Gevoelens en gedachten

  • 5 January 2019
  • 6 reacties
  • 101 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Waarschijnlijk heb ik het lang niet zo lastig als sommige hier maar ik heb vaak last van gevoelens en gedachten die ik niet kan controleren. Ik lig soms uren lang wakker piekerend over van alles... Ook voel ik me soms eenzaam terwijl ik relatief veel vrienden heb. Soms heb ik ook een raar gevoel boven in m'n maag wat ik niet echt een plaats kan geven ik weet niet wat het is, ook voel ik me naast eenzaam heel erg onrustig, ik kan niet stil zitten en moet iets doen, als ik niks te doen heb gaan mijn gedachten overal heen... Ook voel ik me redelijk onzeker over mijn omgeving maar voornamelijk naar mijn vrienden/ vreemden. Dit zal vast bij de puberteit horen maar toch heb ik er last van. Ook hoor ik het niet vaak dat jongens van mijn leeftijd (16) onzeker zijn...

Ik hoop dat iemand tips heeft om m'n gedachtes/ emoties te controleren. Ook ben ik wel benieuwd naar hoe jullie je soms voelen en wat jullie dan doen?
Alvast bedankt voor het lezen.

6 reacties

Hoi!

Je voelt je soms onrustig, eenzaam en onzeker.
Zoals je zelf al aangaf zijn dit gevoelens die bij de puberteit horen, maar hier kun je inderdaad behoorlijk last van hebben.
Je hoort inderdaad niet zo vaak van jongens van jouw leeftijd dat ze onzeker zijn, maar dat wil niet zeggen dat dat niet zo is. Veel jongens van jouw leeftijd kroppen juist heel snel gevoelens op en proberen zich stoer voor te doen, om aan een bepaald stereotiep (onzinnig) mannelijk beeld te voldoen. Ik denk dat het daarom juist heel goed van je is dat je dit bericht schrijft en durft te praten over je gevoelens.

Omdat de oorzaak van je gevoelens hoogstwaarschijnlijk hormonen zijn, valt hier vrees ik niet zo heel veel aan te doen.
Ik kan je wel enkele tips geven voor specifieke situaties.
Onzekerheid
  • schrijf elke dag 3 positieve dingen op van jezelf, of complimenten die jou (subtiel) gegeven zijn
  • Probeer in te zien dat jij echt goed bent als wie je bent, en probeer positiviteit te brengen in anderen hun leven (gewoon simpel hoor, bv. iemand een complimentje geven, een soort goede daad doen), hier word je naast de persoon aan wie je dit geeft zelf ook gelukkiger en zelfzekerder van
eenzaamheid
  • Probeer eens echt te praten met mensen, over dingen die je bezighouden of dingen die je oprecht interesseren, en geen oppervlakkige contacten
  • Probeer nieuwe mensen te ontmoeten door bv. op kamp te gaan
piekeren/slapeloosheid
  • Maak een lijstje met alle dingen waarover je piekert en schrijf ze op voor je gaat slapen. Leg dit lijstje aan de kant als je gaat slapen. Zo heb je deze dingen van je afgeschreven
  • Probeer ademhalingstechnieken om sneller in slaap te geraken, deze kan je vinden op internet
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips, en vooral, niet panikeren, deze gevoelens zullen algauw verbeteren 🙂 .

Groetjes
Lot
Hey,

wat vervelend dat je je zo voelt.

Ook hoor ik het niet vaak dat jongens van mijn leeftijd (16) onzeker zijn...


Geen enkele jongen gaat zoiets zomaar vertellen, dat schaad z'n ego. Je weet toch wel een beetje hoe ze zijn.
Wel knap dat je het durft toe te geven, heb ik nooit gedaan.


Ik hoop dat iemand tips heeft om m'n gedachtes/ emoties te controleren.


Had ik die maar. Zelf probeer ik dan dingen te gaan doen, zodat ik er niet aan denk. Maar dat werkt ook niet altijd.


Ook ben ik wel benieuwd naar hoe jullie je soms voelen en wat jullie dan doen?


Je moet hoe ik me voel niet als standaard nemen, want dat ben ik zeker niet. Bij mij is het alsof blij en gelukkig ect. niet heb. Ik voel altijd pijn en haat en ben boos of verdrietig enz. Heb last van veel problemen en pieker ook heel veel, ik lig hele nachten wakker waardoor ik overdag moe ben en slecht presteer. Ik heb altijd het gevoel dat alles wat ik doe verkeerd is en dat ik alles fout doe. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar denk niet dat je er wat aan gaat hebben.


Groetjes,
heeyy
ik heb vaak ditzelfde gevoel gehad, maar was niet echt onrustig.
Bij mij hielp vaak om het op te schrijven. Dat helpt me dan tussen alle chaos in mijn hoofd toch de hoofdgedachtes te vinden.
Ik hoop dat je er iets aan gaat hebben,

groetjes
E
Heel erg bedankt voor de reacties, Ik waardeer ze echt. Ik ga eens kijken of jullie tips mij helpen!
Meer reacties/ tips zijn altijd welkom!
Hi Alfred P,

Ik ben misschien dan wel een meisje, maar ik voel me echt precies hetzelfde zoals jij!
's Avonds als ik in bed lig kan ik echt uren nadenken en piekeren over dingen die gebeurd zijn of nog moeten komen.. Vaak voel ik me nutteloos en heb ik het gevoel dat ik aandacht tekort heb, terwijl ik niks tekort kom en gewoon in een prima omgeving leef. Ook wil ik soms gewoon met iemand praten waarbij ik m'n ei dan kwijt kan, ook al heb ik veel goede vrienden en vriendinnen toch heb ik het gevoel dat er met geen van allen over kan praten. Vaak heb ik ook het gevoel dat ik heel veel adrenaline in me heb en dan onrustig wordt, terwijl ik ook vaak moe ben en niks wil doen. Als ik dan onrustig ben ga ik vaak sporten om de adrenaline kwijt te raken of keihard meeblèren met muziek, daar wordt ik dan moe van en raak ik de adrenaline kwijt. Wat ik de laatste tijd ook doe is een lijstje maken met wat ik nog moet doen of waar ik aan denk en dan alles nagaan en afstrepen. Je hoeft je niet te schamen dat je je zo voelt! Ik weet zeker dat ook ander jongens dit hebben..
Hopelijk heb je hier iets aan, als je even met iemand moet praten over gevoelens .... (deels verwijderd kindertelefoon) 🙂 ( btw leuke gebruikersnaam 😉 )

Groetjes,
LeiaS
Hebben jullie toevallig ook nog tips om je gedachten/ gevoelens onder controle te houden? De eenzaamheid is nu een stuk minder, slapeloosheid ookwel maar onzekerheid is nogsteeds wel een beetje een issue.

Reageer