Skip to main content
Vraag

Heeft iemand hier DGT (Dialectische gedrags therapie) gedaan?

• September 9, 2026
  • 2 reacties
  • 61 Bekeken

LampenKap
Forum|alt.badge.img+8

Hey lieve mensen, lang niet gezien

Er is lekker veel gebeurd in mn leven, een van die dingen was mijn depressie en borderline diagnose. (Wie had gedacht dat het meisje die 2 keer uit huis geplaatst is voor emotionele problemen, een persoonlijkheids stoornis zou hebben? Ikke nie iniedergeval)

Vanuit mijn ggz willen ze me dgt laten doen. Dialectische gedrags therapie dus. Alleen ik heb wat dingen waar ik tegenaan loop en twijfel ENORM

Ik ga misschien weer verhuizen binnenkort, naar de andere kant van de provincie. Nu is die therapie dicht bij mijn huis (25 min met de auto) maar als ik verhuis is het minimaal een uur met de auto, en nog langer met het OV. 

In de week heb je 2 uur vaardigheids training en 1 op 1 therapie. Soms heb je in die week ook systeem gesprekken en een netwerk avond beide eens in de 3 weken. Dus minimaal 3 uur, max 5 in de week. Ik heb school en stage, ik ben bang geen Vrije tijd over te hebben. Want de reistijd is ook lang. 

MAAR er zijn bijna geen andere therapieen zover ik weet die borderline goed behandelen. Er is geen pil die je ervoor kan slikken. En ik heb echt veel last van mijn klachten. Ik weet niet hoe ik gezond om kan gaan met mijn stemmingswisselingen. Nu ga ik mijzelf snijden of heel veel geld uitgeven. En daar wil ik vanaf. 

De therapie brengt veel goeds, maar is super intensief en ik ben bang geen vrije tijd te hebben naast school en stage. 

Heeft iemand hier deze therapie ook gehad? Of heeft iemand ook borderline en weet ie of er andere therapieen zijn? 

2 reacties

mmarco
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • September 9, 2026

Hey ​@LampenKap , ik heb dit gevonden: 

• Mentalization-Based Treatment (MBT): Deze therapie richt zich op mentaliseren: het vermogen om te begrijpen wat er omgaat in jezelf en in anderen, vooral tijdens emotionele spanning. [1]
  • Schematherapie: Dit helpt om hardnekkige patronen en negatieve denkbeelden (schema's) te doorbreken die vaak hun oorsprong vinden in de jeugd.
  • Cognitieve Gedragstherapie (CGT): Hierbij leer je om negatieve gedachtepatronen en het daaropvolgende gedrag te herkennen en te veranderen. [1]
  • Ik weet nie zeker of dit is wat je zoekt ;< 
  • Veel geluk en hou je taai!!

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • September 9, 2026

Hey ​@LampenKap ,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kon dit berichtje van iemand anders vinden, misschien heb je er iets aan? ❤️

Ik doe nu ambulante DGT bij Curium.
Dit houd in dat je éénmaal per week van 3 tot 5 zogeheten vaardigheidstraining hebt en éénmaal per week een gesprek met je individueel therapeut.
Tijdens de trainingen begin je met een mindfullness/focus oefening. Daarna bespreken we het huiswerk. Er wordt gewerkt uit een soort werkboek dat heet 'surfen op emoties' (misschien kan je het googelen dan weet je een beetje wat het inhoud. Het is deze: https://www.boom.nl/psychologie/100-2520_Surfen-op-emoties )
Na het huiswerk bespreken is er een kwartiertje pauze, daarna wordt de nieuwe theorie besproken. Vaak worden er kleine rollenspellen (niets ernstigs hoor haha) gedaan of wordt er gevraagd om zelf voorbeelden te geven uit je eigen ervaring die bij de theorie passen.
Hierna eindigen we weer met een focus of mindfullness oefeningen en dan is het klaar.

Ik hoop dat je wat aan die therapie gaat hebben in ieder geval. Logisch dat het intensief is, hoort helaas ook wel bij therapie überhaupt :(