Vraag

Help advies nodig!!! (snijden! vertellen? stress!!)

  • 3 May 2023
  • 7 reacties
  • 108 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Heyy ik ben een meisje van 13 en zit in de tweede

 

De laatste tijd is er veel gebeurd in mijn leven en normaal gesproken is er altijd wel wat maar nu werd alles echt teveel, hierdoor ben ik mezelf gaan snijden. (November 2022) Ik vind het zelf best wel fijn maar ik wil stoppen omdat ik steeds meer en vaker de drang krijg om het te doen. Ik weet zelf niet echt hoe ik moet stoppen maar ik ben wel begonnen met bijhouden wanneer ik het voor het laatst heb gedaan en waarom. En probeer zo lang mogelijk clean te blijven.

 

Op school was er een gezondheidstest van de ggd en ik vulde in bij de vraag "doe je jezelf weleens pijn" ja in. Twee van mijn vriendinnen zagen dit. 1tje (noem ik ff emma) is heel erg aardig en ik mag haar ook echt. Die andere niet (noemen we ff Katie). Emma keek best wel geschokt maar zei er verder niets over. Katie riep toen keihard "Omg doe je jezelf pijn!?" Ik negeerde haar compleet en ging verder met mijn gesprek. Toch maak ik me heel erg zorgen dat ze het doorverteld en of iemand het misschien heeft gehoord in de klas, en ik twijfel of ik er met Emma over moet hebben. (Wat ik wel fijn vind maar ben bang voor haar reactie) 

Ik zit ook te twijfelen of ik de ggd mensen misschien moet vertellen dat ik het perongeluk invulde omdat ze zeggen dat ze bij "erge gevallen" je ouders bellen. Wat ik dus echt niet wil. We krijgen binnenkort een gesprek over wat je invulde op die test namelijk. En ik stress me er heel erg over!

 

Maar dus conclusie vragen:

Zal ik de ggd de waarheid vertellen?

Zal ik met Emma erover praten? (Heeft iemand ook dan misschien tips hoe?)

Wat moet ik aan met katie? (Ik vertrouw haar namelijk niet)

 

Sorry dat het een heel lang verhaal is maja,

Bedankt tegen de mensen die de tijd ervoor namen om het te lezen!! <3

 

Groetjes Anoniem 

-xxx


7 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Heehee,

 

Wat een vervelende situatie!! Als ik dit lees zie ik wel dat je al langzaamaan goed bezig bent met stoppen met snijden, dus zet dit ook vooral door!! 
 

Het feit dat je in de test ja hebt ingevuld gaat natuurlijk opgemerkt worden door de ggd als ze langs je antwoorden gaan. En ik snap dat het spannend en moeilijk is om hier dan over te moeten praten, al helemaal als je ouders hier bij betrokken worden. Toch zou ik je aanraden om het wel te doen, hierdoor kan je hulp krijgen met stoppen en ook met alle dingen die het juist veroorzaken dat je jezelf snijdt. En dat is wel wat je wilt, stoppen met snijden. 
 

Wat betreft je vriendinnen zou ik vooral het gesprek aangaan met Emma, niet met Katie. Want als je Katie niet vertrouwt dan heeft het ook geen zin om een gesprek te voeren, dat wordt namelijk nooit een echte open gesprek. Emma vertrouw je wel, dus daarmee zou ik wel gaan praten, zeker nu ze het weet. Door dit gesprek zal zij je beter kunnen begrijpen en zou ze miss ook je kunnen helpen met moeilijke situaties. 
 

Dat is m’n advies, ik hoop dat je er wat mee kan!! iig heel veel succes!!!! <3

 

-Yodema 

Hey,

De ggd de waarheid vertellen lijkt me opzich wel een goed idee. Ik weet dat dat lastig is en dat het dan aan je ouders vertelt kan worden, maar het lijkt me wel beter. (Truth hurts, but lies can kill ).  

En met je vriendin erover hebben…  Ik heb zelf geen vriendinnen, dus ook niet echt verstand van vriendschappen. 1 ding weet ik wel en dat is dat als je haar vertrouwt en ze een goede vriendin is, dan zal ze je zekers helpen. Je kan het gesprek  beginnen met: Je zag wat ik bij de test had ingevuld en wil het er effe met je over hebben.

En je andere vriendin, Is het wel een vriendin als je haar niet vertrouwt? Volgens mij is vertrouwen heel belangrijk voor vriendschap. Wat je met haar aan moet, weet ik niet.

Of je wat hier aan hebt weet ik niet.

Sterkte en succes!

Badge

heyy, het is echt heel goed dat je het zelf probeert om niet te doen, maar misschien kan je aan de ggd vragen of ze het niet met je ouders/voogd willen bespreken maar alleen met jou, als je dat niet durft zou ik liegen en hier anoniem met de kindertelefoon er over praten (die kunnen je tips geven enz)

en als ik jou was zou ik met Emma er over praten en als je haar echt vertrouwd(en dacht dan terecht is) zal ze er niks over zeggen je zou bv kunnen zeggen dat wat ze hat gezien op de test klopte en dat je probeert om er van af te komen en of ze misschien wilt helpen

en je kan bv tegen Katie zeggen dat het per ongelijk ging

ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel succes!

