Vraag

Gekwetst door mentor

  • 22 November 2021
  • 2 reacties
  • 139 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

Vandaag was best een rotdag. Laat ik maar beginnen met het volgende : aankomende woensdag en donderdag zijn er mentor-ouder-leerling gesprekken. Ik wilde me op donderdag inschrijven, maar ik was te laat en er was geen plek meer. Wel nog op woensdag, maar dan kan ik niet, wegens werk. Ik heb dit tegen mijn mentor gezegd, maar die stond erop dat ik het per se af zou zeggen. 

Ik was best boos. Het gesprek duurt maar 15 min. Moet ik daar echt mijn hele avond voor afzeggen? Kunnen we niet op donderdag iets eerder beginnen dan..? Maar nee allemaal nee, geen overleg mogelijk. Dus mijn ouders hebben een mail gestuurd.

Toen heeft ze (in mijn beleving) echt bot gereageerd. Het gaat met mij niet goed, dat is bekend. Ik loop hiervoor sinds kort bij een psycholoog. Nou, dat mochten we nog even horen ook. Ze zegt dat ik wel maar extra ondersteuning vraag aan haar collega’s, maar het dan niet op een molgesprek wil komen en dat ik altijd elke dag maar aan het huilen ben. Dat ik meer moet gaan doen en naar vervolgopleidingen moet kijken want ‘anderen doen dat ook’. Dat ze een hoog cijfer verwacht voor wiskunde omdat ik daar meer tijd dan normaal in heb gestoken. Dit soort dingen. En ik ben er eerlijkgezegd echt door gekwetst. Sowieso omdat ze dit naar mijn ouders stuurt, zonder er eerst met mij over te praten.

Het ding is, dat ik soms wel eens met haar praat op school. Ik voel me dan depressief en ja dan krijg ik wel eens tranen, omdat ik het moeilijk vind om te praten. En ik schaam me als ik moet huilen. Bij haar had ik dat juist nu een beetje losgelaten, maar dan nu met de opmerking ‘ze loopt altijd maar te huilen’ kwetst dat mij echt. Dan de lat hoger gaan leggen voor mijn cijfers en vervolgopleiding, terwijl ze weet dat die lat voor mij juist omlaag moet, vind ik echt best erg.. En dat nog tegen mijn ouders. Ik zit er echt heel erg mee en heb echt het idee dat mijn mentor heel boos op me is. Maar voor wat… Voor een molgesprek van 15 min. Als ze zo veel geeft om mijn welzijn, is het dan zo erg een ander moment in de plannen..? Of ligt het nu echt aan mij..? 

 

Ik weet niet hoe ik me er over voel. Ik weet wel dat ik me echt niet meer op mijn gemak voel bij haar. Het voelt alsof ze mijn moeilijkheden tegen me gebruikt ofzo. Het voelde echt als een aanval. Gelukkig kan ik wel goed praten met mijn docent van scheikunde. Praat al meer met hem dan mijn mentor. Vraag me af of hij naar mijn mentor is geweest, gezien ze zegt dat ik veel extra ondersteuning vraag… (en andere docenten het niet weten) Misschien eens aan hem vragen..? 

 

Wat vinden jullie ervan? Overdrijf ik een beetje of is het een beetje apart..? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me niet zo gekwetst voel? Vind het vervelend omdat het mijn mentor is.. Juist de persoon waar je naartoe moet met problemen.


2 reacties

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik snap heel goed dat je je rot voelt en ik vind het inderdaad ook hele rare dingen om te zeggen, zeker als mentor. Als jij niet kan op woensdag, dan kan je niet en dan heeft ze dat maar te accepteren (vind ik). Je mag best extra ondersteuning aan andere docenten dan je mentor vragen en je hoeft je echt niet te schamen voor het huilen. Wat vinden je ouders eigenlijk van dit mailtje? Ik weet in ieder geval dat mijn ouders een nog véél onaardigere mail terug hadden gestuurd…

Je vraagt hoe je er voor kan zorgen dat je je minder gekwetst voelt. Ik vind dat je het volle recht hebt om je verdrietig te voelen. Het mailtje was ook heel kwetsend en zeker als je je al niet zo goed voelde, kan zoiets hard aankomen. Mijn advies daarom: kijk eerst of je ouders een mail terug willen sturen. Als dit niet het geval is, zou ik zelf een mail sturen. Hierin schrijf je dan bijvoorbeeld dat je haar mail had gelezen en wat het met je heeft gedaan. Dat je het een raar mailtje vond en je het gevoel hebt dat ze jouw moeilijkheden tegen jou gebruikt. Als dit niet werkt, kan je altijd naar iemand anders stappen van school (de afdelingsleider of iemand van het bestuur ofzo), maar ik zou eerst kijken of je het samen met je ouders kan oplossen.

Ik wens je heel veel succes!

Reputatie 2
Badge

Hey! 

Allereest moet je weten dat jij niet overdrijft en dat dit ook niet aan jou ligt!  Jouw mentor gedraagt zich nu echt heel onvolwassen! Gelukkig heb je wel andere leraren waar mee je kan praten. Probeer als je dit durft ook misschien met jouw vrienden erover te praten. En volgens mij heeft elke school altijd een vertrouwings persoon misschien kan je dar mee praten. 

Ik hoop dat dit je een klein beetje heeft geholpen 

liefs

Reageer