Skip to main content

Hey hoi

 

Ik had even een klein vraagje over mijn gewicht. Ik ben een meisje van bijna 15 en ben 174 cm. Ik weeg me best vaak, eigenlijk elke dag wel. Omdat ik bang ben dat ik te dik ben. Ik heb wel dat het elke dag schommelt, dan weer 59, dan weer 60, dan weer 61 (het wordt niet meer)  en dan is het op eens lager. Het maakt me best onzeker. Ik eet ook gewoon normaal maaltijden en ook niet veel tussendoortjes ofzo. En ik ben ook gewoon dun zeggen mensen. 

Maar toch word ik gestresst als het dan weer schommelt. Ik heb een streefgewicht en wil het liefste 55 kg wegen. 

Maar soms ga ik me dan onzeker voelen en minder eten, zodat ik kan afvallen. 

Is het met mijn gewicht nodig om af te vallen. En is het normaal dat je soms lichter kan wegen en dan weer 1 kilo zwaarder en dan bijv paar dagen weer lichter?

Ik heb wel dat ik als ik me in de ochtend weeg dat ik minder weeg en 's avonds wat meer. Is dat normaal?

Als ik gestresst ben, ben ik sowieso meer bezig met afvallen en dat vind ik lastif. Ik voel me ook schuldig als ik dan iets lekkers eet soms. 

Heeft iemand miss tips? En moet ik dan een dieet volgen of iets. 

Ik zie mensen van mn leeftijd vaak genieten van dingen en dat vind ik soms moeilijk, omdat ik dan gelijk bang ben dat ik aankom. 

En nog ff een vraagje. Er zijn ook een paar mensen in mijn familie die overgwicht hebben. (Niet in ons gezin, maar wel de familie). Als je dan op je eten let en gewoon gezond eet, dan kom je toch niet zo maar aan of wel?

 

Je gewicht past prima bij je lengte hoor. Je hoeft echt niet af te vallen. Zelfs met 72kg heb je nog een gezond gewicht bij deze lengte. Dus maak je daar alsjeblieft geen zorgen over. Ook is het heel normaal dat je gewicht schommelt hoor. Dat zijn voornamelijk verschillen in de hoeveelheid vocht in je lichaam dus echt geen vet ofzo. 

Met jouw gewicht hoef je echt niet af te vallen en kan je ook gerust wat lekkers eten. Wees niet te streng voor jezelf. Als jij gewoon een beetje actief en genoeg beweegt/sport, kom je echt niet zomaar enorm aan. Sommige mensen kunnen eten wat ze willen en komen nog niets aan. 

Als je onderwicht gewicht hebt, kan het best lastig zijn om weer aan te komen. Maar het hangt ook een beetje af waardoor dat ondergewicht wordt veroorzaakt natuurlijk.

 

Kijk alsjeblieft uit dat je geen eetstoornis ontwikkeld want dat is echt vreselijk. Het is verschrikkelijk slecht voor je lichaam en het is heel lastig om er vanaf te komen en te herstellen.

 

Als je dan op je eten let en gewoon gezond eet, dan kom je toch niet zo maar aan of wel?

In de puberteit kan je wel opeens wat aankomen hoor. Je lichaam verandert nou eenmaal, bredere heupen, borstgroei etc. Komt allemaal door hormonen. Schrik er dus niet van als je plotseling wat aankomt. Je bent prima op gewicht!


Heyy! 
 Ik kan je niet met heel veel helpen.. je kan je BMI berekenen? Dan zegt ie bijvoorbeeld: laag, hoog, gemiddeld. Het werkt ook met kleurtjes. Dat is misschien handig om te gebruiken? Ik denk dat het best normaal is als je gewicht een beetje schommelt! Je kan online kijken voor tips om weer te genieten van je eten? Ook als je andere ziet eten? Ik wens je super veel succes! 
 

groetjes, 

JooJoo 


Reageer