Helpen vriendin

  • 8 February 2018
  • 1 reactie
  • 83 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik heb een zeer belangrijke vraag en jou antwoord zou mij en mijn vriendin heel erg kunnen helpen.

Mijn vriendin heeft mij laatst dronken opgebeld. Ik was niet wakker want het was al diep in de nacht, dus heeft zij een voicemail achter gelaten. In die voicemail vertelde ze mij hoe moeilijk ze het eigenlijk in haar leven heeft en dat ze vaak denkt aan zelfmoord. Natuurlijk schrok ik hiervan, maar ik was al wel op de hoogte van haar depressie (ze heeft mij al verteld dat ze een psycholoog ziet).
Ik kan aan haar merken dat ze steeds harder achteruit gaat en ik heb het gevoel als of ik hopeloos ben.

Hier komt mijn vraag aan jullie dus: Weten jullie enig manier hoe ik haar kan helpen? Ze is een van mijn beste vriendinnen maar ik vind het moeilijk om hierover met haar te praten (aangezien het ook dicht bij mij ligt en ik haar soms in mijzelf kan herkennen).
Ik weet niet goed hoe ik haar moet helpen of hoe ik het zou kunnen aanpakken..

Ik weet niet of er mensen zijn die in een zelfde situatie zitten/zaten, maar wat is het beste dat ik nu voor haar kan betekenen?

Graag bedankt alvast voor reacties..

1 reactie

Hoi,

Dat jullie ongeveer in dezelfde situatie zitten, kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel.

Je zegt dat je jezelf soms in haar herkent. Hoe zou jij willen dat je vrienden je helpen? Eigen ervaringen delen zodat je je minder alleen voelt, een luisterent oor bieden, tips en trics geven? Ze mag dan wel een psycholoog hebben, maar soms hebben mensen gewoon behoefte aan hun vriend. Ook al was ze dronken, ze heeft niets voor niets jou gebeld.

Jullie zijn vrienden, alles wat je doet is goed. Je wilt haar helpen, dus ik zou zeggen, wees open en vraag haar waar ze behoefte aan heeft en hoe je haar het beste kan helpen.

Het nadeel aan dat je je in haar problemen herkent, is dat haar negativiteit jou verder omlaag kan trekken. Het is heel fijn dat je haar wilt helpen, maar zorg dat er een duidelijke grens is voor jou, zodat het jou niet verder omlaag haalt. Je kunt anderen niet helpen, als het erg slecht met jezelf gaat.

Gr. Pin

Reageer