Skip to main content
Vraag

het is terug...

• August 7, 2025
  • 2 reacties
  • 45 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Uhm hoi, ik heb een tijd geleden iets hierop gezet en ik zei dat ok me niet meer goed/blij voelde. Het gaat misschien wel iets beter naja soms dan. Maar het is weer terug ALWEER! Ik weet niet precies wat het is soms voel ik me weer goed heel even weer blij weer mezelf ofz. En dan bam ben ik weer helemaal gek ofzo! dan denk ik na over hoe het voelt alsof het nooit meer beter word! Terwijl ik weet dat er steeds weer heel even een goede dag komt. Maar het zijn te weinig goede dagen, het is het gewoon niet waard! En ik durf het niemand te vertellen want wat als ze het gek vinden?! Dus ik prop het allemaal gewoon op. En ik heb geleerd om gewoon nep blij te zijn super handig want nu weet niemand het! Maar ik moet het aan iemand kwijt dus daarom schrijf ik het hier. Ik wil gewoon niet dat mensen me anders gaan behandelen ofz. laatst voelde ik me zo waardeloos l. En ik zag een schaar en dacht: "een klein sneetje kan toch geen kwaad?". Dus ik pakte m op en knipte in m'n  buik, niks ernstigs hoor! Het sneetje was echt piepklein! Maar het deed genoeg pijn dus ik stopte. Ik heb het daarna niet meer gedaan.  

Het klinkt echt heel ernstig hoor, maar er zijn mensen met ergere dingen. Dus ik naja ik overdrijf ofz ik weet niet. Dat klinkt echt heel erg pick me achtig sorry 

Ja dat was het eigenlijk bedankt voor het lezen!

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi ​@nachtuilxxx,

Het klinkt alsof je op dit moment met veel lastige gevoelens rondloopt, en ik wil je eerst zeggen dat wat jij ervaart niet overdreven is en niet “minder erg” omdat anderen misschien ook pijn hebben. Jouw pijn is echt, jouw ervaring telt, en je verdient hulp en steun.

Dat schommelen tussen even goed voelen en dan opeens weer terugvallen kan ontzettend vermoeiend zijn, juist omdat die korte goede momenten hoop geven maar het negatieve daarna extra hard binnenkomt. Dat nep-blij doen is een manier om jezelf te beschermen tegen vragen of oordelen, maar het zorgt er ook voor dat je in je eentje blijft zitten met iets wat te zwaar is om alleen te dragen.

Je verdient het om andere manieren te hebben om met spanning om te gaan, zonder jezelf pijn te doen. Wat nu kan helpen: praat er met iemand over (hoeft niet meteen met je ouders, het kan ook met een mentor, vertrouwenspersoon, vriend(in).

Maak een veiligheidsplan met dingen die je kunt doen als die drang terugkomt (muziek luisteren, iemand appen, tekenen, koude douche, in een kussen schreeuwen), schrijf je gevoelens op zodat ze minder blijven malen, en weet dat je hulp mag vragen zonder dat mensen je per se anders gaan behandelen. Pijn vergelijken helpt niet, en je hoeft niet eerst “op je dieptepunt” te zitten om steun te mogen krijgen. Jij mag gehoord worden en je hoeft dit niet alleen te dragen.

xx liefs Wolf 🐺

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • August 8, 2025

Hoi ​@nachtuilxxx,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Je moet niet zeggen er zijn mensen met ergere dingen, want er is altijd wel iemand die iets erger heeft, zieker is of wat dan ook is. Jouw gevoel mag er ook zijn, en dat mag er zijn. Het feit dat je vertelt dat je altijd een masker opzet en je voordoet als lekker vrolijk en niemand die iets doorheeft, kan ook heel eenzaam zijn. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs,

Fem (De Kindertelefoon)