Skip to main content
Vraag

heb ik depressie?

• March 18, 2026
  • 1 reactie
  • 13 Bekeken

Oliverr21
Forum|alt.badge.img

Hi,

Ik ben 16 jaar en de afgelopen weken voel ik me elke dag steeds kutter, en ik denk misschien dat het depressie kan zijn. Ik heb dit soort dingen meerdere keren eerder al gehad, en naast de sombere gevoelens heb ik ook zelfmoordgedachtes, ik doe aan sh, ik wordt overal geïrriteerd door en ik maak me veel sneller zorgen over dingen zoals of mijn vrienden me haten. Dit was allemaal al een tijdje bezig, maar vorige week werdt alles erger omdat het volgende gebeurde:

ik werdt gefrustreerd en gestrest tijdens een les, en zodra de bel ging, ging ik weer terug naar onze mentorklas om pauze te houden. In die les was ik met mijn vrienden, en ik dacht dat ze er zo achteraan zouden komen. Dat gebeurde niet en ik maakte me zorgen dat zij het leuker hadden zonder mij enz, dus na 10 minuten werd ik er gek van een sloot ik mezelf op in een wc-hokje. Ondertussen dacht mijn bsf dat ik boos op haar was en ging zei in dat lokaal piekeren. Ze wist dat het al een tijdje niet goed met mij ging en dat ik soms depressieve dingen reposte op tiktok. Ze maakte zich zo erg zorgen dat ze naar een 'begeleider/counselor' ging van onze school, en aan hem vertelde ze alles over mijn mentale gezondheid. Toen ik thuis was kwam ik hier achter omdat mijn moeder dus door school gebeld werdt en mij er om vroeg etc etc, en voor een dag maakte ik me heel erg zorgen voor onze vriendschap omdat mijn bsf mij dus aan het ontwijken was omdat ze zich schuldig voelde en de waarheid niet durfde te vertellen. De volgende dag hadden we het eindelijk uitgepraat, en ik heb ook mijn ouders kunnen wijsmaken dat ik helemaal niet suicidaal ben. 

Anyway dus alles is goed met m'n ouders, met mn vrienden,  etc, maar het doet nog steeds pijn, en dat is dus bovenop de rot- gevoelens en gedachtes die ik al had.  Ik voel me echt heel kut elke dag en dit hele event heeft alles alleen maar erger gemaakt. Ik wil in therapie want ik denk dat ik depressie heb, en misschien nog wat. Ik durf hier alleen niemand om te vragen, want dankzij dat mijn ouders nu al mijn zaken weten, kan ik niet vragen om therapie zonder dat ze denken dat ik meteen morgen mezelf iets aandoe ofz. 

Ik ben 16, kan ik dan naar de huisarts voor dit soort dingen zonder dat mijn ouders ervan weten? Of worden ze gebeld zodra ik het woordje 'zelfmoord' uitspreek?

Ik wil heel graag advies, want ik ben echt overal klaar mee en ik moet hier iets aan doen. Alles voelt kut en ik wil dood. 

Hopelijk weet iemand wat ik kan doen,

</3

1 reactie

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • March 18, 2026

Hoi ​@Oliverr21 ,

Je schrijft dat je denkt dat je een depressie hebt, dat je zelfmoordgedachtes hebt en jezelf pijn doet. Het klinkt of het niet goed met je gaat. Zelf heb je al bedacht dat je wel in therapie wil, dat zou een hele mooie stap zijn.

Ik ben 16, kan ik dan naar de huisarts voor dit soort dingen zonder dat mijn ouders ervan weten? Of worden ze gebeld zodra ik het woordje 'zelfmoord' uitspreek?

Jazeker kan je naar de huisarts. Als je 16 bent, kan je zelf naar de huisarts gaan . Die heeft beroepsgeheim en vanaf je 16e mag je zelf, zonder ouders, beslissen over de keuzes die je met de huisarts maakt over jouw gezondheid. 

Natuurlijk kan je ook met De Kindertelefoon bellen of chatten, gratis en anoniem. Dat kan elke dag van 11:00 tot 21.00 uur, om je verhaal te delen of samen met de Kindertelefoon eens te kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Als je over je zelfmoordgedachten wil praten dan kan je 24 uur per dag terecht bij 113 Zelfmoordpreventie: door te bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Op de site van 113 vind je ook een gratis online zelfhulpcursus.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel veel sterkte gewenst,

groetjes van Marieke / De Kindertelefoon