Skip to main content

goede vriendin suïcidaal, broertje van haar vriendin zelfmoord gepleegd

• May 17, 2026
  • 1 reactie
  • 25 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel nogal in een dip. Rond november/december raakte ik bevriend met P, heel aardig meisje, ook slim en we werden al snel hele goede vrienden die ook onzekerheden durfden te delen, maar elkaar ook heel erg plaagden. Rond januari kwam ik erachter dat ze suïcidaal was geweest, toen zei ze dat het al over was. Maar 1 week geleden vertelde ze me dat ze het eigenlijk nog steeds is, geen uitweg meer ziet, soms soort van onbewust een poging doet en dan toch stopt, niet meer weet hoe het verder moet. Ik heb geen idee hoe ik haar kan helpen, als iemand dat weet zou dat fijn zijn. Ik heb haar al wel overtuigd om naar counseling te gaan, dus daar gaat ze donderdag heen. Alleen ze heeft echt een kut langweekend. Nu heeft het broertje van onze gezamenlijke vriendin W zelfmoord gepleegd, en W voelt zich heel schuldig. Alleen W praat daar best veel over met P, en daar voelt P zich dan weer heel kut over. Want P hoort nu overal om haar heen hoe egoïstisch het is om zelfmoord te plegen, terwijl ze eigenlijk geen uitweg meer ziet. En ik weet niet hoe ik P en W kan helpen zonder zelf verder in te storten, want elke keer als ik met P heb gepraat over hoe kut ze zich voelt lig ik weer jankend in mijn bed. Ik wil dat ze kan zeggen wat ze wil, maar ik weet niet hoe ik ermee moet dealen. Het is namelijk nogal heftig om te horen dat iemand geen idee heeft welke studie ze wil kiezen, want ja, ze weet niet eens of ze dat haalt. Ze is nu al een jaar en 4 maanden suïcidaal en eigenlijk wist tot januari niemand dat. Als jullie tips hebben graag! Ik zie niet meer hoe ik P en/of W kan helpen, ik heb ook nog nauwelijks geaccepteerd dat iemand soort van uit mijn omgeving zelfmoord heeft gepleegd.

1 reactie

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • May 17, 2026

hi ​@Bloemetje123  wat heftig, wat naar dat jij je in deze situatie bevind. ik vind het erg belangrijk om te zeggen dat jij er ook toe doet. het klinkt misschien egoïstisch maar je moet ook op jezelf letten dat jij niet helemaal mee getrokken word. want als je niet voor jezelf kunt zorgen kun je ook niet voor hun zorgen. en dat met p is heel heftig als je haar wil helpen is dat vooral door met haar te praten denk ik en als je merkt dat het echt niet goed gaat dan zou ik er met iemand over praten zodat ze haar kunnen helpen. en als het voor jou ook erg heftig is om steeds te horen is het goed om er zelf over te praten desnoods haal je hun namen weg, maar het is wel belangrijk dat je het ergens deelt. bijvoorbeeld met een mentor of vertrouwenspersoon.

ik wens je heel veel liefs en sterkte en ik hoop dat andere ook nog hierop gaan reageren 💗

veel liefs vie