Skip to main content
Vraag

het gaat niet zo goed.

• January 23, 2026
  • 2 reacties
  • 41 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik heb de meest gemene gedachtes die ik zeg tegen mezelf. Ik slaap slecht. Het is alsof ik mezelf pest. Ik ben een pester tegen mezelf. Het is zo gemeen en ik wordt er moe van. En überhaupt ik ben kort gezegd ook erg moe.

wat mijn gedachtes zeggen:

je bent zwak

je bent een aandacht vrager

je bent een mietje

je bent een watje

je bent een zwakkeling

je bent anders

je bent gevaarlijk

je bent egoïstisch 

je bent gemeen

je bent kinderlijk

je bent dom 

je bent stom

je bent hulpeloos

je bent hopeloos

je bent kinderlijk

je bent raar

je bent lui

ik haat je

waarom ben je geboren?

je verdiend niks.

je bent een teleurstelling

je bent lelijk

je bent dik

je maakt van een mug een olifant, van alles.

je overdrijft

je bent dramatisch

Je bent een jankerd

je bent huilbaby

je maakt de leven van andere mensen moeilijk

je durft niks

ik heb geen motivatie voor iets, zelf voor mijn toekomst. Hoe zou mijn toekomst worden, vast niks. Alles wordt slecht.

mijn ouders stressen me nu ook. Ze zeggen, we zien niet dat je vecht om goede cijfers te krijgen, we zien niet dat je je best doet. Als je nog een keer blijft zitten wordt je van school af gestuurd.

mijn gedachtes die zeggen, zie je wel, j bent dom en lui, je doet nooit je best. Je kan beter alles opgeven.

ik wil geen toetsen meer. Ik heb ook geen motivatie meer voor, ik kan het toch niet.

en mijn zelfhaat wordt alleen maar groter, niemand ziet het. Ook ziet niemand dat ze me pijn doen, bijvoorbeeld mijn ouders, die denken waarschijnlijk dat ze goed bezig zijn en me steunen. Nee dat doen ze niet, ze maken mijn zelfbeeld alleen maar slechter. Ik verwacht als het zo door gaat met steeds lager zelfbeeld dat ik gewoon op een dag dood ben, en dat wil ik nog niet. Ik wil misschien nog wel een toekomst, misschien wil ik nog wel liefde.

ik ben nog niet van plan om dood te gaan. Daarom wil ik wat aan mijn zelfbeeld doen.

het ging eerst wel goed met mijn zelfbeeld, ik zag mezelf als veel beter en nu is alles ingestort. Ik ben niks meer voor mezelf.

en wanneer iemand iets positiefs tegen me zegt, ik kan het gewoon niet geloven, mijn kritische stem is te sterk.

ik kan mezelf niet eens een knuffel geven. Ik wil mezelf niet eens in een spiegel zien.

ik heb geen social media dus mijn zelfbeeld komt niet daar van.

het is opgebouwd van wat mijn vrienden A en K tegen me hebben gezegd.

Steeds vaker, heb ik het gevoel, dat ik moet huilen. Ik kan ieder moment in elkaar storten en keihard huilen. Maar ik durf dat niet. Ik wil niet dat ze mijn ouders bellen. Maar moet je na gaan, hoe erg het is. Ik kan gewoon niet langer zo. Ik kan ieder moment gewoon echt keihard janken.

vandaag was ik naar de mentor gegaan op school. Ik heb verteld dat ik wil huilen en dat ik me slecht voel. Ik heb een paar van mijn gedachtes opgenoemd.

ze zegt dat ze denkt dat een psycholoog een goed idee is. Het kan wel een goed idee, maar misschien ben ik wel niet te helpen en moet ik opgenomen worden. Ik weet niet, ik ben een beetje bang.

ze moet eerst spreken met head of year en hulpbaas van secondary. En met mijn ouders, maar ik weet niet of ik dat wel durf en wil.

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • January 24, 2026

Awh schat het is zeker heel moeilijk om daar doorheen te gaan. Ik weet hoe het voelt. Ik heb ook problemen gehad met mijn zelfbeeld, en in plaats van de psycholoog ben ik naar de huisarts gegaan! De psycholoog is ook oké hoor, je word niet zo snel opgenomen. Die heeft mij doorverwezen naar de praktijkondersteuner die mij heeft geholpen met mijn zelfbeeld. De grootste tip was om los te koppelen van die stem. Geef je negatieve stem een naam, en zie het als een ander persoon in jouw hoofd die dingen tegen je zegt. En dan hoef je daar niet naar te luisteren! Probeer dan om je eigen stem te vinden, de positieve die je negatieve stem aanspreekt. Ik weet dat de buitenafse factoren luid zijn, en je zelfbeeld lager maken. Weet dat jij sterker bent dan hun. Wat jij tegen jezelf zegt is veel sterker als het lukt, en het zal op een gegeven moment lukken. Een andere tip was om een positieve dagboek bij te houden. Vind een moment in de dag om daar dingen in te schrijven over waar je dankbaar voor bent, wat voor mooie dingen je vandaag hebt gezien, iets leuks dat is gebeurd etc. En met je cijfers, we doen uiteindelijk allemaal het beste dat we kunnen met wat we hebben. Soms gaat het minder goed, en presteren we minder. Dat is niet leuk, maar wel normaal. Wees trots op jezelf, voor sterk genoeg zijn om hier elke dag doorheen te komen. Ik ben zeker trots op jou!! Vooral trots op dat je iets aan je zelfbeeld wilt doen. Ik ken ook het gevoel om te willen huilen. Het is zwaar om daarmee rond te lopen. Het beste wat je dan kan doen is het eruit laten. Dat kan alleen, of bij iemand die je vertrouwt. Persoonlijk ben ik een raar kind, dus vind ik het ook prima om het in de armen van een vreemde te doen. Ik snap het als je dat niet fijn zou vinden, maar misschien is het een idee. Als je het alleen moet doen, zorg voor een veilige omgeving. Je kamer bijvoorbeeld, zet misschien wat muziek op als het helpt. 

Luister eens, ik ben geweest waar je nu bent. Ik weet dat het pijn doet. En dat het voelt alsof je het niet goed genoeg doet, maar je doet gewoon je best. Zelfs als de resultaten niet goed genoeg zijn voor jezelf, is het nog steeds gewoon goed. Ik weet zeker dat als je aan je zelfbeeld werkt, en misschien andere dingen waar je mee zit, dat het goed komt. Het komt echt goed. Dat kan ik beloven. Zorg goed voor jezelf. Als je nog vragen hebt of iets nodig hebt (zoals advies bijvoorbeeld) mag je hier altijd op reageren en zal ik je verder helpen. Als je gewoon wilt praten over iets mag dat ook natuurlijk op de forum of gewoon als reactie hierop.  We zijn er voor je🫂

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • January 25, 2026

2 jaar geleden had ik ook al een laag zelfbeeld, nu is het terug. En ik werd verwezen naar een schoolmaatschappelijke werker en die heeft me doorverwezen naar een psycholoog. En daar met die psycholoog deed ik allemaal oefeningetjes in een boek en het hielp wel, voor korte termijn. Nu is alles toch weer ingestort.