Hey,

Ik wilde nog zeggen dat het sowieso knap is dat je wilt stoppen.

En wat @anoniemx2009 zegt kan natuurlijk ook, al wil ik er wel aan toevoegen: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Ik vind liegen echt niet verstandig. Verzwijgen is oké, maar liegen. Zoals ik al gezegd had: Truth hurts, but lies can kill. Doe wat je goed lijkt.

#WWJD

Reputatie 1
Badge +3

Gewoon jezelf eroverheen zetten en uiteraard stoppen met snijden. Wat ga je er nou mee oplossen om jezelf met een mes te gaan verminken?? 
Ik neem aan dat je zelf wel kan stoppen met jezelf verminken?! Lijkt mij niet zo moeilijk. 
 

Gr. Anoniem

 

tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregels 2, 4 en 10.

Reputatie 2
Badge +1

Wauw wat goed van je dat je nu al  probeert te stoppen dat is echt zo knap van je! Ikzelf heb ook echt een nare periode gehad waarbij ik dat gebruikte, voor mij gaf het hoop omdat ik wist dat ik er nog was en ook wist dat die wonden zouden genezen en dat gaf mij hoop dat ik mentaal ook zou genezen.

 

Al zouden anderen weten dat je het doet, hoe negatief de reacties ook zullen zijn. Je bent er nog, elk littekens is bewijs dat jij dat hebt kunnen overwinnen, dat je hier nog bent, en dat er nog mooie periodes aan zullen komen. Hoe erg het ook is, jij hebt dat allemaal al kunnen overleven, al lijkt het van niet al voel je je niet sterk.

 

Een leeuw die een gevecht wind van een tijger is niet zo speciaal, men wist al dat het sterk was en het had redelijk een gelijke kans.

 

Een klein hondje dat het wint van een wolf is integendeel enorm veel sterker, lijkt het sterker? Nee. Maar het heeft iets overwonnen wat niet vaak gebeurt. Het mag wel zwak lijken maar het is eigenlijk sterk. Want het geen dat lijkt als een klein hondje, is later misschien wel een wolf als het is opgegroeid, en dan zal je beseffen hoe sterk je daadwerkelijk was. Want nu ben je nog jong en alles wat over je heen komt is oneerlijk, maar je hebt het toch maar overleeft. Terwijl sommige volwassenen dat ook niet zouden kunnen. 

 

En als toevoeging ik vind het heel fijn dat je tijd hebt besteed aan je emoties om dit allemaal uitgebreid op te schrijven, je hoeft geen sorry te zeggen om jou gevoelens te waarderen, ze doen er toe en jij doet er toe. Het hoort normaal te zijn om tijd te nemen voor jou al is het maar iets kleins, weet dat.

 

Een hele fijne, mooie en rustgevende nacht toegewenst, pas op jezelf en wees een beetje lief voor jezelf, dat verdien je, sleepwell and goodnight ❤

 

Weet dat je heel sterk bent en geloof in jezelf, de wereld is hard, oneerlijk, depressief, pijnlijk, vol angst en soms wanhoop… Maar dat jij er nu nog bent zegt hoe sterk je bent, want jij bent nu nog jong en later zal je groter zijn en terug kijken en denken “Dat gun ik geen enkel kind”. 

 

Nu ga ik je vragen beantwoorden (:

  1. Ja, want jij verdient hulp, je verdient het gehoord te worden, je verdient een knuffel als je die nodig hebt, je verdient mensen die weten hoe jij je daadwerkelijk voelt en je verdient mensen die jou proberen te begrijpen en weten dat jij het lastig hebt.
  2. Wil je dat graag? Zeker doen, jij verdient mensen die er voor je zijn en ik vind het jammer dat ik dat zelf niet verder kan maar mocht dat via hier wel al kunnen wil ik dat ook best (:
  3. Niet liegen want je verdient hulp, ik denk dat je haar moet laten, uit ervaring gaat ze het waarschijnlijk erger maken. Maar lieg niet want dan zeg je onbewust tegen jezelf dat je emoties er niet toe doen. Dat zij niet slim genoeg is om jouw waarde te zien is niet jouw schuld. En je verdient het om gehoord te worden en geliefd te worden in de aller moeilijkste tijden. Mensen die dat niet kunnen verdienen jou niet.
Reputatie 2
Badge

Yo!

 

even over die ggd test, die had ik ook ik heb gelogen, dat ik mezelf niet pijn doe..

 

En over Katie, gewoon een bitch, lekker negeren, en als ze het ook maar waagt om door te vertellen kom ik achter haar aan. Emma kun je gewoon vertrouwen denk ik:)

Reageer