Skip to main content
Vraag

Herkent iemand dit? Negatieve gedachtes, smetvrees, onzeker, leeg gevoel

• September 19, 2026
  • 2 reacties
  • 51 Bekeken

Hoi, de laatste tijd zit ik niet lekker in mijn vel, ik heb me al aangemeld voor therapie maar ik sta nog op de wachtlijst. Ik heb vroeger (rond mijn 11e) een diagnose autismespectrumstoornis gehad, de psycholoog vermeldde dat het een lichtere variant was. Maar nu ik inmiddels wat ouder (17) ben, helpen de adviezen van vroeger niet goed meer waardoor ik redelijk vaak negatieve gedachten heb (geen zelfbeschadiging).

Ik heb voornamelijk last van ‘smetvrees’ en dat ik het lastig vind om dingen aan anderen over te laten. Daarnaast heb ik ook gedachtes waarin ik, of een ander, dingen doe die ik nooit echt zou doen. Bijvoorbeeld als iemand naast me een mes of iets anders scherps vastheeft, zie ik in mijn hoofd levendig hoe ik word gestoken op allerlei verschillende plekken. Ook als ik op de trap loop, zie ik bij elke stap hoe ik perongeluk misstap en val. Ik heb dit met bijna alles. 

Daarnaast ben ik ook redelijk onzeker over mezelf. Ik ben vaak bang dat ik stink of er vies uitzie. Als ik zweet dan blijft het zo erg in mijn hoofd zitten dat ik dingen ga ruiken die er niet zijn, en dan haal ik mezelf over dat ik die geur ben. Zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden maar die gaan allemaal ongeveer hetzelfde. 

Als laatst heb ik vaak dat ik me plots heel leeg voel en denk dat ik niet lang meer zal leven. Dit komt niet omdat ik perse een einde aan het leven wil maken, absoluut niet. Het is een heel naar gevoel waar ik meestal een dag mee zit, voordat het weer wegtrekt.

Nou is mijn vraag dus of iemand deze dingen herkent en tips hiervoor heeft. Ik kan niet zeggen dat dit allemaal door autisme komt, ik ben immers geen psycholoog. Maar elk antwoord helpt me al een stuk op weg. Alvast bedankt :)

2 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • September 19, 2026

Hey ​@biender33 

Het klinkt mij meer als dwang en intrusies.. Ik ben natuurlijk ook geen psycholoog maar heb zelf van beide wel last gehad helaas. Herken je je daar misschien in?

Hier staat er meer over: https://psycholoog.nl/blogs/hoe-ga-ik-om-met-intrusieve-gedachten/ 

Weet in ieder geval dat het niet betekent dat je gek bent ofzo, ook al is het beangstigend en voelt het misschien wel zo.

Dit is misschien ook een goede site voor je: Proud2bme.nl , het is vooral voor mensen met eetstoornissen bedoeld maar ook gewoon voor andere dingen (ook omdat het vaak samenhangt). Heb daar zelf in de chat ook weleens over mn intrusies gehad en dat was wel fijn. 

Liefs :)

Min123
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • September 20, 2026

heyy! ik heb ook vaak last van dat soort gedachten. Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo een idee wat je eraan kan doen, maar ik hoop dat het snel beter gaat! Beetje nutteloze reactie zonder tip maar ja, herkenning is soms ook fijn.

Sterkte!❤️❤️❤️