Vraag

heel snel overprikkeld

  • 17 February 2023
  • 5 reacties
  • 97 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

hoihoi,

ik hoop dat iemand advies voor mij heeft.

Ik ben eigenlijk altijd overprikkeld op school. Ik zit op een hele grote en er is tijdens de pauze nergens een rustig plekje en ook tijdens tussenuren zijn er weinig plekken waar het echt stil is. Als ik geluk heb is er niemand in de wc en kan ik me daar voor de rest van de pauze opsluiten, maar meestal zijn daar ook mensen waardoor ik niet naar binnen durf. 

Tijdens de lessen is het ook niet veel beter. Mijn klas is echt heel druk en praat eigenlijk altijd. Daar is natuurlijk vrij weinig aan te doen, dus hebben mensen misschien tips voor hoe ik minder snel/niet overprikkeld word op school? 

(sorry trouwens als dit topic verkeerd staat) 


5 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Een vriendin van mij is ook snel overprikkeld. Ze heeft meestal een koptelefoon mee en als het haar te veel wordt dan zet ze muziek op die haar helpen. Ik denk dat voorkomen wel moeilijk is maar als het gebeurt hoop ik dat ik een goede tip heb gegeven

Reputatie 2
Badge

Echt heel naar! Ik heb er zelf ook last van:) Ik snap je echt heel goed. Ik zit nu op het MBO en daar is het in de pauzes wat rustiger, maar als het druk is ga ik gewoon buiten een rondje wandelen. Toen ik op de middelbare zat ben ik ook vaak naar de Wc's gegaan en mezelf in het achterste hokje opgesloten. Ook ging ik vaak naar het muzieklokaal, meestal zat daar wel iemand piano te spelen en daar werd ik dan rustig van. Nu neem ik vaak een boek mee naar school en dan ga ik lezen en ik neem eigenlijk altijd een MP3 speler mee met oortjes en dan ga ik gwn klassieke muziek luisteren. Als je een beetje t goeie genre uitkiest dan wordt je daar echt wel ont prikkelt van:)

 

Daarnaast: als je op zo'n grote school zit neem ik aan dat je niet de enigste bent. Op mijn middelbare was een zorglokaal (een speciaal lokaal die je mocht gebruiken om een time-out te nemen of om huiswerk te maken.) Daar was het echt stil altijd. Heb jij toevallig ook niet zoiets op school? En ga anders naar een docent toe ofzo, misschien dat je standaard in de pauzes een leeg lokaal mag gebruiken?!

 

Hopelijk helpen deze tips je een beetje…

Groetjessss

Ik heb hier zelf ook last van dus weet hoe vervelend het kan zijn. 

Ik weet niet of de ramen van het lokaal waar je les hebt vaak open zijn en of dit extra lawaai veroorzaakt, als dat zo is kan het misschien helpen om aan de docent te vragen of de ramen dicht kunnen. Dit verminderd het lawaai en daarmee hopelijk de prikkels. Verder kun je misschien oordopjes meenemen, of muziek luisteren. Bij mij op school is er een opvanglokaal waar het vaak rustig is misschien dat je daar heen kan gaan in de pauzes als zoiets ook op jouw school is. Anders kun je misschien kijken of er een docent is die je kan helpen of iemand anders op school. 

Hopelijk helpt dit je een beetje.

Reputatie 3
Badge +1

Heyy ja heel erg vervelend dat het zo druk is op school!!!!

Ik heb zelf ook een heel erg drukke klas.. Misschien is het een idee om het met je mentor of coach te bespreken op school. (Dat je snel overprikkeld raakt) Misschien kun je dan afspreken dat je als je klas druk is na de uitleg op de gang mag werken of in een leeg  lokaal

Heeel veel succes!!! Xx

Reputatie 2
Badge +1

Heel erg bedankt voor de tips! <3

Ik heb vandaag een koptelefoon met noice cancelling besteld dus ik hoop dat dat een beetje gaat werken.

Ik zit in de leerlingenraad en ik heb zo´n lokaal voorgesteld, en ze gaan kijken of dat kan!

 

Reageer