Skip to main content

Hersenletsel en CVI

• August 30, 2025
  • 3 reacties
  • 45 Bekeken

Hoi ik ben Jessie en ik ben 12 jaar: ik heb hersenletsel en CVI. Dit zorgt ervoor dat ik sommige dingen minder/niet goed kan. Maar dit betekent niet dat ik een heel ander persoon ben ik ben nog steeds Jessie. Ik zit nu op de middelbare, dat is gymnasium. Op de basisschool wist iedereen het en werd ik erdoor gepest en anders behandel en dat haat ik. Ik ben bang dat ze het ook op de middelbare gaan doen. Ik schaam me voor wat ik heb, ik ben er onzeker over en ik wil het niet.

Ik had gisteren een gesprek met m’n mentor en leraar Grieks (bij mij thuis, dat doen ze bij iedereen die op school zit daar) ze zeiden dat ze al veel ervaring hadden met de school en de klas en ze gaven een voorbeeld: Als iemand bijvoorbeeld autisme hebben en ze zeggen het denkt de klas: ok die heeft autisme (zoiets). En ze gaan er niet verder op door of mee pesten. Maar zodra kinderen het niet zeggen en mensen komen erachter (wat zoiezo gaat gebeuren) dan kan het zijn dat de band met je klas ‘vergaat’ omdat ze vinden dat je hebt gelogen. Dus ze zeiden dat ik erover na moest denken en wat ik wou en dat ik het kon zeggen tegen de klas of dat ik dat kon doen met m’n mentor of gewoon alleen de mentor het vertellen als ik in de klas zat of zonder dat ik in de klas zat dat de mentor het zei, of ik zei het niet (er zijn altijd nog meer opties maar dit is wat ze opnoemde). Er is ook afgesproken dat als ik het niet wil er niks word gezegd/laten zien/laten merken dat ik iets heb.

Op de basisschool was er een vriendin die bij mijn ongeluk was (mijn fiets ongeluk daardoor kreeg ik het) en ik zit nu ook met haar op de middelbare en in de klas. We hebben afgesproken dat zij niks gaat zeggen en het niet gaat laten merken dat ik iets heb alleen het is voor haar moeilijk te begrijpen en te snappen. Het is moeilijk om hiermee vriendschappen te behouden.

Ik weet niet wat ik moet doen en ik heb ook een lijstje gemaakt met voor en nadelen (er zijn waarschijnlijk nog veel meer voor en nadelen).

Als ik het zeg (voordelen):

• Ze weten het en gaan geen vragen stellen waarom ik dingen anders doe
  • Ze weten het en kunnen geen verhalen gaan verzinnen wat ik zou kunnen hebben
  • Ze begrijpen/snappen het en kunnen er rekening mee houden
  • Ze gaan me niet pesten en anders behandelen
  • Ik blijf gewoon Jessie

Als ik het zeg (nadelen):

• Ze gaan me pesten en anders behandelen
  • Ik ben een heel ander persoon en niet meer Jessie 
  • Ze begrijpen/snappen het niet 
  • Ik ga geen vrienden en vriendinnen hebben/krijgen (en ook geen vriendje)
  • Ik ben anders en raar

Als ik het niet zeg (voordelen):

• Ik ben gewoon Jessie 
  • Ik kan gewoon normaal vrienden en vriendinnen maken en ze gaan me niet raar of anders vinden (en misschien ziet zelfs ook een jongen me ooit wel staan)
  • Ik krijg geen stomme vragen of nare opmerkingen 
  • Ik word niet gepest 

Als ik het niet zeg (nadelen):

• Ze komen er ooit achter
  • Ze kunnen verhalen gaan verzinnen wat ik zou kunnen hebben
  • Ze gaan me pesten 
  • M’n vrienden en vriendinnen verlaten me (en m’n vriendje als ik die dan heb)
  • Ik heb gelogen tegen ze en ben niet eerlijk geweest (en volgens hun heb ik ze misschien wel verraden)
  • Het word moeilijk recht te zetten en hun vertrouwen terug te winnen (als dat nog kan)
  • Het begrip en snappen gaat lastiger en heel misschien zal het nooit meer worden als eerst

Ik weet echt niet wat ik moet doen maar ik weet wel dat ik het nu het fijnst zou vinden als jullie gewoon 100% eerlijk met mij zijn (dus stel er zijn meer voordelen/nadelen, ik moet niet zo dramatisch doen, jullie weten hoe ik dit het best kan oplossen, etc) ik kan het aan en niks is gemeen. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen

( naam en plaats van school weggehaald door De Kindertelefoon vanwege regel 3 )

3 reacties

• August 30, 2025

Wat kan je minder goed?

Als het bijvoorbeeld lezen is hoef je je niet veel zorgen te maken. En je moet ook niets. Als jij denkt dat het beter is dat ze het niet weten is dat prima. En niemand wist dat ik autistisch ben en ADHD heb in de 1ste. Toen ze erachter kwamen (door mijn fout) reageerde ze heel normaal en schuldig omdat ze grapjes maakten over autisme en ADHD. Dus je hoeft je niet zorgen te maken

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 30, 2025

Hoi ​@Jessie,

Super knap dat je dit deelt. Ik snap dat je bang bent, zeker na de basisschool. Er is geen goed of fout, maar meestal helpt het om eerlijk te zijn. Dan gaan mensen geen verhalen verzinnen en weten ze meteen dat jij gewoon Jessie bent.

Je kan het kort houden, iets als: “Ik heb hersenletsel door een ongeluk, daardoor doe ik sommige dingen anders. Maar ik ben gewoon Jessie.” Dan maak je er geen groot ding van, en je mentor kan je helpen.

Het belangrijkste: goede vrienden vinden jou leuk om wie je bent, mét of zonder CVI. 💛

xx liefs Wolf 🐺

ellie_eilish
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • September 1, 2025

Ik snap je helemaal!

maar weet je, als jij vind dat ze het niet hoeven te weten dan vertel je het toch lekker niet?

en als je wilt dat ze het weten maar bang bent dat ze je anders behandelen, kun je er eventueel bij zeggen dat je dat juist niet wilt.

voorbeeldje: “misschien is het sommigen van jullie opgevallen dat ik soms dingen anders doe dan de rest. Dat komt omdat een ongeluk heb gehad waardoor ik nu hersenletsel en CVI heb. Ik wou dit graag met jullie delen omdat (je hoopt dat ze het begrijpen of wat jij wilt!). Ik ben gewoon nog steeds Jessie en er is niks veranderd. 

Dat was gewoon een voorbeeld, je kunt het natuurlijk ook anders zeggen!

maar onthou, als je echte vrienden wil (of eventueel een vriendje 😉) vinden ze je leuk zoals je bent, en accepteren dat gewoon. Net als die ene vriendin die bij jou in de klas zit. Zij vond het toch ook niet vreemd of raar? 

Succes! En je hoeft natuurlijk niet alles te delen als

jij dat niet wilt :)

💕💕