Skip to main content

Hey allemaal,

Ik heb een best heftige periode achter de rug met pesten, stalkers, stress over cijfers en mijn grootste geheim is uitgekomen en heb daar veel problemen door gehad( geheim was dat mijn opa mij aanraakte op een verkeerde manier, binnenliep tijdens omkleden en rare opmerkingen maakte). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf gisteravond gesneden heb op mijn onderarm. Mijn moeder weet ervan, maar ik wil het graag verbergen voor mijn zusjes en de mensen waarmee we gaan zwemmen. Heeft iemand tips om dit te verbergen?

Hoi,

Het spijt me te horen dat je zo'n moeilijke tijd doormaakt. Je kunt proberen je snijwonden te verbergen door zonnebrandcrème met een licht dekkende werking te gebruiken, wat kan helpen om de zichtbaarheid van de snijwonden te verminderen. Daarnaast kun je ook brede armbanden of sportpolsbandjes dragen om de snijwonden te bedekken. Zorg ervoor dat ze comfortabel zitten en niet te veel opvallen.

Naast deze praktische tips, is het belangrijk om aandacht te besteden aan je geestelijke gezondheid. Het feit dat je je moeder hebt ingelicht is een goede eerste stap. Praat met een vertrouwde volwassene, zoals een schoolpsycholoog, huisarts of een mentor, over wat je doormaakt. Ze kunnen je ondersteunen en helpen bij het vinden van de juiste hulp.

Het is belangrijk om te onthouden dat je niet alleen bent en dat er hulp beschikbaar is. Zorg goed voor jezelf.

Veel sterkte!

Hii,

Echt goede tips heb ik niet echt, omdat ik het zelf ook doe... Maar je zou er zalf/ vaseline op kunnen doen. In ieder geval is het goed dat je moeder ervan op de hoogte is.

Groetjes en succes van mij

ik weet niet hoe oud je zusjes zijn maar je kan hun een verhaaltje vertellen. gewoon iets zoals dat je stiekem een engel bent die naar aarde is gestuurd om het hier beter te maken maar dat het toch is mislukt en dat je je nu snijd om weer terug naar de hemel te kunnen.

om het te verbergen droeg ik altijd huidkleurige pleisters. waarschijnlijk blijft dat niet goed plakken dus kan je ook leukoplast gebruiken. dan moet je wel goed opletten omdat je verschillende dingen hebt. wat jij dan moet hebben is leukoplast. die is namelijk bruin en valt vaak minder snel op. maar je hebt dus ook leukosilk (wit), leukopor (een soort geel wit) en volgens mij ook nog leukofix (doorzichtig wit). je kan het beste kijken wat bij jouw huidskleur past.

anders kan je ook doen alsof je een enorme kluns bent geweest en dat je ene ongeluk hebt gehad. of dat er een kat met je arm wou stoeien en hem toen open heeft gekrabd. 

maar je kan er ook zoals @Tinkerbell zegt zalf/vaseline op doen. dat verbergt het niet maar het beschermd en geneest wel beter.

ik deed het zelf op mijn bovenarm en weigerde korte mouwen aan te doen. dat is lastig als je gaat zwemmen maar je kan ook telkens je arm weg bewegen. of steeds zo staan dat niemand het ziet of dat het lijkt alsof je arm gewoon vies is.

uiteindelijk heb ik ze juist laten opvallen. ik tekende stars on my scars. het nadeel is dat ik geen goeie sterren kan tekenen en dat het allemaal david sterren werden. iedereen dacht dus dat ik joods was omdat ik Jodensterren op mijn arm had. maar niemand keek verder dan die sterren. ik denk dus dat er ook niemand dat bij jouw gaat doen.

ik weet hoe erg het voelt maar blijf sterk. je hebt zelf de keuze in handen om het te verbergen of eerlijk te zijn.

en als je dat met die engel probeert, kan je ons op de hoogte houden? ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik ben benieuwd hoe er wordt gereageerd.

Hey @ikweethetnietmeer2009 @Tinkerbell @Hackalive ,

Bedankt voor jullie tips! Mijn zusjes zijn 14 en 11, dus zo’n verhaal gaan ze denk ik helaas niet geloven. 😞 Het was wel goed bedacht! Pleisters of armbandjes gaat helaas niet lukken, omdat mijn hele onderarm bijna onderzit. Ook moet ik van mijn moeder verplicht korte mouwen aan, omdat het erg warm wordt 😞

het maakt niks uit dat je zusjes 14 en 11 zijn. gewoon zo lang mogelijk dom houden.

ik ben zelf ook 14 en als ik het zelf niet had gedaan dan had ik prima het engel verhaal willen geloven.

