Vraag

Heb ik een dysthyme stoornis?

  • 26 May 2021
  • 5 reacties
  • 87 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben al drie jaar depressief. Het eerste jaar zei ik niks dus toen was ik heel erg depressief. De andere twee jaar ben ik gaan praten en zit nu waarschijnlijk ook al twee jaar aan de Sint janskruid. 

 

Maar ik vroeg me af of ik een dysthyme stoornis heb. Want ik ben drie jaar depressief en de laatste 2 jaren gaan beter maar wel licht depressief. Ik kan wel gewoon functioneren maar die eindeloze pijn/verdriet in me maag en negatief denken ben ik zat.

 

Ik praat met vrienden (over mijn gevoelens), ik sport 2 a 4 keer per week (kracht training), soms gym, eet veel ei witten en brood. Ben ook van 68 kilo naar 75 kilo gegaan (1,93m lang), neem sintjanskruid en omega 3.

Wat doe ik fout???!! Waarom gaat mijn depressie niet over. 

Soms gaat het goed en dan een paar dagen later is het weer helemaal kut.

En bijna vergeten: ik rook. 10 tot 15 shagjes per dag. Maar ik voel mee heel erg afhankelijk op mijn shag want als ik niet rook voel ik me heel somber en kut. 

Daarnaast mastrubeer ik de laatste tijd te veel (vind ik), 3 keer per dag. Dit komt wel goed. Maar 1x per dag of minder. Want ben bang dat ik verslaafd begin te worden.

Mijn depressieve gedachtes gaan over.... Dit klinkt misschien apart... meisjes. Omdat ik me eenzaam voel denk ik dat het de pijn verlicht als ik een vriendin krijg en ja..  tuurlijk is het beter om geen vriendin te hebben als je niet goed in je vel zit maar toch als ik er aan denk voel ik mee heel eenzaam. Ook als ik een mooi meisje zie voel ik me sad. 

Daarnaast ben ik 17 jaar en een jongen. 

Hebben jullie advies/tips voor mij? Ik wou daarnaast ook mijn hart luchten 

Sorry voor de typfoutjes

Mvg sveb 


5 reacties

Met dat gedeelte over eiwitten en brood bedoel ik een gezond die dieet dat me hielp met aankomen (spiermassa). Was namelijk erg dun

En dat gedeelte over een vriendin: Ik denk dat het een fijne gedachte om veel met iemand om te gaan en te praten. Gezelschap hebben. 

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Sveb,

 

Wauw, wat een heftig verhaal, al 3 jaar depressief. Ik zou sowieso stoppen met roken en/of drugs gebruiken, dit is slecht voor jou en jij gaat er echt niet gelukkig van worden. Dat masturberen is op zich niet erg hoor. Tja, als ik jouw verhaal lees zou ik ook niet weten waarom jij depressief bent, heb jij nog andere problemen, zoals school, weinig vrienden of een slecht thuissituatie? Ik denk dat jij iets moet vinden waar jij gelukkig van wordt, of het nou een vriendin of een leuke hobby is, als jíj er maar hem ui lang van wordt. Veel succes!

 

Groetjes,

Anoniempje2222 

Heyy

 

Wat naar dat je je zo voelt.

 

Dat wat @Anoniempje2222 zegt klopt het is natuurlijk beter om te stoppen met roken/drugs, maar ik denk dat dat in jouw situatie niet makkelijk zal gaan. Het is misschien een optie om contact te zoeken met een afkickkliniek zodat je ondersteuning kan krijgen bij het verminderen.

 

Je zegt zelf al goed dat je behoefte hebt aan een vriendin omdat je gezelschap wilt en met iemand wilt praten. Gelukkig heb je vrienden waar je mee kan praten.

 

Het kan inderdaad goed dat je een dysthyme stoornis hebt. Een dysthyme houdt het volgende in: Lange, Sombere gevoelens en korte, gelukkige gevoelens wisselen elkaar sterk af, maar de klachten gaan nooit helemaal over. De klachten zijn wel minder sterk dan een depressie. Als ik jouw verhaal lees denk ik dat het een goede optie kan zijn dat je dit hebt.

 

Een tip is in ieder geval om te blijven praten. Dat lucht op! Verder zou je kunnen proberen om je gevoelens en gedachtes op te schrijven als je hoofd vol zit met negatieve gedachtes. Schrijf al je gedachten dan uit je hoofd en upload ze als het ware naar je papier zodat het uit je hoofd is. Misschien werkt dat een beetje. Ga verder vooral door met je hobby’s want dat zorgt ook voor afleiding! Misschien werkt het ook om af en toe rust op te zoeken. Ga af en toe even een lekker rondje lopen door de natuur.. de frisse lucht diep inademen en even aan niks denken.

 

Misschien kan je ook met je huisarts gaan praten. Deze kan je ook goede steun bieden en je misschien doorverwijzen naar een psycholoog. De psycholoog kan je dan verder helpen. Misschien helpt dat je dan een beetje om je beter te voelen.

 

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt. Als je nog meer vragen hebt of je hart nog een keer moet luchten mag dat altijd op het forum. Wij staan voor je klaar!

 

Groetjes van mij :)

Hoi Sveb,

 

Wauw, wat een heftig verhaal, al 3 jaar depressief. Ik zou sowieso stoppen met roken en/of drugs gebruiken, dit is slecht voor jou en jij gaat er echt niet gelukkig van worden. Dat masturberen is op zich niet erg hoor. Tja, als ik jouw verhaal lees zou ik ook niet weten waarom jij depressief bent, heb jij nog andere problemen, zoals school, weinig vrienden of een slecht thuissituatie? Ik denk dat jij iets moet vinden waar jij gelukkig van wordt, of het nou een vriendin of een leuke hobby is, als jíj er maar hem ui lang van wordt. Veel succes!

 

Groetjes,

Anoniempje2222 

Hoi,

Fijn dat je reageert.

Ik heb een hele fijne vrienden groep waar veel word over gevoelens wordt gepraat maar ook gelachen. Ongeveer 5 echt goede/beste vrienden en dan nog wat. Ookal ben ik depressief en is het moeilijk om structuur te houden en me best te doen voor school. Lukt het wel, ik ga nu waarschijnlijk naar havo 5 na de vakantie.

 

Ik heb een fijne familie.

 

Maar ben vroeger als onzeker, dun jongetje door veel omstandigheden wel depri geworden. Heb daarnaast ook klassiek autisme wat de kans op depressie vergroot en me broer is ook depressief geweest. Maar ben naar een speciale school geweest en het is geen extreme vorm van klassiek autisme. 

 

De reden dat ik wil stoppen met veel rukken is omdat ik heb gelezen dat dit niet goed is voor je depressie door je dopamine level.

 

Een vriendin krijgen is lastig als je een beetje verlegen bent tegen meisjes (ookal heb ik wel gwn goede vriendinnen)  en naar shag ruikt. 

Ik heb nu wel een moestuintje en ga een bedrijfje opstarten met een vriend. Dus daar heb ik wel zin in.

 

Het enigste waarmee zit is dat ik niet kan stoppen met roken omdat ik heel verslaafd ben, heb nu bijv. al 3 uur niet gerookt en dit is hardstikke lastig. Loop nu al weer slecht te typen.

Ik ga nu een shaggie doen en voel me al weer wat beter na jouw reactie.

Mvg sveb

Reageer