Vraag

Heftige emoties

  • 3 July 2020
  • 1 reactie
  • 48 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb een soort probleem. Op sommige momenten wanneer ik stress ervaar kan ik mezelf niet beheersen. Ik word helemaal gek, scheld iedereen uit en ik sla telkens tegen mijn hoofd of tegen de muur. Weet iemand wat ik in zo een situatie kan doen? En hoe ik mezelf leer beheersen?

 

 


1 reactie

Heyhoi @anonymousemeisje,

wat heftig! Goed dat je dit deelt op het forum en om hulp vraagt. Dat vind ik heel slim van je.
Volgens mij zijn dit symptomen van woede-uitbarstingen. Dit is wat het internet verteld over hoe je woede-uitbarstingen herkent:

  • Je stemmingen wisselen vaak en zijn extreem.
  • Je schreeuwt veel.
  • Je hebt een ‘kort lontje’ of ontploft snel.
  • Je kalmeert pas als je iets stuk maakt of tegen iemand schreeuwt.
  • Je bedreigt anderen met woorden of daden.
  • Je hebt naderhand spijt van je woede-uitbarsting, maar kunt het de volgende keer niet voorkomen.

Er is nog meer, maar dit zijn de belangrijkste symptomen (en ook degene die jij in je forum noemt). Als je benieuwd ben naar de rest, zoek dan op internet ‘symptomen woede-uitbarsting’ op en je krijgt de rest van de lijst.
Herken je dit een beetje? Ik denk het wel. Ik wil eerst even zeggen dat je je hier echt niet voor hoeft te schamen! Heel veel kinderen hebben dit en je kan er niks aan doen. Ik had zelf ook een klasgenoot die woede-uitbarstingen had. Wat hij altijd deed wanneer hij een woede-uitbarsting voelde aankomen is dat hij even slikte, zijn ogen sloot en rustig tot 10 telde. Misschien klinkt dit een beetje suf, maar ik zag wel echt dat het hielp. Hij werd er heel kalm van en zijn woede-uitbarsting ging weg.
Je kan ook gewoon weglopen naar een rustige ruimte. Op die manier krijg je geen prikkels en kan je tot rust komen.
Ook is sporten een goede optie. Sporten is een goede uitlaatklep van woede. Het is natuurlijk gezond voor je, maar je lichaam vult zich ook met positieve energie waardoor je dus minder snel boos word.
Ik denk ook dat het handig is als je het iedereen vertelt in je omgeving zodat ze je kunnen helpen en er rekening mee kunnen houden. Wanneer je bijvoorbeeld ineens weg loopt snappen ze dat je even rust wilt en gaan ze je niet achterna. 
Als geen van deze tips helpen denk ik dat het handig is als je naar je huisarts gaat zodat hij/zij jou verder kan helpen. 
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes en je staat er niet alleen voor, weet dat!

Groetjes soyeonx.

Reageer