Vraag

help! Mijn vriendin doet zichzelf pijn

  • 18 May 2022
  • 6 reacties
  • 92 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hey! 

ik kwam er vandaag achter dat een van mijn beste vriendinnen zichzelf snijdt, ze liet de schrammen zien en ik schrok best erg. Ik vroeg of ze dit nog steeds doet ze zei nee maar ik ben bang dat ze het wel nog doet.

Ik snapte ook niet helemaal waarom ze heet deed, omdat ze altijd zo vrolijk is en als er iets was had ze het vast wel gezegd denk ik. 

Ik weet niet of ze hierover wilt praten maar hebben jullie tips of iets? doeii


6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Vervelend zeg, ik heb zelf ook een lange tijd met zelfbeschadiging te maken gehad, en daar zijn ook best veel mensen van geschrokken. 
Je kan het natuurlijk altijd in de gaten houden; Of er schrammen bij komen, of ze iets bij haar heeft (scherp materiaal) en/of als ze er verdacht tussenuit glipt (om op een veilige plek haarzelf te verwonden). Je kan haar eventueel ook aanraden om in contact te komen met de Kindertelefoon of ergens/iemand anders waar ze haar verhaal kwijt kan doen. Let goed op haar, vraag hoe het met haar gaat eens in de zoveel tijden en hopelijk verteld ze je uiteindelijk meer. 

Reputatie 1
Badge

dankjewel! ik zal wel rustig en niet te snel aan haar vragen hoe het gaat

Ik snapte ook niet helemaal waarom ze heet deed, omdat ze altijd zo vrolijk is en als er iets was had ze het vast wel gezegd denk ik. 

Ik heb het zelf ook gedaan, en op school of met anderen was ik ook altijd gewoon heel "vrolijk" althans, zo liet ik het er uit zien. Maar vanbinnen was ik alles behalve vrolijk. En je zegt dat als er iets was dat ze dat dan wel had gezegd, maar vaak zeggen mensen zulk soort dingen juist niet.

Grtz,

SammieSam

Reputatie 7
Badge +9

Misschien kun je naar me mentor gaan 

Reputatie 1
Badge

Ik heb het zelf ook gedaan, en op school of met anderen was ik ook altijd gewoon heel "vrolijk" althans, zo liet ik het er uit zien. Maar vanbinnen was ik alles behalve vrolijk. En je zegt dat als er iets was dat ze dat dan wel had gezegd, maar vaak zeggen mensen zulk soort dingen juist niet.

Grtz,

SammieSam

heey sammiesam,

ik wou ff zeggen dat ik haar al heel lang ken en dat ze echt wel een close friend is dus ja. maar bedankt voor je reactie!

Reputatie 1
Badge

Ik heb hetzelfde met mijn vriendin, ze had me al eerder verteld dat ze depressief was. En ze loopt nu ook bij een psycholoog.

Tot nu toe werkt het voor mij en ik hoop ook voor haar vooral als we af en toe even een goed gesprek erover hebben. Misschien is het een idee als jij dat ook eens met je vriendin doet, laat haar zelf vertellen waarom ze het doet en wat ze omtrent de situatie wil wat jij doet. Gewoon niks, of haar juist helpen.  Vertel dan ook wat jij voelt, ik ken je natuurlijk niet. Maar zelf heb ik de afgelopen maanden gemerkt dat het mij veel energie kost om bij haar in de buurt te zijn, omdat ik merk dat ze een masker op heeft.  Nu hebben wij de afspraak gemaakt dat ik zeg als het mij teveel wordt, als ik het even niet aankan. 

Het ligt aan de situatie, maar misschien is het een idee om ook eens zo'n soort gesprek te hebben. Laat haar uitpraten, maar geef ook jezelf de kans om uit te praten. 

 

~vergeet niet jezelf ~

 

​​​​​​groetjes Sabrina:)

Reageer