Skip to main content
Vraag

Gevoelens voor een vriend, paniekaanvallen, ben ik te veel

  • June 25, 2026
  • 0 reacties
  • 9 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik ben een jongen van 16 en ik schrijf dit omdat ik de laatste tijd enorm in de knoop zit met mezelf. Het ene moment gaat het best goed en voel ik me rustig (ik schrijf veel in een soort dagboek in Word en dat helpt), maar het andere moment schiet ik volledig in de stress, krijg ik een soort paniekaanvallen en voel ik me heel eenzaam.

Er zijn een paar dingen waar ik momenteel erg mee worstel:

  • Ik heb een heel goede vriend met wie ik heel close ben. We steunen elkaar enorm en knuffelen ook gewoon soms, niet heel veel ofzo, maar ik raak soms zo in de war van mijn eigen gevoelens voor hem. Is dit gewoon een heel diepe vriendschap, of is het meer? Ik heb hiervoor een relatie met een meisje gehad, dus dit is allemaal heel nieuw voor me. Ik durf het niet goed met hem te bespreken, omdat ik bang ben om de vriendschap te verpesten. Dit kun je ook wel terug zien in eerdere topics van mij.
  • In het verleden hebben mensen weleens mijn grenzen overschreden, en ook recenter is er in een andere iets stoms en ongemakkelijks gebeurd tussen mij en een meisje waarbij ze over mijn grenzen heen ging. 
  • Soms voelt het alsof ik 'te veel' ben voor mijn vrienden, waardoor ik mijn gedachten soms maar voor mezelf houd. Ik wil zo graag een stabielere versie van jezelf worden, maar ik weet even niet hoe. Ik weet dat ze er altijd zullen zijn voor me, maar het voelt alsof ik me aanstel als ik voor de 100e keer over zoiets begin.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet, en ik voel me anders dan de rest. Dat is al terug te lezen in sommige eerdere topics. Sommige gingen over seks, andere over misbruik, maar veel ook over ‘emotionele problemen’ om het maar zo te noemen. Als iemand dit herkent of tips heeft of me kan helpen zou dat heel fijn zijn. Dankjewel voor het lezen in ieder geval!