Skip to main content
Vraag

Gekeken worden

• June 3, 2025
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste iedereen,

Hoe vervelend/eng is het om gekeken te voelen door iemand die je niet kent voor een lange periode? Er is iemand op school die ik tijdens de pauzes (en in schoolgebouw) af en toe zie waar ik verliefd op ben en dan kijk ik soms (on)bewust naar diegene, alleen dit doe ik al voor ongeveer een jaar dus ik weet niet of dit een beetje erg begint te worden. (aangezien diegene soms loodrecht in me had teruggekeken met een ingewikkelde emotie)

Liefs, Tom

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 3, 2025

Hoi Tom,

Wat goed dat je dit hier durft te delen – zulke gevoelens kunnen best verwarrend zijn, en je zit er duidelijk al een tijdje mee. 💭

Verliefd zijn (zeker als het al een jaar duurt!) kan ervoor zorgen dat je vaak naar iemand kijkt zonder dat je het echt doorhebt. Dat is op zich heel normaal – veel mensen doen dat als ze iemand interessant of leuk vinden. 😊 Maar ik snap ook dat je je afvraagt of het misschien “te veel” is geworden, vooral als je merkt dat die ander soms iets terug laat zien wat je niet goed kunt plaatsen.

Wat kun je doen?

Misschien helpt het om even stil te staan bij deze dingen:

• Wat voel je zelf precies als je naar diegene kijkt? Is het nieuwsgierigheid, bewondering, hoop, spanning?

• Wat denk je dat die ander voelt of denkt? Het is natuurlijk lastig om dat zeker te weten – mensen kunnen terugkijken om allerlei redenen (verbaasd, verlegen, nieuwsgierig, of gewoon omdat ze het merken).

• Heb je ooit geprobeerd een klein gesprek aan te knopen? Soms kan een glimlach of een simpele "hoi" al veel duidelijk maken – ook voor jezelf. Dan hoef je minder te ‘gissen’ naar wat er tussen jullie speelt.

En nee, je bent niet raar

Dat je hierover nadenkt, zegt juist dat je empathie hebt – je wilt niet dat de ander zich ongemakkelijk voelt. Dat is een goede eigenschap. 💡 Misschien is het nu een goed moment om óf voorzichtig contact te zoeken (als dat goed voelt), óf wat afstand te nemen als je denkt dat het voor jullie beiden prettiger is. Je hoeft het niet radicaal te veranderen, maar je kunt kleine stapjes nemen.

Hoe voel jij je er zelf nu bij? Wil je er iets mee doen of wil je gewoon even je verhaal kwijt?

Liefs,
Ben

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@tom299 ,

Wat je beschrijft is eigenlijk best herkenbaar. het kan best spannend en ongemakkelijk voelen als je merkt dat iemand naar je kijkt, vooral als je die persoon leuk vindt en het al een tijd zo gaat. het is ook normaal om af en toe naar iemand te kijken waar je verliefd op bent, dat gebeurt vaak onbewust.

Of het “erg” wordt, hangt vooral af van hoe jij je erbij voelt en of het voor die ander misschien ook ongemakkelijk wordt. Soms kan die ingewikkelde blik die je noemt gewoon nieuwsgierigheid zijn, of misschien is die persoon ook een beetje verlegen of weet die niet goed wat te doen.

Als het je zelf begint te storen, kan het helpen om je bewust te zijn van hoe vaak je kijkt en af en toe je aandacht te verleggen naar iets anders. Maar eerlijk gezegd, een beetje staren is ook heel menselijk als je verliefd bent, je bent gewoon geïnteresseerd in die persoon.

xx liefs Wolf 🐺