Skip to main content

Heyy, het gaat dus niet goed met een vriend van mij. (Hun gebruiken "Any pronouns" ) Ik ben er achter gekomen dat het niet goed gaat met die vriend. Hij heeft mij verteld dat hij aan zelfbeschadiging (snijden maar ook andere dingen) doet, en zelfs een keer een poging heeft gedaan tot zelfmoord. Vaak als ik vraag of er iets is, vertelt ze dat ze erg veel stress heeft, en dat de stress uit het niks komt. Ook heeft hij verteld dat hij zich erg somber voelt soms. Maar ook voelen hun soms helemaal niks. Hun hebben uitgelegd dat hun de stress of emotiesverminderen door w13t te doen, zelfbeschadiging of te roken. Hun willen ook geen hulp zoeken, maar ik kan hun niet zo laten zitten. Weet iemand wat ik in deze situatie zou kunnen doen?

Vervelend dat je vriend in deze situatie zit. Hulp zoeken is vaak een lastig iets. Echter, wellicht kan je proberen hun toch te overtuigen om hulp te zoeken/aan te nemen. Hun heeft jou natuurlijk wel, maar professionele hulp zal denk ik op de lange termijn helpen. Denk hierbij aan de vertrouwenspersoon op school of een psycholoog. Probeer hun voor nu te steunen door open te staan voor gesprekken/peptalks. Succes en sterkte!


Reageer