Vraag

Heb ik ADD?

  • 15 October 2023
  • 6 reacties
  • 54 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik denk dat ik vermoedelijk ADD heb en ik weet niet hoe ik het mijn ouders moet vertellen.

Ik weet zelf al dat ik iets stoms genaamd hoogbegaafdheid heb, maar ik had nooit gedacht dat ik ADD zou hebben of iets dergelijks had. Zelf heb ik extreem veel moeilijkheden met school om te concentreren en niet constant andere dingen aan het doen ben tijdens het leren. Ik zit nu in mijn toetsweek en ik heb geeneens 1%  hoop voor mij zelf momenteel om mijn leerwerk te verbeteren. 

Ik zit zelf in 2VWO en heb nul hoop dat ik iets goed ga doen deze toetsweek.

Please help

 

 

 


6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hoi.

Misschien kan je opzoek gaan naar leermethodes die beter bij jouw passen. En onthoud je bent niet de enige. Ik hoop voor je dat je goede cijfers haalt.

Groeten ik...

Reputatie 1
Badge

hoiii,

ik heb zelf ADHD+ (combinatie van add en adhd). Soms zie ik dat mensen AD(H)D verwarren met 'gewoon’ een slecht concentratie of een energiek/druk persoon zijn. Bij AD(H)D komen een stuk meer problemen kijken zoals;

-vaak te laat komen

- rommelig zijn,

-vergeetachtig zijn (op korte termijn)

- snel boos worden,

-spullen kwijtraken

- snel verveeld zijn

-prikkelbaar zijn

-slaapproblemen  

-niet denken, maar doen (dingen doen waar je later spijt van krijgt)

-niet stil kunnen zitten

-veel praten

-constant onrustig voelen

-niet kunnen luisteren

 dit lijst is nog lang niet af, maar als je nog meer wilt weten kan je even op deze site kijken=> https://www.parnassiagroep.nl/uw-probleem/adhd/kenmerken

hier staat ook een zelftest op die je kan doen. 

Eigenlijk is het pas nodig om hulp te zoeken of een diagnose te laten stellen als je problemen krijgt door dingen in het boven staande lijstje of je concentratie problemen. Dus bijvoorbeeld als je slechte cijfers gaat halen ofzo. En je zei dat je hoogbegaafd bent.. het kan ook zijn dat je geen concentratie hebt uit een soort van verveling, omdat het te makkelijk is. Ik ken je natuurlijk niet dus ik weet niet hoe dit voor jou is, maar ik ken wel wat mensen waarbij dit wel het probleem was. 

verder nog heel veel succes met je toetsweek!

groetjes, Iemand met een naam

Badge

hoiii,

ik heb zelf ADHD+ (combinatie van add en adhd). Soms zie ik dat mensen AD(H)D verwarren met 'gewoon’ een slecht concentratie of een energiek/druk persoon zijn. Bij AD(H)D komen een stuk meer problemen kijken zoals;

-vaak te laat komen

- rommelig zijn,

-vergeetachtig zijn (op korte termijn)

- snel boos worden,

-spullen kwijtraken

- snel verveeld zijn

-prikkelbaar zijn

-slaapproblemen  

-niet denken, maar doen (dingen doen waar je later spijt van krijgt)

-niet stil kunnen zitten

-veel praten

-constant onrustig voelen

-niet kunnen luisteren

 dit lijst is nog lang niet af, maar als je nog meer wilt weten kan je even op deze site kijken=> https://www.parnassiagroep.nl/uw-probleem/adhd/kenmerken

hier staat ook een zelftest op die je kan doen. 

Eigenlijk is het pas nodig om hulp te zoeken of een diagnose te laten stellen als je problemen krijgt door dingen in het boven staande lijstje of je concentratie problemen. Dus bijvoorbeeld als je slechte cijfers gaat halen ofzo. En je zei dat je hoogbegaafd bent.. het kan ook zijn dat je geen concentratie hebt uit een soort van verveling, omdat het te makkelijk is. Ik ken je natuurlijk niet dus ik weet niet hoe dit voor jou is, maar ik ken wel wat mensen waarbij dit wel het probleem was. 

verder nog heel veel succes met je toetsweek!

groetjes, Iemand met een naam

 

Nou, dit heb ik bijna allemaal

 

Reputatie 7
Badge +9

het is echt heel makkelijk om het je ouders te vertellen (tenminste ik vond het makkelijk). je zegt gewoon dat je een autisme test wil en dan leg je uit waarom. je kan het ook eerst aan de een en dan aan de ander. of je zegt het op school. die testen zijn ontzettend duur en de meeste scholen verzekeren dat.

hoiii,

ik heb zelf ADHD+ (combinatie van add en adhd). Soms zie ik dat mensen AD(H)D verwarren met 'gewoon’ een slecht concentratie of een energiek/druk persoon zijn. Bij AD(H)D komen een stuk meer problemen kijken zoals;

-vaak te laat komen

- rommelig zijn,

-vergeetachtig zijn (op korte termijn)

- snel boos worden,

-spullen kwijtraken

- snel verveeld zijn

-prikkelbaar zijn

-slaapproblemen  

-niet denken, maar doen (dingen doen waar je later spijt van krijgt)

-niet stil kunnen zitten

-veel praten

-constant onrustig voelen

-niet kunnen luisteren

ik kan dus nu ook wel zeggen dat ik AD(H)D heb.

ik ben nu al 2x te laat op school gekomen

mijn bureau is een troep (ik ga maar niet praten over de rest van mijn kamer)

wat wou ik nou zeggen😂

ik kom snel in ruzies

ik weet nogsteeds niet waar mijn gymshirt is

ik ben echt snel verveeld

mijn broer gaat echt nog eens klappen krijgen

er was een nacht die ik zoals wel vaker weinig slaap krijg

die herken ik (het verkeer vind mij niet leuk)

mijn been trilt heel veel

meestal wel ja

veeeeeel te vaak

ik kan het wel maar ik wil het niet.

 

heb ik nu AD(H)D?

 

maar @F15Fan2123  je overleeft die toetsweek wel. ik heb er nu ook 1 en ik heb twee PTA's (belangrijkste toetsen van het 3e jaar) en niet geleerd.

 

Reputatie 3
Badge

@anoniemand2.0 

Ik heb het ook adhd+ en ik sluit mezelf helemaal aan op jou verhaal.

Reputatie 6

Ik heb zelf autisme, ten minste, volgens die testen dan, en mijn IQ was niet goed getest, aangezien ik lekker veel STRESS had :D. Nou, en voor de rest, alles is gewoon te makkelijk, voor elk vak/onderdeel zowat. Ik verveel me de pest in elk vak. Het is echt niks aan. Ik zit op havo, maar werd eerst op een veel lager niveau gezet.

 

Maar je haalt die toetsweek wel, ik hoef zelf in iedergeval nooit te leren, aangezien het me wel lichtelijk komt aanwaaien qua leerstof, gok/hoop dat dat ook bij jou gebeurd. Jo.

Reageer