Vraag

help, zelfmoord?


  • Anonymous
  • 0 reacties
hallo,

Een vriend van mij wil zelfmoord plegen. Zijn ouders weten het maar doen er volgens mij niet echt heel veel aan. Hij zegt dat hij het nu zeker wil doen en dat ik het voor mezelf moet houden. Maar ik ga toch dit plaatsen want anders als hij het doet voelt het voor mij dat ik er niks aan probeer te doen of dat het mijn schuld is.

Heeft een van jullie een idee hoe ik hem kan helpen, want hij zegt dat hij te veel problemen heeft en het toch niet kan redden. Hij gaat al naar van dat soort afspraken om er over te praten maar het helpt gewoon totaal niet. Dus daarom wil ik graag van jullie weten hoe ik hem zo goed mogelijk kan helpen.

Alvast bedankt

XLouise

13 reacties

Hey xLouise

Een vriend vertrouwde je toe dat hij denkt aan zelfmoord. Zijn ouders zijn hiervan op de hoogte, maar lijken nauwelijks in te grijpen. Je zou je vriend graag helpen, en vraagt je af wat je kan doen. Het is verstandig van je om deze vraag hier te delen.

Als je niet goed weet wat te doen, kan je terecht bij de crisislijn. Niet alleen kan je vriend daar terecht voor een anoniem gesprek, maar ook kan jij daar advies vinden. Op de site van 113 kan je allerlei nuttige info vinden. Ook bij een noodgeval kan je hen (of de politie) contacteren.

Heeft je vriend bij de hulp die hij krijgt, al eens aangegeven dat hij zich daar niet zo bij geholpen voelt? Als de hulpverlener die hem begeleid weet dat de huidige aanpak niet werkt, zouden ze samen op zoek kunnen naar een methode die wel bij hem past.

Dat je vriend met je deelde dat hij aan zelfmoord dacht, doet me vermoeden dat hij je erg vertrouwt. Hierom zou je hem er nu en dan aan kunnen herinneren dat je er voor hem bent. Geef gerust aan dat hij naar je toe kan komen, en dat je hem zal steunen.

Verlies bij het zorgen voor een ander, jezelf niet uit het oog. Als het je te zwaar wordt, mag je dat gerust aangeven. Ik vermoed dat je vriend dat zal begrijpen. Het is namelijk niet de bedoeling dat je onder de zorg voor een ander lijdt.

Groetjes
Kenshin
Heel erg bedankt, ik ga kijken op crisislijn en 113. Ik lijdt nu nog niet onder zorg van een ander.
Heyo,

Ga naar hem toe, en blijf bij hem. Steun hem, probeer te begrijpen hoe hij zich nu voelt en praat met hem daarover. Soms hoef je ook niks te zeggen, of over zijn problemen te praten. Door er voor hem te zijn, help je het best.

See ya!
Spookyzx
Heyo,

Ga naar hem toe, en blijf bij hem. Steun hem, probeer te begrijpen hoe hij zich nu voelt en praat met hem daarover. Soms hoef je ook niks te zeggen, of over zijn problemen te praten. Door er voor hem te zijn, help je het best.

See ya!
Spookyzx


Dat kan momenteel niet ik zit 4 weken in Italië en hij is ook op vakantie
Misschien nu niet, maar je kan hem alsnog steunen. Zoals Kenshin zei door hem te laten weten dat je er voor hem bent.

Je kan paar keer per week vragen wat die vandaag heeft gedaan, en hoe het gaat, wat die morgen gaat doen, hoe het weer is, etc. Zo kan je hem ook steunen nu jullie beiden op vakantie zijn.

See ya!
Spookyzx.
Heel erg bedankt, ik heb m al gezegd dat we nog moeten afspreken en dat gaan we echt doen. Ik vraag hem al van dat soort dingen. Maar hij heeft me nu precies uitgelegd hoe hij zelfmoord wil gaan plegen en wanneer. Dus ik praat gwn normaal met m verder maar het is wel kut.

xLouise
Oke, mijn vriend wil nu echt zelfmoord plegen en ik heb het gevoel dat ik er nu niks meer aan kan doen. Hij wil nog zo lang mogelijk in leven blijven, zodat we na mijn 4 weken Italië nog één keer kunnen afspreken.