Hoi @erganoniem,

vervelend dat dat per se moet van je moeder. Heb je geprobeerd uit te leggen aan haar waarom je liever lange mouwen aan wilt? Worth the shot, in mijn ogen dan.

Ik zou denk ik inderdaad zeggen dat het een kat is geweest of zo. Dat kan er best heftig aan toe gaan namelijk, vriendinnen van mij zitten helemaal onder de krassen door hun katten. 

Ik ben zelf 14, en ik moet zeggen dat ik denk dat je oudste zusje er wel achter komt. Mijn vrienden kwamen ook erachter dat ik sneed, al hebben die wel op social media gekeken naar van die dingen “zo weet je of iemand waarvan je houdt sh doet”.

Maar ik ken je zusje niet dus weeg niet te veel aan mijn mening. 

Als niks helpt kun je ook gewoon: own up to it. Ok weet niet hoe je het in het Nederlands zegt maar gewoon, yep, ik heb dit gedaan, het was een moeilijke tijd, en ik ben ermee aan het stoppen (ik weet niet of je ermee stopt maar toch) niet echt de beste optie maar een optie nevertheless.

Sterkte nog! 

Ik had opeens nog een idee.

Dit is in meerdere kleuren verkrijgbaar, het zijn geen lange mouwen dus je moeder mag niet klagen en ze zijn lang genoeg om je hele onderarm te bedekken. Ik weet dat er gaten in zitten maar ik heb zelf ook zoiets en je ziet niks door die gaten heen

Hi @erganoniem ,

Ik zou als ik jou was de vreemde mensen die je niet kent gewoon lekker laten denken wat ze willen (k weet t, tis moeilijk), maar je zusjes die zouden het denk ik gezien hun leeftijd toch wel doorhebben. 
Dus ik zou zorgen dat ze het weten. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te vertellen als je dat niet wilt, je kan ook vragen of je moeder het wilt vertellen, dan kan je ook zelf kiezen of je er bij wilt zijn of niet.

Mijn zus (14) snijdt zichzelf ook, mijn vader vertelde het. Ik (12) ben nu wel heel erg blij dat ik weet. 
Wees niet bang dat je zusjes schrikken, dat doen ze sowieso wel, maar dat is ook een hele natuurlijke reactie. Na een tijdje zullen ze over de schrik heen zijn, en je hoeft echt niet bang te zijn dat ze je hierdoor anders gaan zien ofzo. 

Ik denk wel dat er een beetje rekening moet worden gehouden met hoe het wordt verteld.

Je kan denk ik het beste gewoon beginnen met hoe je je voelt, dan zullen ze gelijk beter begrijpen waarom je het precies doet. Als je het gezegd hoe je je voelt, zullen ze vanzelf wel voelen dat er iets aan zit te komen, dus dan zijn ze “voorbereid”.

Je kan het ook per zusje vertellen, dus niet tegelijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!! ❤️

Groetjes,

Emolélé

zusje van een snijdende zus 

Heel erg bedankt voor jullie reacties! ik heb geprobeerd mijn moeder om te praten, maar dat hielp niet. Mijn zusjes hebben het gelukkig nog niet gezien. Mijn moeder verbied mij nu ook om te praten met de hulpverleners die mij geholpen hebben afgelopen tijd. Wat moet ik hier tegen doen?

Heeft ze een reden gegeven dat ze het verbied?

Anders kan je misschien vragen waarom. Persoonlijk vind ik het een beetje gek dat je moeder, die er is om je te beschermen, de personen die jou helpen om je beter te voelen, van je weghoudt. 
Ik zou willen dat je je beter kan helpen, maar verder heb ik helaas geen advies. 
Misschien kan je met KT bellen of chatten?

Die zijn denk ik wat ouder, dus misschien kunnen zij je beter helpen.

Sterkte!🍀

Emolélé

Hey @Emolélé,

ze had gezegd dat ik er anders schandalig uit zou zien en dan veel dikker lijk ala ik lange mouwen aanheb. bedankt voor je tip!

ik vind die reden erge onzin van je moeder. ik zou als ik jouw was wraak nemen. ik neem aan dat zij op koudere dagen ook wel lange mouwen draagt en dan moet je zeggen dat ze dik lijkt. je kan ook al haar lange mouwen kleding verstoppen. 

en hoezo verbied ze je te praten met hulpverleners? dat is gewoon niet normaal. je moet gewoon doen wat je zelf wilt. ga lekker naar die hulpverleners toe en vertel hetzelfde van wat je hier zegt. die zullen het waarschijnlijk ook onzin vinden en die zullen je helpen.

Hey @ikweethetnietmeer2009,

thxx voor je reactie, zie hem nu pas helaas. Ik was toen nog 15 dus kon ze het verbieden. Ik heb nu gelukkig wel fijne hulp!

Reageer