Skip to main content

Hoi,

Ik heb de laatste tijd veel ruzie met mijn broertje. We schreeuwen dan veel tegen elkaar. Dit heeft eigenlijk meerdere redenen. Ten eerste heb ik er last van dat hij bij mij op de kamer slaapt. Dit legde ik ook al uit in mijn topic: Mijn broertje heeft problemen. Hij heeft zijn matras op mijn kamer gelegd en slaapt daar iedere nacht. Dit is al een paar maanden zo. Zelf zegt hij dat hij gewoon niet alleen kan slapen. Mijn ouders zeggen dat hij het eng vindt om alleen te slapen. Ik vind het best wel vervelend dat hij op mijn kamer slaapt, want voor mij voelt het nu alsof ik geen ‘privé-plekje’ meer heb. Geen plek meer dat ik echt helemaal voor mij alleen heb. Ik weet dat ik eigenlijk niet moet klagen, want er zijn genoeg kinderen die een kamer met elkaar moeten delen. Maar mijn broertje heeft een mooie en grote kamer met een mooi en groot bed, helemaal voor hem alleen. Waarom wilt hij daar dan niet slapen? Met mijn ouders erover praten werkt niet, dat heb ik al ontelbaar keer geprobeerd. Maar elke keer zeggen ze weer dat hij gewoon bang is en dat ik zijn angst moet respecteren. Maar ik heb toch gewoon recht op privacy, hoeft dat dan niet gerespecteerd te worden? Doet het er echt niet toe wat ik ervan vind? Maar ja, dit is pas de eerste reden waarom we vaak ruzie hebben. Hij is ook vaak gemeen tegen me. Hij scheldt me uit voor allerlei dingen en hij zegt ook dat ik geld weggooi. Dat komt doordat ik best veel hobby’s heb en mijn ouders daar voor moeten betalen. Maar zij vinden het gewoon oké dat ik dat doe, dus ik snap het probleem niet. Hij is vooral gemeen tegen me als zijn vrienden erbij zijn. Dan negeert hij me totaal en als ik hem iets vraag, dan reageert hij niet. En daarnaast mag ik ook niet met zijn vrienden praten. Op zijn kinderfeestje maakte ik één keer een grapje met zijn vrienden en toen werd hij heel boos op mij. Thuis schreeuwen en discussiëren we vaak met elkaar en dat vinden mijn ouders niet fijn, maar dat snap ik ook wel. Hoe zorg ik ervoor dat we het beter met elkaar kunnen vinden? Hebben jullie tips voor me?

Groetjes, Hoiii47

probeer elkaar te begrijpen, dan komt het goed

Hoi @honingbijtje ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Helaas heb je nog niet veel reacties gekregen. Uit jouw andere topic met een update,  begrijpen we, dat de situatie wel verbeterd is.
Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie nog verder kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Mariska, De Kindertelefoon 

Hoi @honingbijtje, ik snap je helemaal. Je hebt ruzie met je broertje en wil ook niet dat hij bij jouw in de kamer slaapt.  Ik stel voor: Zijn matras bij je ouders in de hun slaapkamer te leggen.  Als hij niet alleen kan slapen kan hij ook bij je ouders slapen. en het laat zien aan je ouders dat dit zo niet echt kan. Dat jij dit niet wil. en angsten moet je niet respecteren. Angsten moet je aangaan en zorgen dat ze verdwijnen, dat leeft pas lekker zonder domme angsten. en zijn angsten zijn niet jouw probleem, dat is meer iets voor je ouders om op te lossen. dus slapen bij je ouders is mischien wel goed voor hem. en als hij echt zo irritant is, zijn zij er ook snel klaar mee.

veel succes 

Reageer