Vraag

Heel gestresst voor presentatie, heeft iemand tips?

  • 21 May 2019
  • 6 reacties
  • 137 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb heel erg last van faalangst. Morgen heb ik een presentatie waar ik heel veel voor geoefend had om uit mijn woorden te kunnen komen, maar iemand van de groep waar ik de presentatie mee doe heeft mijn dia veranderd. Daardoor weet ik nu niet hoe ik dit nog moet voorbereiden, ik had net een heftige paniekaanval en weet niet hoe ik nu verder moet. Heeft iemand tips voor hoe ik dit nu nog kan voorbereiden en voor hoe ik weer rustig kan worden?

6 reacties

hoi

ik heb niet echt tips voor presentaties omdat ik ze altijd skip...

maar ik zou aan geven aan je docent dat je het eng vind. en gewoon vlak voor je beurt ff je tekst door lezen...

probeer juist even te ontspannen. ik weet niet wat voor jou helpt maar ik zou netflix aan zetten of iets in die richting.

groetjes
bella
Hey!

Jammer dat je presentatie je zoveel stress bezorgt.
Je hebt heel goed geleerd om je presentatie te kunnen, probeer dan in jezelf te vertrouwen dat het ook wel zal lukken!
Lastig van die veranderde dia. Zou je die dia terug een beetje kunnen aanpassen zodanig dat het toepasselijk is op jouw ingestudeerde tekst, maar ook de aanpassingen van je klasgenoot bevat?
Het lijkt me fijn om bij een volgende groepspresentatie op voorhand te laten weten dat je tegen een bepaald tijdstip graag de defenitieve PowerPoint zou willen hebben.

Probeer je tekst een klein beetje aan te passen op die dia. Ik ben er zeker van dat het nog zal goedkomen om dat stukje te leren!
Je zou er ook voor kunnen zorgen dat er voldoende kernwoorden op de dia staan, zodat je met een blik op het bord meteen kunt zien waar je gebleven was.

Voel je je ondertussen al wat rustiger na je paniekaanval?
Om terug rustig te worden is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je terug rustig ademt.
Probeer om de reden van je paniek wat te relativeren, jhet gaat jou namelijk best lukken om er nog wat mooi mee te maken!

Is er iemand, zoals je mentor, die weet dat je zo'n faalangst hebt?
Op deze site vind je naast informatie ook verschillende tips tegen faalangst die je misschien wat kunnen helpen!
Vergeet niet, hoe stom het ook is, fouten maken mag. Ik denk echt niet dat dat zo zal zijn, maar stel dat ej prsentatie niet goed loopt. Wat is dan het ergste dat kan gebeuren voor jou?

Heel veel succes!
Groetjes
Lot
@xLotx en @Bellablue bedankt voor de reacties. Ik had vandaag mijn presentatie en heb een 6,5 :))
Super!
Goed gedaan, hé, het is je gelukt, trots op zijn hé! 🤗
Ga je de gegeven tips eens uitproberen voor een eventuele volgende presentatie?
goed gedaan!
ben je een beetje trots op je zelf?
je mag dat namelijk zijn. want je hebt het gewoon gedaan hoe eng het ook was.
ik ben in iedergeval trots op je 😉

groetjes
Bella

Reageer