HELP.. dit gaat te ver

  • 26 March 2019
  • 1 reactie
  • 83 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoii! Vanavond mezelf weer gesneden aeen het gaat te ver. Mn arm zat helemaal onder het bloed en dit wil ik zelf ook weer niet. Iemand tips want mezelf kennende doe ik het morgen express nog erger. Gewoon om mezelf te pesten. Sorry dat ik jullie weer lastig val en totaal terecht als julie dit onzinverhaal overslaan!

1 reactie

Hey!

Je snijdt jezelf regelmatig en hebt je deze avond weer vrij ernstig verwond.
Dat is absoluut geen onzinverhaal. Dat is het verhaal van een jongere die zich niet goed voelt en hulp nodig heeft.
Het eerste wat je nu best doet is de medische verzorging, want hoezeer de wonden misschien 'goed' kunnen voelen, littekens wil je echt niet hebben. Hier vind je er wat medische tips rond.

Ik weet -uit ervaring- dat automutilatie goed kan voelen op het moment dat je het doet, en je het gevoel kunt hebben dat je het verdient.
Je hebt zelf ondertussen al wel door dat jezelf pijn doen geen oplossing is, gelijk wat de reden ook is.
Automutilatie is voor jou een manier om je emoties te uiten en controle te hebben, en dat lijkt te helpen op korte termijn, maar hoe langer je het doet, hoe meer problemen je ermee gaat krijgen.
Zo zul je je er alleen maar slechter door voelen, je zult je lichaam willen verbergen - wat zeker met de aankomende zomer niet zomaar gaat- en je zult littekens krijgen die voor altijd blijven bestaan.

Het is heel belangrijk om hier dus zo snel mogelijk mee te stoppen en beter manieren te zoeken om jezelf en negatieve gevoelens mee te uiten.
Het zal het beste lukken als je hulp zoekt, dus er met iemand over praat, zoals een leerlingenbegeleider, mentor, ouders, zus, .... Leerlingenbegeleiders en huis-en schoolartsen hebben beroepsgeheim en bij hen kun je dus ook veilig je verhaal vertellen!
Een aantal dingen die je zelf al kunt doen zijn:
  • Schrijf/typ je gevoelens van je af. Je kunt het nadien ook weggooien of wissen als je dat wil, maar zo is het toch een soort van uit je hoofd.
  • Maak een tekening rond je gevoelens, of kras een blad heel hard vol met een zwart potlood
  • Knijp in een stressbal of kussen
  • Ga sporten, film kijken, opruimen, een nieuwe taal leren, iets creatief maken,...
  • Ga naar je familie/vrienden zodat je het niet kan doen
  • Zoek iets waar je blij van wordt, je kunt een komische film kijken, herinneringen ophalen, een vrolijk liedje opzetten,...
  • Leg alle scherpe voorwerpen zover mogelijk uit de buurt (liefst bij een persoon in bewaring)
  • Probeer "the butterfly project":
Teken vlinders op de plaats waar je jezelf snijdt, noem deze vlinder naar iemand van wie je houdt. Als je jezelf snijdt op die plek gaat de vlinder van die persoon dood. Als de vlinder er zo lang blijft opzitten dat het vervaagt, dan is het gaan vliegen naar een mooie plek...

Als je nog andere tips zoekt kun je zeker ook eens de trefwoorden 'snijden' of 'zelfbeschadiging' zoeken op het forum van de KinderTelefoon of het forum van awel.
Voor bijkomende tips kun je ook steeds terecht bij de KinderTelefoon via chat of telefoon!

Veel succes!
Groetjes
Lot

Reageer