Skip to main content

Als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet meer. Ja ik zie iemand met mijn lichaam wat niet de mijne is. Het is niet mijn gezicht dat ik zie. We hebben niet dezelfee lengte. Ikzie iemand die ouder is, slimmer, verstandiger en het verdient om te leven. Ik zie wel nog steeds mijn negatieve vormen. 

Als ik in de spiegel kijk dan zie ik alles wat slecht aan mij is. Zie ik hoe lelijk ik ben en vraag me af waarom mensen naar mij willen kijken. Waarom zijn ze vrijwillig bij mij in de buurt als ik zo lelijk ben. 

Als ik in de spiegel kijk dan zie ik te brede heupen, te grote borsten, te dikke buik, te weinig spieren, te veel littekens, de huidschilfers, de grote wallen, het ene kleine oog naast het grotere oog, te dikke bovenbenen, te slappe onderbenen, de elleboog holtes die open zijn.

Ik zie alle negatieve dingen van mijn lichaam geplaatst op een oudere ik. 

Waarom... 

Ik weet dat ik dat ben. Ik wil mezelf niet zijn. Disphoria... 

Heeft iemand een tip hoe je een binder kan krijgen of hoe je tegen je huisarts kan zeggen dat je aan de testosteron wil?

Hoi idkmaybe,

Ik snap je helemaal. Ik ben ook transgender (ftm), dus ik herken me volledig in wat jij beschrijft.

Er zijn verschillende plekken waar je een binder kan aanschaffen. Als je genoeg geld hebt, zou ik je gc2b willen aanraden. Zij hebben tegenwoordig ook een eu webshop, dus de verzending zal goedkoper zijn dan toen ik daar een binder aanschafte. Ik vind hun binders heel comfortabel en ze doen hun werk. Vervolgens heb je nog een winkel in Nederland die binder maakt, Danae. Ik heb geen ervaring met hun binders, maar wel met andere producten van hen. Vriendelijke mensen bij de klantenservice :)

Als je Engels kan, wil ik je echt aanraden om deze 'guide' te lezen die regels en tips geeft voor hoe je veilig kunt binden. Dit zijn dingen als, nooit langer binden dan 8-10 uur per dag, niet sporten in je binder, neem tenminste 1 rustdag, draag geen te kleine binders, etc. Heel nuttig. Als Engels niet lukt voor je, laat het ff weten. Dan zet ik de regels voor je op een rijtje.

Hormonen en andere middelen om medisch in transitie te gaan, worden door een paar organisaties in Nederland begeleid. De bekendste is het Amsterdam UMC/VUmc. Verder zijn er verspreid in Nederland nog wat organisaties die dit ook doen. In Groningen zit ook een grotere genderpoli. Via je huisarts kun je op de wachtlijst komen voor één van deze instanties (of meerdere, geen idee). Je maakt dan gewoon een afspraak bij je huisarts. Dan vertel je dat je transgender bent en dat je graag op de wachtlijst wil voor één van die plekken. Je huisarts kan je dan op zo'n wachtlijst zetten.

Helaas zijn er wel hele lange wachtlijsten. Allemaal zo rond de 1.5 tot 2 jaar wachttijd. Het is daarom misschien wel fijn om in de tussentijd te kunnen praten met een professional of om begeleiding te krijgen bij een eventuele sociale transitie, als je die al wil en kan starten. Wachtlijsten voor ‘mentale begeleiding’ zijn korter. Je zou dus ook bij je huisarts kunnen informeren of in de wachttijd ergens anders terecht zou kunnen.

Het is mogelijk dat je huisarts niet weet waar je hiervoor terecht kan. Je zou zelf al wat onderzoek kunnen doen, maar je kan je huisarts dit ook laten uitzoeken.

Ik hoop dat dit iets helpt,

Gr. Pin

 


Reageer