Skip to main content

heb ik een depressie?

• June 25, 2025
  • 6 reacties
  • 53 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik huil avonden lang voor niets. Ik eet nauwelijks iets meer, mijn haar valt uit, ik heb elke dag een blij masker op om iedereen aan het lachen te maken, maar als ik eenmaal alleen in mijn kamer zit gaat alles mis. De gedachtes racen door mn hoofd. Soms snij ik ook mezelf en ik heb weleens gedachten over deze wereld verlaten. Ik zou het never ever doen, maar de gedachte is er wel.  Ik heb ruzie met mijn vriendinnen, mn vader noemt me dik, ik slaap nauwelijks meer. Ik ben er klaar mee. Iemand die dit herkent? Hoe deal je ermee? Mijn zus was depressief en mn ouders namen haar mee naar therapie. Het was verschrikkelijk, ik moest soms ook mee. Om een beetje het onderwerp therapie te verkennen. Ik ga daar nooit meer terug. Als ik het aan mijn ouders vertel, moet ik daar sowieso heen of noemen ze me “ziek”. Ik heb alles wel eens tegen een vriendin vertelt, maar op een gegeven moment gebruikte ze het tegen me. Op school is er ook geen vertrouwenspersoon of iets. Het lijkt altijd alsof ik oke ben, ik doe het goed in mijn sport, haal goede cijfers en lijk altijd blij. Het laatste is alleen eigenlijk niet zo. Ik doe alleen maar alsof.

6 reacties

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Ik huil avonden lang voor niets. Ik eet nauwelijks iets meer, mijn haar valt uit, ik heb elke dag een blij masker op om iedereen aan het lachen te maken, maar als ik eenmaal alleen in mijn kamer zit gaat alles mis. De gedachtes racen door mn hoofd. Soms snij ik ook mezelf en ik heb weleens gedachten over deze wereld verlaten. Ik zou het never ever doen, maar de gedachte is er wel.  Ik heb ruzie met mijn vriendinnen, mn vader noemt me dik, ik slaap nauwelijks meer. Ik ben er klaar mee. Iemand die dit herkent? Hoe deal je ermee? Mijn zus was depressief en mn ouders namen haar mee naar therapie. Het was verschrikkelijk, ik moest soms ook mee. Om een beetje het onderwerp therapie te verkennen. Ik ga daar nooit meer terug. Als ik het aan mijn ouders vertel, moet ik daar sowieso heen of noemen ze me “ziek”. Ik heb alles wel eens tegen een vriendin vertelt, maar op een gegeven moment gebruikte ze het tegen me. Op school is er ook geen vertrouwenspersoon of iets. Het lijkt altijd alsof ik oke ben, ik doe het goed in mijn sport, haal goede cijfers en lijk altijd blij. Het laatste is alleen eigenlijk niet zo. Ik doe alleen maar alsof.

Hé ik heb net een antwoord gestuurd over je vriendinnen ruzie en nu zie ik dat er nog meer is, wat vindt ik dit heftig om te horen zeg, als ik bij je was had ik je geholpen of wat ik dan ook kon doen echt waar. 

Het eerste wat ik tegen je ga zeggen is dit:

WAT ER OOK GEBEURT IN JE LEVEN, JIJ BENT HET WAARD OM LIEFDE TE KRIJGEN EN TE GEVEN

Het ziet er mischien wat heftig uit maar ik wil dat je dit onthoud, echt waar ik heb zelf ook wel eens ruzies gehad met mijn vrienden en ze hadden mij er zelfs uit gezet omdat ik raar deed, en dat deed ik ook want ik was mijn zelfverzekerheid kwijt, om mijn werk werdt ik soort van gepest en er werd duidelijk over me geroddelt en dat voelde verschrikkelijk, ik heb niet gedacht aan me zelf snijden of zo iets maar mischien is dat ook omdat ik een gelovige kring om me heen heb ( ik ben een refo ). zowiso wat ik zou doen als ik jou was wat aan je zelf denken.  kijk huilen is niet erg he en als je je ergens zorgen over maakt dat kan.  ennu als ik jouw was zou ik wat minder gaan nadenken over wat mensen over je zeggen( wel respect tonen natuurlijk naar mensen maar zeker ook grenzen stellen, dat heb ik ook gedaan en het koste wat tijd maar ik beb bijvoorbeeld gaan wandelen en ik heb de schoonheid van de natuur op gezocht, gekeken naar de sterren ( urenlang) en ik werd er rustig van ik kon alles op een rijtje zetten met deze activiteiten en het heeft mijn zelfvertrouwen terug gebracht. ik hoop dat jij ook zoiets gaat doen. 

en ik geloof dat het je goed zal doen. en als er iets is je kan me altijd nog een berichtje doen hé 

je kan dit!

Fleur_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • June 25, 2025

Hee ​@Jette123 ,

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

- Fleur, de Kindertelefoon

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 25, 2025

@JeBentNietAlleen jij verdient echt de wereld, je bent zo lief dit heeft me echt geholpen, dankjewel

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 25, 2025

@JeBentNietAlleen Ik ben toevallig ook gelovig! In deze periode is het natuurlijk behoorlijk lastig, maar ik blijf bidden. Ik woon in een drukke stad en ik ken niemand op school die gelovig is. Ik heb wel een kleine vriendengroep in de kerk, maar die zie ik weinig :)

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

@JeBentNietAlleen Ik ben toevallig ook gelovig! In deze periode is het natuurlijk behoorlijk lastig, maar ik blijf bidden. Ik woon in een drukke stad en ik ken niemand op school die gelovig is. Ik heb wel een kleine vriendengroep in de kerk, maar die zie ik weinig :)

Wat goed van je! 

Ik zal voor je bidden, en ik weet zeker dat het zal helpen, ik zelf ben nog een beetje fan van tedx en daar zie je soms echt wijze lessen hier is ook een filmpje die je mischien kan helpen, het gaat over een jongen met een ziekte waardoor hij 25 kilo is en best wel weing kan en progeria heeft ( een ziektje waardoor heel snel oud wordt) en hij staat goed in het leven wat ik echt knap vindt, 

en niet te vergeten ik zal voor je bidden en het komt allemaal goed geloof me maar!

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 26, 2025

@JeBentNietAlleen heel lief, dankjewel :)