gesprek met docent beginnen

  • 3 January 2020
  • 10 reacties
  • 101 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallotjes, 

 

Ik heb een ex die mij nare berichten stuurt. Over persoonlijke dingen enzo waarvan alleen hij weet dat het me echt pijn doet als iemand daar iets over zegt. Nu heb ik er met vriendinnen over gepraat en die zeggen dat ik het tegen een volwassene moet zeggen. Ik zou zelf ook graag advies van een volwassene horen. Ik wil het liever niet tegen mijn ouders zeggen, want dan krijg ik iedere avond de vraag of hij nog wat heeft gezegd of gestuurd en dan wordt ik iedere keer weer herinnerd aan die nare uitspraken en daar heb ik geen zin in.

Nu heb ik op school wel een docent waar ik me prettig bij voel. We lachen vaak om dezelfde dingen enzo. Ik zou het niet erg vinden om mijn verhaal met hem te delen. Aan de ene kant wil ik graag met hem praten, maar aan de andere kant wil ik hem ook niet met mijn problemen opzadelen. Het is immers MIJN probleem en niet die van hem. Nu weet ik ook niet zo goed hoe ik het gesprek moet beginnen.... 

 

Kan iemand mij helpen??


10 reacties

Hey,

Door je verhaal te delen, zadel je iemand niet per se op met je problemen. Natuurlijk zijn het jouw problemen, maar het is voor niemand haalbaar om dit alleen te dragen. Het is juist heel goed dat je dit met een volwassene wil delen!

Veel docenten, en zeker docenten waarmee je een klik hebt, staan echt wel open voor gesprekken. Veel docenten zijn ook mentoren, dus weten ze hoe ze dit moeten aanpakken.

Ik denk dat je die docent het beste een keertje kan mailen. In die mail kun je aangeven dat je een keer graag met hem zou willen praten over iets persoonlijks en of hij daarvoor open staat. 

Mailen voelt misschien veiliger dan hem direct aanspreken, dus daarom gaf ik dat als idee. Je kan hem natuurlijk ook een keertje aanspreken of hij tijd voor je heeft om ergens over te praten. Het is maar net waar jij je veiliger bij voelt.

Ik vind het overigens al wel heel erg knap dat je je situatie hebt gedeeld met vrienden! Dat is echt goed van je!

Gr. Pin

.

Hey,

Door je verhaal te delen, zadel je iemand niet per se op met je problemen. Natuurlijk zijn het jouw problemen, maar het is voor niemand haalbaar om dit alleen te dragen. Het is juist heel goed dat je dit met een volwassene wil delen!

Veel docenten, en zeker docenten waarmee je een klik hebt, staan echt wel open voor gesprekken. Veel docenten zijn ook mentoren, dus weten ze hoe ze dit moeten aanpakken.

Ik denk dat je die docent het beste een keertje kan mailen. In die mail kun je aangeven dat je een keer graag met hem zou willen praten over iets persoonlijks en of hij daarvoor open staat. 

Mailen voelt misschien veiliger dan hem direct aanspreken, dus daarom gaf ik dat als idee. Je kan hem natuurlijk ook een keertje aanspreken of hij tijd voor je heeft om ergens over te praten. Het is maar net waar jij je veiliger bij voelt.

Ik vind het overigens al wel heel erg knap dat je je situatie hebt gedeeld met vrienden! Dat is echt goed van je!

Gr. Pin

 

Hey Pin,   

 

Bedankt voor de goede tips!!

  Ik vind het alleen niet heel eng of spannend ofzo om naar die docent toe te gaan (als dit het geval zou zijn, dan zou ik het nooit zeggen). Ik voel me goed bij deze docent.   

Maar mijn probleem is dat ik niet goed weet hoe ik het gesprek moet beginnen. Wat mijn eerste zin is dan zeg maar...   

 

Ik weet niet of het te heftig is om meteen te zeggen "ik krijg nare berichten van een jongen" want ja, die docent verwacht dat natuurlijk ook niet. En nu is het ook nog zo meteen na de vakantie.   

Hey,

Je zou hem al een beetje kunnen voorbereiden in een mail (als je daarvoor kiest) door de situatie een beetje uit te leggen.

Anders zou je bijvoorbeeld eerst kunnen vertellen dat je ergens mee zit wat zich afspeelt buiten school. Dat het misschien een beetje uit het niets komt, maar dat je gewoon graag met een volwassene erover wil praten.

Als je het niet kan inleiden, kun je hem dus ook gewoon voorbereiden op het feit dat het heftig is en een beetje uit het niks kan komen.

Gr. Pin

Heel egr bedankt!! 

 

Ik was best zenuwachtig, maar dat is door deze tips al veel minder. 

Hey,

Top! 

Waar ben je nog meer zenuwachtig om? Misschien kunnen we daar ook iets op bedenken.

Gr. Pin

Hey,

 

Ik ben niet echt zenuwachtig ofzo, maar een beetje spanning over wat hij zal zeggen en hoe hij zal reageren, maar dat kun je van tevoren nooit weten. 

 

Ah ja, dat blijft natuurlijk altijd. Jij voelt je comfortabel bij hem, dus het zal vast goedkomen!

Ah ja, dat blijft natuurlijk altijd. Jij voelt je comfortabel bij hem, dus het zal vast goedkomen!

Hee,

 

Ik ga morgen met mijn docent praten! Ik weet nog steeds niet zo goed hoe ik mijn verhaal uit moet leggen, maar ergens verwacht ik dat dat gedurende het gesprek vanzelf wel komt. 

 

Ik vind het heel spannend om mijn verhaal met iemand te delen, maar ik weet ook wel dat dit het beste voor me is en dat ik het alleen nooit kan oplossen.…

 

Maar de afspraak staat dus het begin is er!😅

Hey,

Super goed dat je nu een gesprek hebt gefixt! De helft is al gedaan :)

Je zou voor jezelf wat dingen op papier kunnen zetten. Steekwoorden of een heel verhaal, dat maakt niet uit. Dan kun je tijdens je gesprek daarop terugvallen als je niet goed weet wat je moet zeggen. 

Kan fijn zijn, maar misschien voor jou overbodig.

Laat je morgen weten hoe het is gegaan?

Gr. Pin

Reageer