Skip to main content
Vraag

Herbeleven, ervaring?

• June 26, 2026
  • 4 reacties
  • 61 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+20

Hey allemaal 

Ik had vanmorgen een gesprekje met een lieve vriend van me en mijn vriendin en we hadden het over hoe je om kunt gaan met vervelende of nare herinneringen, dingen die je als kind mee hebt gemaakt. Bijvoorbeeld een ongeval of een verdrietige periode of pesterijen. Voor iedereen is dat natuurlijk weer anders en de één vind iets erger dan de ander. Maar je kunt daar op allerlei manieren mee omgaan en dealen. Nu vertelde onze vriend over dat je dingen soms kunt verwerken of minder erg laten voelen door ze opnieuw te beleven, na te spelen en ze dan te herhalen en elke keer minder heftig te maken. Waardoor je je herinnering minder erg en pijnlijk wordt. Zelf heb ik vlgs mij in elk geval 1 ding , misschien 2, die ik mij wel minder heftig zou willen herinneren. Niet dat het constant voor mn ogen is maar toch. Ik heb er al wel eens hier over geschreven dus houd ik het kort, maar ik ben een keer door een groep jongens en meisjes op mijn knieën gezet op een stoep achter een sporthal toen ik een rokje droeg als jongen en moest met mijn handen omhoog allerlei lelijks over mezelf zeggen en dingen toegeven die zij zeiden. Het was letterlijk pijnlijk maar ook figuurlijk. Het lachen en hun stemmen hoor ik nog, bijvoorbeeld een van de meisjes die echt heel hard dichtbij  mij zat te gieren van het lachen daar. En ik kan niet zo goed aanhoren als er muziek wordt gespeeld en ze roepen dan " handen in de lucht!" Dat soort kleinigheden. En ik wil dat kwijt. Ze zijn het niet waard dat ik aan dat denk en het is vervelend. Bovendien ben ik nu veel weerbaarder enzo. Maar herbeleven betekent dan dat we dat na zouden moeten doen, en hoe zou dat werken? Mijn vriendin zei dat ze mij dat heel graag gunt maar dat zij onmogelijk een pester kan nadoen tegen mij. Dat is lief en volgens mij ook niet de bedoeling. Kortom mijn vraag is heeft iemand ervaring met herbeleven en hoe werkt het? Ik zou misschien wel willen maar het lijkt me ook confronterend en eng. Verder ben ik trouwens wel happy hoor. 

Bedankt vast voor jullie tips en reacties als je wilt 😘😘 liefs, Tover 

4 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • June 26, 2026

Hey lieve ​@Tover01 ,

Ik heb natuurlijk niet hetzelfde meegemaakt als jij maar denk wel dat ik je gevoel herken ❤ Wat je vriend zegt lijkt een beetje op EMDR denk ik, dat is eigenlijk wel iets om met een hulpverlener te doen en niet zelf te proberen omdat het dan juist erger kan worden.

Vind het wel heel rot voor je dat je hier nog last van hebt en je mag er ook echt hulp bij krijgen als je dat wil. Ik weet dat je je eigen problemen soms klein vindt als je met anderen vergelijkt maar als je er last van hebt is dat al meer dan genoeg reden 🫂 Betekent ook niet dat je dan gelijk een hele tijd naar een psycholoog ofzo hoeft, misschien is een paar keer al genoeg :) 

Liefs, dikke knuffel 🤍 

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • June 26, 2026

@Tover01 Ik heb geen idee of het werkt, ik heb niet zulke nare ervaringen gehad.

Maar als het een techniek is die door echte psychologen of psychiaters wordt gebruikt, kijk je toch maar beter uit als je het zelf gaat doen.  Misschien zijn de emoties die je dan oproept  zo sterk dat je net door de herbeleving een echt trauma oploopt. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Doe dus maar beter niet.

Je hebt die dingen nu een plaats gegeven; laat ze nu maar rusten. Tijd is het beste medicijn, ook voor nare herinneringen.

Knuffel, L

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • June 26, 2026

hi lieve ​@Tover01,

wat naar zeg dat dit is gebeurd. en ik wil sowieso meegeven dat je lekker mag dragen wat jij leuk en mooi vind, en dat anderen daar niks over te zeggen hebben. mijn psycholoog heeft dat ook eens met mij gedaan. het houd eigenlijk in dat je terug gaat naar dat moment. dus zoals jou vriendin al zei jullie kunnen het opnieuw na doen in het echt. maar je kan het bijvoorbeeld ook tekenen als je van tekenen houd dan maak je een soort van strip. maar je kan het ook herbeleven door er aan te denken en als je het dan fijn zou vinden zou je vriendin er vragen over kunnen stellen. je kan het ook opschrijven dat vind ik persoonlijk het fijnst.

ik vind wat die anderen hebben gedaan echt respectloos ik hoop dat je er niet veel last meer van hebt en die anderen die dat deden zijn het niet waard. ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips. ik kan de reacties van de anderen nog niet lezen ik hoop dat ze nog wat tips voor je hebben.

veel liefs vie 

en je krijgt een dikke knuffel van me 🫂😘

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 26, 2026

Hoi hoi Lieve Tover

Aan je reacties hier kon ik al wel merken dat het je soms plaagt, dat beeld en het gevoel van dat moment. En volgens mij knaagt soms ook nog het onrecht van je openlijke straf in de tweede denk ik? Begrijpelijk want zelf ben je zo eerlijk en oprecht. Logisch dat je er vanaf wil, althans het wilt kunnen plaatsen zogezegd.  Wat je vriendin heel wijs inziet is dat je dit niet onder elkaar zou kunnen en moeten doen 🙂 een nare ervaring een plek geven door herbeleven klinkt mij als een emdr sessie.  Ik denk dat je dan eens hier kunt kijken: https://www.hersenstichting.nl/behandelingen-van-hersenaandoeningen/emdr/

Daar lees je precies wat jij en je lieve vriendin en die lieve jongen bedoelen. Niet dat jij een hersenaandoening hebt, maar wel onverwerkte ervaringen Als het je echt achtervolgt en je er last van hebt is dit een prima manier om ermee te dealen, weet ik uit ervaring. Overleg het eens met je moeder, je lief en dan je huisarts als je de stap wil zetten. Ik gun jou enorm dat je dit de baas gaat worden en zoals ik ergens anders al zei ik bewonder hoe je ondanks deze ervaring(en) gewoon jezelf blijft en rokjes draagt en onbekommerd de wereld tegemoet blijft treden !  Je bent echt een stoere kanjer en je meisje is eveneens een parel. Net als je maat. Fijn dat je zulke lieve mensen om je heen hebt! 

Succes en sterkte lieverd ♥️🫂

Groetjes liefs Tartan XxxxX

P.s. ik vind de tips van ​@Cantaloupe , ​@Diana  en ​@vie  ook zeker het overwegen waard! Dat maakt het minder zwaar en helpt denk ik ook heel goed. Zoals ​@vie  ook zegt, er op verschillende manieren over praten en het voor jou en jullie beeldend maken is zeker weten een heel goede tip!!