Skip to main content
Beste lezers,



Ik probeer er al een tijdje achter te komen wat er aan de hand is met mij. Ik was altijd zo vrolijk, vooral als ik met vriendinnen was. Maar sinds november/december is het flink mis gegaan. Mijn ouders gingen misschien uit elkaar, zijn ze gelukkig niet(Ze hebben besloten bij elkaar te blijven). En net daarvoor vertelde mijn beste vriendin dat ze depressief was, dat had ik eigenlijk al wel ingeschat... Haar gedrag was niet zoals het eerst was. Daardoor kreeg ze ook veel te voortduren.



Ik ben altijd een heel zorgzaam persoon geweest, vandaar dat ik mijn vriendin er doorheen wilde slepen. Want het was natuurlijk niet iets waar ik haar mee kon laten zitten, ze sneed zichzelf op dat moment ook. Ze had/heeft ook moeite met praten. Dus het is lastig voor mij, zeker toen, om haar te helpen. Het gaat inmiddels goed en ze kan er beter over praten met mij.



Jammer genoeg is het met mij minder goed gaan worden. Sinds begin dit schooljaar ging alles achteruit, ik dacht dat ik het wel goed zou beginnen. Zeker omdat de 4de zo'n ontzettend zwaar jaar zou worden, als ik andere moet geloven. Maar na 4 opstart dagen op school kon ik het niet meer aan. Toen ik eenmaal thuis was had ik mezelf voor het eerst gesneden, het voelde goed. Ik voelde me trots, het was een fijn gevoel om 'controle' te krijgen.



Het is alleen niet de goede manier om controle te krijgen. De andere weken heb ik alles stukje bij beetje verteld aan mijn mentor, mijn leerlingcoordinator, en toen mijn ouders, mijn Trainer, vrienden en vriendinnen... En toen wist iedereen het.



Dat was begin deze week. Iedereen wist het, dat vind ik wel fijn. Mensen vragen me af en toe wel iets, van hoe gaat het? Of hoe doe je dat dan? En waar?



Ik ben toen research gaan doen, ik kon er niet meer tegen niet te weten wat er aan de hand is met me. Ik moet er een 'label' aan kunnen hangen, zodat ik kan zeggen tegen mezelf ja ik heb dit en daar moet ik mee leren leven.



Alle filmpjes waren Engels, maar wat het meest overeen kwam met al mijn klachten was: high functioning depression. Ik vraag me af of er nog meer meiden/jongens zijn van rond de 15 die hier iets vanaf weten... Of zelf hebben/hebben gehad.



Groetjes van mij. Ik weet inmiddels dat het helpt om eerlijk te zijn tegen je naasten mensen ipv tellen tegen jezelf, en andere te liegen door te zeggen dat het wel goed gaat 🙂
Ik heb precies hetzelfde. Echt waar. Ik heb het alleen nog tegen niemand verteld want ik zou niet weten aan wie. Ik heb eigenlijk geen tips ofzo voor je, want ik struggle met hetzelfde probleem.

Het is wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

En misschien heb jij dat nu ook 🙂

Gr. Pipje123
Wat naar moet dit voor jouw zijn! Snijden is niet de juiste aanpak! Dat moet je echt niet meer doen! Ik snap heel goed hoe rot je je voelt. Maar zodra je weer gedachtes krijgt dat je jezelf wil snijden, neem dan contact op met 113! Ik zit/zat ook in een depressie (weet niet of ik nou kan zeggen dat ik eruit ben...heb nu goede dagen, maar toch ook nog slechte dagen met paniekaanvallen met nare gedachtes), het is heel zwaar. Ik snap het heel goed. Ik heb gister trouwens nog een topic (pesen/verlies dierbare) geplaatst over mijn depressie. Wat fijn voor je dat je het hebt kunnen vertellen tegen je naasten. Dat vind ik heel erg knap van je! Blijf er vooral over praten. Het is ook belangrijk om structuur aan te brengen in je dag. Maak een schemaatje voor jezelf en vraag desnoods je ouders daarbij om hulp. Hoe moeilijk het ook is.. het is beter om niet de hele dag in bed te liggen. Tuurlijk is het goed om soms overdag even te gaan slapen, maar optijd opstaan, even naar buiten, een filmpje kijken of sporten zijn allemaal heel belangrijk als je in een depressie zit. Maar ik snap hoe moeilijk dit is.. ik wilde ook en wil vaak nog steeds alleen maar in bed liggen en mezelf daar verstoppen voor alles in het donker.



Veel sterkte!



Loes
Hoi



Wat sterk dat je dit met mensen in je omgeving gedeeld hebt. Krijg je hulp? Aangezien school ingelicht is, vermoed ik dat je professionele hulp gaat krijgen. Bij die hulp kunnen ze je vast vertellen wat jij waarschijnlijk hebt, en hoe jullie dit kunnen aanpakken.



Groetjes

Kenshin
Heel fijn om te weten dat ik inderdaad niet de enigste ben 🙂 Ik hoop dat het met jou binnenkort ook beter gaat.
@ Loes123



Dankje voor je tips, zeker de tip van het schema lijkt voor mij nog wel handig. ik ben niet echt iemand die alles op orde heeft dus ik denk dat dat wel zou kunnen helpen 🙂
@ Kenshin



Ik ga binnenkort een schoolmaatschappelijk werkster ontmoeten. Daarvan zal ik de komende tijd hulp krijgen. Als het niet mocht klikken of als ik meer hulp nodig heb moet ik weer naar de huisarts en die zouden dan iets voor me regelen. Dus ik ga er wel vanuit dat ik er binnenkort achter ben wat er allemaal aan de hand is met mij haha...
Goed dat je met die maatschappelijk werkster gaat praten. Ook fijn dat, als het niet klikt, er nog opties zijn. Ik hoop dat je je daar geholpen voelt.

Reageer