Heb ik faalangst, wie heeft tips?

  • 10 March 2019
  • 3 reacties
  • 67 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi,
Ik vind het super moeilijk om iets te presenteren voor de klas, een vraag te stellen of antwoord te geven op een vraag (vooral in een volle klas). Ik ga dan blozen, mijn stem gaat trillen en ik word heel zenuwachtig. Ook ben ik altijd super zenuwachtig voor een toets. Ik leer altijd heel veel (nu in de vakantie 8 uur per dag) en alsnog ben ik zooo zenuwachtig.
Is dit faalangst? En heeft iemand tips zodat ik hier minder last van heb?
Ik heb dit trouwens wel met mijn mentor gedeeld en mijn ouders weten het sinds dit jaar door de mentor ook. We praten er nooit over en daar ben ik blij mee, omdat ik het niet fijn vind om hier met iemand over te praten.
(ik zit in de 2e klas)

3 reacties

Hye,
Ik snap je volledig maar het is super belangrijk om hierover te praten!!! Hierdoor zal je "angst" ook veel verminderen. Voor een antwoord op je vraag te geven, dit kan te maken hebben met faalangst maar dat is niet 100 procent zeker...
Het is heel belangrijk dat je je eigen grenzen wil verleggen. Er zijn ook verscheidene manieren om stapje bij stapje beter te worden. Zo kan je vragen of er iemand mee naar voren mag gaan om je presentatie aan te klikken of zoals ze bij ons in de klas doen, kan je achteraan in de klas gaan staan en alle leerlingen kijken dan naar voren (naar je presentatie). Zo heb je geen blikken dat naar je kijken. Ook de trucjes zoals: "denk dat iedereen in zijn blootje zit" kunnen helpen!

Super veel succes!
Zon☀️
@Zon
Ik weet dat het belangrijk is om te praten, maar ik denk dat diegene waar mij ik dan zou praten denkt dat ik me aanstel en dat wil ik echt niet. Dat is de voornaamste reden dat ik er met liever niemand over praat. En ik heb al heel veel dingen geprobeerd om minder zenuwachtig proberen te zijn, maar niks werkt. Ik heb heel vaak dat ik tijdens een presentatie niks meer weet terwijl ik uren heb zitten leren op die presentatie zodat het een keer wel goed zou gaan. En tijdens een presentatie moet ik per se altijd voor in de klas staan en ik mag nooit tekst of steekwoorden er bij houden.
Snap ik volledig, maar toch is het super belangrijk!
Ik heb ook zo een vriendin dat dat heel vaak heeft, en dan doe ik haar er altijd aan herinneren dat ze een top-meid is! Zelfvertrouwen is hetgeen dat zij echt nodig heeft en daar probeer ik haar echt super hard bij te helpen. Niemand lacht haar uit en nu ze het tegen de klas heeft verteld heeft iedereen er begrip voor. Kan je bij je ouders terecht? Of heb je ook zo een vriendin in je klas dat je graag steunt? Als je echt bij niemand terecht kan, of je je onbegrepen voelt kan je sowieso altijd terecht bij de kindertelefoon! Ook het forum staat open voor je!

Groetjes Zon!

Reageer