Skip to main content
Vraag

help, mijn vriendin zit serieus in de problemen!

  • June 27, 2026
  • 4 reacties
  • 47 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een vriendin. Ze vertelde me een paar maanden geleden dat ze zichzelf pijn doet. Niet snijden maar haar hoofd slaan. Ze vertelde me eerst dat haar ouders, haar zus en haar regelmatig erge ruzies hebben. Haar zus vertelde haar dat ze de familie kapot heeft gemaakt en haar ouders vertelde haar dat zij de reden was waarom ze bijna gingen scheiden. Zover ik weet doen ze haar niet lichaamlijks pijn. Maar het is niet een fijne thuussituatie.

En een maand geleden vertelde ze dat ze niet veel eet. En het is ernstig ze at gister echt bijna niks voor de hele dag. Het gaat steeds slechter met eten. Ik wil een volwassen vertellen maar ik weet niemand die haar ouders niet zullen vertellen. (Haar ouders worden dan super boos op haar) ze heeft geen leraar op school of niks. Ik heb geen idee wat ik moet doen. HELP 

 

( tekst aangepast door De Kindertelefoon vanwege regel 6, details over een eetstoornis kunnen triggerend zijn voor anderen en worden daarom weggehaald )

4 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • June 27, 2026

Hoi,

Wat een stomme situatie voor je vriendin. Zou je mssn met haar Veilig Thuis kunnen bellen/chatten? (0800-2000). Verder kan je ook de KT bellen met haar: Bel De Kindertelefoon | Gratis en anoniem 

 En er is zeker weten geen mentor, zorgcoördinator of iets dergelijks bij haar op school waar ze terecht kan? Verder wens ik haar veel sterkte en hoop ik dat de situatie snel beter wordt.

Groetjes,

ghast


Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 27, 2026

Bedankt voor de advies, alleen ik weet niet of veilig thuis ook is bedoeld voor kinderen die geen fysieke geweld meemaken. En wat ze zouden doen als ze veilig thuis belde. Ik heb haar een paar keer gevraagd of er iemand op school is en ze zegt steeds nee. Verder weet ik niet hoe ik haar te eten moet krijgen. Dat is nu mijn grootste zorg naast dat ze zichzelf pijn doet. 


Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • June 27, 2026

Hoi ​@Bloemmetje,

 

jawel, Veilig Thuis is bedoeld voor alle mensen die op de een of andere manier een onveilige situatie thuis hebben. Het maakt niet uit of dat om fysiek geweld, psychisch geweld of een andere dreiging gaat. Wanneer je contact opneemt met Veilig Thuis dan kan dat eerst anoniem. Je kan dan de situatie vertellen en gratis advies krijgen. Pas als je dan besluit dat je wil dat Veilig Thuis in actie komt, hoef je je gegevens te geven. Je kunt contact opnemen voor jezelf of voor een ander, en het kan via chat of telefoon: Veilig Thuis

 

Zoals ​@ghast al zei ben je natuurlijk ook van harte welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen of te chatten, elke dag tussen 11 en 21 uur, om gratis en anoniem met de medewerker te bespreken hoe je de situatie kan verbeteren.

 

Als je meer wil weten over eetstoornissen, dan zou je eens kunnen kijken op 99gram , of deze site aan je vriendin doorgeven. Hier is ook een forum, ervaringsverhalen, een chat en een zelfhulp module. En Samen in mijn schoenen is gespecialiseerd in hulp bij zelfbeschadiging, zowel voor je vriendin als voor haar omgeving.

 

Supergoed dat je je vriendin graag wil helpen, ze boft maar met zo’n betrokken vriendin zoals jij!

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon


Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 27, 2026

Heel erg bedankt, ik ga meer leren en hopelijk vind ik een weg hoe ik haar kan helpen. Ik laat het weten wanneer er updates zijn.