Het gaat slecht met mij

  • 27 May 2022
  • 3 reacties
  • 68 Bekeken

Badge

Hoi allemaal, dit is de eerste keer dat ik zo’n bericht op kindertelefoon typ en überhaupt de eerste keer dat ik mijn verhaal kan vertellen, of durf te vertellen. Ik vind dit oprecht heel lastig om hierover te praten en ben best heel zenuwachtig.. ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb net mijn examens achter de rug, dus geen stress meer voor school. Toch voel ik me de laatste paar maand zo erg down, vooral de laatste paar weken.. ik ben heel onzeker geworden en twijfel heel erg aan mijzelf en hoe ik er uit zie, maar vooral mijn innerlijk. Ik doe mensen om mij heen pijn en ik ben geen goed persoon, ik heb geen vriendinnen alleen een jongen waar ik al heel lang verliefd op ben, we hebben nog geen relatie maar we hebben al wel lang ‘iets’. Ik weet dat ik hem alles kan vertellen maar ik ben zo bant dat ik aandacht vraag of dat hij anders tegen mij aan gaat kijken, verder heb ik niemand die om mij geeft. Mijn familie natuurlijk wel, maar als ik dood zou gaan zou niemand anders dan mijn familie omkijken. Ik doe alles fout op mijn werk en ik geef die jongen het gevoel dat hij alles fout doet terwijl ik zo zo hard mijn best doe om een goed iemand te zijn, het lukt me gewoon niet ik doe alleen andere mensen om mij heen pijn. Ik haat mijzelf zo erg, ik ben niet sociaal, ik doe domme dingen zonder er bij na te denken en wordt boos om domme dingen, ik word jaloers om de kleinste dingen. Ik heb geen hobby’s, niks wat mijn passie is. Alleen werk vind ik leuk maar daar ben ik niet eens goed in. Ik heb het gevoel dat iedereen mij uitlacht en als iemand mij een Compliment geeft doen ze dat alleen omdat ze mij zielig vinden of ze menen het niet. Soms denk ik wel dat ik depressie heb maar ik vind dat zo zwaar klinken en weet niet of dat wel bij mij past. Ik probeer zo erg te veranderen en een goed iemand te zijn maar ik weet niet hoe en ik vind het zo lastig, soms denk ik wel dat ik beter af ben om gewoon van deze wereld af te gaan maar dat kan ik mijn ouders niet aan doen. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven 


3 reacties

Hi @noellexoxo , 

super vervelend voor je… 

Het advies wat ik je kan meegeven is toch om er over te gaan praten met iemand. Dit hoeft niet perse met iemand om je heen te zijn, dit kan ook met bijvoorbeeld een praktijk begeleider (  die kan je aanvragen via je huisarts ), let wel op; ben je onder de 16 jaar heb je nog wel je ouders toestemming nodig om een afspraak te maken. 

En ook al is het lastig is het altijd wel goed om het met je ouders te overleggen. Zo hoef je nooit iets ‘ stiekem ‘ te gaan doen zonder dat hun het weten en dat je daar weer allerlei stress van krijgt. 

Ook als je van die  gedachten krijgt zoals je aangeeft ‘ van de wereld af gaan ‘ kan je ook dan aangeven bij die praktijkbegeleider. En als het je echt hoog zit en je bent thuis neem dan zeker even een kijkje op de website van 113 hier kun je ook mee chatten of bellen als het je allemaal even te veel wordt en zij kunnen je op dat moment het beste helpen om uit die situatie / gedachten te komen. 

Ook kun je samen kijken met je praktijkbegeleider mocht je dit gaan doen naar eventuele opties en dingen die je kunt gaan doen, die je leuk zou kunnen vinden en uiteindelijk misschien je hobby kan worden. Bij mij in de wijk waar ik woon hebben we ook een jongerenhuis met socialworkers zitten zij kunnen je hier eventueel ook perfect bij helpen, dus neem daar misschien als dat bij jou in de buurt is ook zeker even een kijkje. 

 

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen, zo niet? Kan je me contacteren via hier met het @  

 

Groetjes, 

Just Helping. 

Reputatie 1
Badge

Heyy,

 

Klinkt heel erg rot. Meid ik hoop echt dat je je realiseert dat je gedachtes en gevoelens niet overeenkomen met de realiteit.  

Er bestaat niet zoiets als een ‘goed mens’ of ‘slecht mens’. Ik merk dat je veel zelfhaat in je hebt en dat is nergens voor nodig. Je wordt gewaardeerd, ook al voelt dat niet altijd zo. Maar zoals ik al zei, gevoelens zijn niet de realiteit. Je hoeft dus ook absoluut niet te ‘veranderen’ in een ‘goed iemand’, want dat ben je al, geloof me. Het feit dat je zo je best doet is al super knap. 

Je hebt geen eens een passie of een talent nodig om plezier te hebben. Denk maar aan de quote ‘niet het vele is goed, maar het goede is veel’. 

Alles waardoor je nu heengaat is simpelweg super menselijk. Je kan het proberen om het gesprek hierover aan te gaan met die ene jongen. Als hij je anders gaat zien, weet je ook weer hoe hij echt is en verdient hij jou niet. Maar hij is ook maar een mens en heeft dus vast wel een keer iets soortgelijks meegemaakt en heeft daar echt wel begrip voor. 

Wat betreft de complimenten. Probeer niet de positieve dingen  om te zetten in negatieve dingen, hoe lastig het ook is. Probeer het compliment te accepteren en tot je te nemen. Misschien als het je lukt, kan het fijn zijn om een lijstje te maken met alles wat je WEL leuk vindt in je leven en aan jezelf. En kap dit vooral niet gelijk af met ‘die zijn er niet’, diep van binnen zijn daar er super veel van. Iedereen heeft negatieve eigenschappen. Iedereen doet domme dingen. Het zit echt allemaal tussen de oren. Er is niemand die zo over je denkt, behalve jijzelf.

 

Misschien kan je ook proberen om dingen te doen die je (vroeger) vrolijk maken. Feel-good music, films, series, sporten, wandelen, dansen, bakken, lezen, natuur, nagellak, kleding, muziek, zwemmen, theater, make-up, romans, boeken, douchen, planten, schrijven, tekenen, rennen, je familie, die jongen, naar de kapper gaan, foto’s, video’s, dieren, sieraden, misschien kan je er een lijstje van maken en dingen uitproberen. Als je behoefte hebt op te praten. Ik zou naar je ouders gaan of die jongen, of naar de huisarts, die kan je doorverwijzen naar een psycholoog, of andere hulp. Je kan bijvoorbeeld ook wat rond googelen en kijken waar jij je goed bij voelt. Bij zelfmoordhulp kan je 113 chatten of bellen. Zij weten precies hoe ze je erbij kunnen helpen. Ik heb hier vroeger ook naar gebeld en het hielp mij ontzettend.

 

Heeeeel erg veel liefs & hoe cliché het misschien ook klinkt: uiteindelijk komt altijd alles helemaal goed, beloofd!

Reputatie 3
Badge +2

Hey… msg kun je therapie proberen of chatten met iemand van KT. Ik schrijf altijd liedjes als ik emotional damage oploop dus msg werkt dat ook voor jou

Reageer