Hij vind zichzelf niks waard en dat de wereld hem ook niks waard vind en ik heb al gezegd dat hij veel betekend voor mij maar hij blijft het zeggen. Ik weet nou niet of ik zijn zelfmoord plan moet zeggen omdat ie misschien ook op deze site kijkt. (Alvast sorry, ❣️)

Hij zegt ook dat ik niet moet huilen als hij weg is maar moet lachen omdat hij er is geweest. Tja, dat kan ook moeilijk dus heb niet een vast antwoord gegeven.

Wat moet ik doen?

Ik heb op crisislijn en 113 gekeken.

Heeft een van jullie misschien ervaring met een vriend die zelfmoord wil plegen?
Beste Louise,

Wat een vervelende situatie! Wat jij zou kunnen doen is in overleg met hem naar een behandelaar te gaan. Die kunnen hem het beste helpen. Je kunt hulp krijgen via jouw huisarts. Als dat spannend is kunnen jullie hulp zoeken via 113 Zelfmoordpreventie. De behandelaar en de huisarts hebben beide een geheimhoudingsplicht. Ook zou je, voor als het helemaal mis gaat. De crisisdienst kunnen bellen. Deze mensen kunnen jou dan ondersteunen. Wat je vooral niet moet doen is de strijd aan gaan. Het zeggen van ''doe het niet'' kan echt niet. Ook moet je niks beloven wat je (later) niet waar kunt maken. Voor meer tips kun je altijd kijken op deze site. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik wens je veel sterkte met alles.


Gr.

Jack


Bron: https://www.113.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand-anders/wat-kan-ik-zelf-doen
Hey,

Ik sluit me aan bij de reactie van Jack. Wel wil ik nog toevoegen dat je altijd 112 moet bellen in een noodsituatie. Dus als je vriend zegt dat hij het echt gaat doen. Echt nu of over x tijd, bel dan 112. Zodra hij aankondigt zelfmoord te gaan plegen, is hij namelijk in een levensbedreigende situatie.

Gr. Pin
Hoi Jack en Pin,

Heel erg bedankt voor jullie reactie, zodra ik terug in NL ben ga ik dit proberen met hem te doen. En 112 bellen is nu nog niet nodig want hij wil eerst sowieso nog een keer afspreken.

xLouise

PS: Ik ga na dat ik dit heb geplaatst op die deze site kijken.
@xLouise het is een moeilike situatie zeg dat je om hem geeft zoek mensen die ook om hem geven praat met zijn ouders wat hun vinden ander volg de instrucktie van de andere reactie veel strekte
@xLouise het is een moeilike situatie zeg dat je om hem geeft zoek mensen die ook om hem geven praat met zijn ouders wat hun vinden ander volg de instrucktie van de andere reactie veel strekte

Ik denk dat het niet slim is om zomaar zijn ouders in te lichten over zijn zelfmoordneigingen. Dit kan de vertrouwensband tussen beide sterk beinvloeden. Als @xLouise haar vriend hier toestemming voor geeft omdat hij dit bijvoorbeeld lastig vindt zou ze dit eventueel kunnen doen. Ook als ze zich ernstig zorgen maakt kan ze vast bij die ouders terecht. Maar doe dit alleen in uiterste nood.

Gr,

Jack

@xLouise het is een moeilike situatie zeg dat je om hem geeft zoek mensen die ook om hem geven praat met zijn ouders wat hun vinden ander volg de instrucktie van de andere reactie veel strekteIk denk dat het niet slim is om zomaar zijn ouders in te lichten over zijn zelfmoordneigingen. Dit kan de vertrouwensband tussen beide sterk beinvloeden. Als @xLouise haar vriend hier toestemming voor geeft omdat hij dit bijvoorbeeld lastig vindt zou ze dit eventueel kunnen doen. Ook als ze zich ernstig zorgen maakt kan ze vast bij die ouders terecht. Maar doe dit alleen in uiterste nood.

Gr,

Jack

ja dit klopt wel

Reageer