Hey,
Wat vervelend! Ik vind het best spijtig dat je zoveel last hebt met autisme. Ook heel spijtig dat je familie zo tegen je doet.
Gaat het vooral over hoe je tegen anderen reageert als je overprikkelt bent? Dat kan erg vervelend zijn, ik ben ook niet echt aangenaam als iemand op zo’n moment tegen me spreekt … (ik ben hoogsensitief en heb dus geen autisme, dus misschien zijn de dingen die ik zeg voor jou wel wat anders)
Of is het vooral het gevoel dat je hebt wanneer je overprikkelt bent? Dan kun je best echt even weggaan, en niemand zou daar boos over mogen zijn, als dat wel is, denk je maar: heb je liever dat ik wegga of heb je liever dat ik slecht reageer terwijl ik dat eigenlijk niet wil?
Dat je meer moeite hebt met dingen begrijpen, ik denk niet dat je daar veel aan kunt doen, en anderen zouden je dat dan ook niet kwaad mogen nemen.
Je moet ook echt gewoon weten dat je goed genoeg bent, wat anderen ook vinden. Ik weet dat dat moeilijk is om te geloven, maar het is echt zo.
Je bent zeker nog steeds normaal met autisme, hoor. Ik weet het is niet de standaard en er zijn wel verschillen tussen jou en de meeste (neurotypische) mensen, maar het zou echt niet zo mogen zijn dat je er dan helemaal niet meer bij hoort ofzo. Zo zou je toch echt niet behandelt mogen worden …
Je bent in elk geval niet alleen hoor. Het kan soms zo voelen, maar er zijn meer mensen dan je denkt die jou willen helpen.
Ik vind het heel erg spijtig dat je er niet goed over kunt praten en dat je het gevoel hebt dat je dan niet serieus genomen wordt. Ook echt vervelend van je ouders. Je hebt er misschien wel nare ervaringen mee, maar misschien gaat het een andere keer wel beter? Het is wel belangrijk dat je erover praat. Je kunt natuurlijk ook een keer met de Kindertelefoon bellen of chatten.
Over jouw situatie met je dromen, kan ik weinig zeggen. Misschien is het een idee om een psycholoog te zoeken. Heb je eigenlijk begeleiding voor autisme? Dat zou je ook wel kunnen helpen, maar dan is het natuurlijk wel eerst nodig dat je ouders het begrijpen en daarvoor kun je best nog eens met hen proberen te praten.
Ik hoop dat het toch wat helpt.
Liefs, Salaam
Heeey
Ik snap echt dat je je zo voelt, en het is oké om je even minder te voelen. Je moet weten dat je prima bent zoals je bent en niet moet veranderen.
Ik denk dat je je autisme moet leren omarmen, wat heel moeilijk kan zijn. Zie het als een uniek stukje van jezelf waar je enorm fier op mag zijn en leer er kracht uit halen. Het is nu heel moeilijk omdat je tegen je autisme aanloopt omdat je niet weet hoe je ermee om kan gaan.
Zoek of creëer een rustige plek waar je je kunt terugtrekken als je je overprikkeld voelt. Gebruik hulpmiddelen zoals een verzwaringsdeken, noise-cancelling koptelefoon, of fidget toys om je te kalmeren.
Vraag anderen om duidelijk en direct met je te communiceren. Laat hen weten dat je het soms moeilijk vindt om subtiele signalen of lichaamstaal te begrijpen.
Oefen sociale situaties door middel van scripts. Dit kan je helpen om je voor te bereiden op gesprekken en interacties.
Leer ontspanningstechnieken zoals diepe ademhaling, meditatie of progressieve spierontspanning om stress te verminderen.
Vind manieren om je gevoelens te uiten, zoals door te schrijven, tekenen, of praten met een vertrouwd persoon.
Zorg voor een gebalanceerd dieet, voldoende slaap en regelmatige lichaamsbeweging. Dit kan je algehele welzijn verbeteren.
Neem regelmatig pauzes gedurende de dag om te ontspannen en overprikkeling te voorkomen.
Overweeg om met een therapeut te werken die ervaring heeft met autisme. Zij kunnen je helpen met specifieke uitdagingen en strategieën.
Zoek naar lotgenotengroepen, zowel online als offline. Het delen van ervaringen met anderen die autisme hebben, kan steun en begrip bieden.
Vraag om redelijke aanpassingen op school of op je werk. Dit kan bijvoorbeeld extra tijd voor taken, een rustige werkplek of het gebruik van hulpmiddelen omvatten.
Neem de tijd om te reflecteren op je eigen behoeften en grenzen. Dit kan je helpen om effectiever voor jezelf op te komen.
Zoek mensen die je interesses delen. Dit kan het makkelijker maken om sociale verbindingen te maken.
Begrijp dat het oké is om anders te zijn en dat het tijd kost om effectieve strategieën te ontwikkelen. Richt je op je sterke punten en vaardigheden. Autisme kan unieke talenten en perspectieven bieden.
Praat met een tante, oom, grootouder, of ander familielid die je vertrouwt en die je gevoelens mogelijk beter begrijpt. Zoek steun bij een leraar, schoolmentor of counselor. Ze kunnen je helpen met advies en ondersteuning bieden. Een therapeut kan een veilige plek bieden om je gevoelens te uiten en strategieën te ontwikkelen om met je situatie om te gaan.
Zoek hulp bij organisaties die zich richten op jongeren met autisme of andere uitdagingen. Ze kunnen advies en middelen bieden.
Vind manieren om je emoties te uiten, zoals tekenen, schilderen, muziek maken of andere creatieve activiteiten.
Werk aan het ontwikkelen van een positieve innerlijke dialoog. Herinner jezelf eraan dat je gevoelens geldig zijn en dat het oké is om hulp te zoeken.
Als praten moeilijk is, overweeg dan om je gevoelens op te schrijven in een brief aan je ouders. Dit kan hen helpen om je beter te begrijpen zonder een directe confrontatie.
Denk goed na over je vriendschappen. Ik vind het raar dat je beste vriend het onbelangrijk lijkt te vinden, zeker als je hier echt wel mee zit. Ik zeg niet dat het perse een slechte vriend is probeer het nog een paar keer aan te kaarten en als hij dan nog geen interesse toont ja dan denk ik dat je 2 keer moet stilstaan bij hoe goed de vriendschap nu echt is.
Weet dat er altijd iemand wil luisteren en dat je enorm belangrijk bent in deze wereld.
Voer regelmatig realiteitschecks uit om je te helpen bepalen of je in een droom of in de realiteit bent. Kijk naar een klok, lees een stuk tekst of knijp in je huid. In dromen kunnen deze acties vaak vreemde resultaten opleveren.
Probeer oefeningen die je helpen om in het moment te blijven en je omgeving bewust waar te nemen. Dit kan inhouden dat je vijf dingen noemt die je kunt zien, vier dingen die je kunt voelen, drie dingen die je kunt horen, twee dingen die je kunt ruiken, en één ding dat je kunt proeven. Probeer bewust te worden van je zintuigen. Voel de grond onder je voeten, luister naar de geluiden om je heen, ruik de geuren in de lucht, en raak objecten aan om de textuur te voelen.
Heel heel veel succes ermee!
xx