Skip to main content

Het gaat slecht. Ik heb spijt van alles en wil niet meer

• February 5, 2026
  • 8 reacties
  • 123 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

Ik zoek iemand die me begrijpt en wil begrijpen. Die me niet belachelijk maakt of wil maken. Die ga ik alleen niet vinden. Ik lieg de hele tijd, verzwijg de dingen die er toe doen, en niemand heeft me door. Ik heb het gevoel dat ik word gezien als dom, ik wil niks. Mijn vader zegt de hele tijd dat ik niks wil leren, niks wil, en als ik hem lastig val terwijl hij thuis werkt, zegt hij weleens dat ik "maar naar school moet gaan". De gesprekken erover leveren niets op, er wordt wat besproken... en ja... dat is het dan... ik hoor er helemaal niets over. Alleen dat het weer iets wordt dat toch niet gaat werken. Op dit moment gaat het om een traject om weer naar school te gaan. En dat staat mijn moeder weer niet aan, omdat het fysiek wordt bedoeld.
Dan komt zij nog met haar beweringen; ik wil alleen leuke dingen zoals schaatsen en in de sneeuw maar school vertik ik.
Het is niet waar. Ik wil naar school. Ik wil normaal zijn. Ik wil wél dingen. Ik wil dingen bereiken in het leven al ben ik er niet zeker van dat er ooit ook maar vooruitgang zal komen.

Is het mijn schuld? Alles? Dat vraag ik me steeds af. Mijn zus heeft een eetstoornis, ze is zo mager als een lat en heeft raar eetgedrag en gooit het hoogstwaarschijnlijk op school allemaal weg. Ze doet thuis op haar kamer waarschijnlijk oefeningen om af te vallen. Het is mijn schuld. Zij voelt zich kut door mij. "Ik word helemaal gestoord van (mijn naam)" Dat roept ze soms. Zij heeft de mogelijkheid haar leven te veranderen en ze doet er niks mee. Ik ben jaloers op haar, eerlijk gezegd. Waarop weet ik niet. Zij voelt zich net zo kut als ik.

Ik schrijf brieven, overtuig mezelf dat ik ze ga sturen en vervolgens liggen ze in een la. Ik durf niet eens na te denken over de gevolgen van als ik eens echt oprecht eerlijk ben.

Mijn zus en vader denken blijkbaar dat het iets heel simpels, licht is om te zeggen wat ik wil worden, terwijl dat 1 van mijn grootste struggles is. Ze zien zo'n vraag als grapje. En mijn moeder is helemaal blind. Ze zegt heel vaak dat het met mijn zus zelfs nog slechter gaat dan met mij, terwijl ik NOG NOOIT heb verteld over SH (ben daar wel mee gestopt hoor)  en al mijn troep waar ik mee zit.

Ik wil nu mss wat al vaker is voorgesteld medicijnen proberen, alleen daar voel ik me kut bij: ik ben niet ziek, het klinkt dom als ik aan de medicijnen ben zonder ziekte maar alleen autisme. Ook krijg je wrs kut bijwerkingen. Maar zal het kunnen helpen? Geen idee. Ik durf namelijk niks te proberen. Van buiten gaat het prima, maar van binnen ben ik echt kapot…

Iemand tips? En ja die geven jullie lieverds wrs wel, maar ik durf daar ook nooit iets mee☹️ Ik waardeer het wel echt❤️

Liefs Yusa 😘

8 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • February 5, 2026

Lieve Yusa,

Wat naar zeg.

Waarom geeft je zus jouw de schuld en waarom is je gezin zo naar tegen je? Je hebt toch je zus niks misdaan. Het is haar schuld dat ze een eetstoornis heeft. Ik weet, super bot, maar je moet niet anderen de schuld gaan geven en ze in jouw problemen meeslepen. En waarom doen je ouders ook zo? Je bent niet zonder reden thuis. Dat zou een reden moeten zijn voor begripvol zijn en niet een tegenargument.

Goed dat je geen medicijnen gebruikt. Deze kunnen bijwerkingen hebben en wanneer het niet per se nodig is niet doen idd.

Wat je moet doen is doen wat voor jou goed voelt. Als jij naar school kan, doe dat dan. Lukt dat nog niet, geef dat aan. Je moet niet jezelf kapotmaken omdat anderen wat van je vinden.

Je bent een super lief persoon met zoveel reacties op het forum wat bewijst dat je geeft om mensen. Ik vind  dat anderen jou ook moeten respecteren dan. Punt.

Liefs,

ghast

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 5, 2026

Hai ​@Yusa,

ik heb helaas geen goede tips, maar ik wil je wel even een digitale omhelzing geven.🫂

Weet in elk geval dat je belangrijk bent voor de mensen om je heen. En voor de mensen op het forum, voor mij.❤

Hou je taai.

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Lieve ​@Yusa ,

Wat naar en rot allemaal dit 😣♥️ik sluit me aan bij de rest en er is helemaal niks jou schuld, jij kunt het niet helpen dat je thuis zit en vraagt daar ook niet om.  Kun je het over de medicijnen met de huisarts bespreken? of dat er nog andere opties zijn en je zou kunnen vertellen/ opschrijven bij hem / haar waar je mee zit, zodat je er hulp bij kunt krijgen? Want dat verdien je en ben je zeker waard! Ik heb verder weinig toe te voegen bij wat er al is gezegd.  Ik hoop echt enorm dat je je snel wat beter voelt en je de steun krijgt die je verdient ♥️

Veel liefs en dikke knuffel 😘🤗

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • February 5, 2026

Hi lieve ​@Yusa ,

Heb eig ook weinig toe te voegen aan wat al gezegd is, weet iig dat je een super lief persoon bent!!😘 Snap je twijfels over die medicijnen wel, maar is wel dubbel..❤ Medicijnen zijn niet altijd nodig voor je gezondheid maar kan dan alsnog wel helpend zijn voor je, misschien kun je ook vragen of het een optie is om een tijdje te proberen en als je het niks vind weer te stoppen?..

Liefs en dikke knuffel🫂

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • February 6, 2026

Lieve ​@Yusa  ik denk dat de anderen al heel goede en lieve adviezen aan jou geven dus van mij een knuf en weet dat je een geweldige lieve en intelligente persoon bent! Je bent echt een bijzonder mens ♥️

🫂😘 Tover 

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 6, 2026

Hi lieverd ♥️ laat me jou kracht, moed, beterschap, zelfwaardering die je dik verdient en veel liefde toewensen. Je verdient dat en nog veel meer! Je bent zeker een liefdevol goed mens en hier niet voor niets. Vrede in jezelf lieverd 😘

Groetjes xxxx 

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 7, 2026

hi lieve yusa 

ik heb ook niet heel veel toe te voegen de anderen hebben al hele goede en lieve dingen gezegd. ik leef heel erg met je mee en ik denk de andere ook. ik vind het echt heel naar dat je je zo voelt ik wens je alle liefde toe en een extra knuffel van (ons) en mij 

veel liefs lieverd.❤️

liefs vie

Aerix
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 15, 2026

Hai, yusa :3

Jammer dat je zus nare dingen zegt! Het is NIET JOU SCHULD.  Ze kan misschien soms boos worden maar ze houdt van je! En niets is jou schuld het was haar keuze dat ze niks wilt eten en daar kan je niks aan doen. Xxxxx Aerix :3