Geen uitkomst

  • 2 April 2018
  • 9 reacties
  • 237 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Ik weet niet echt hoe ik dit moet zeggen, maar ik voel me al een paar maanden ontzettend rot. Ik denk dat ik depressief ben, maar zou niet weten wat ik nu moet. Ik weet alleen maar dat ik er allemaal geen zin meer in heb en het liefste dood zou willen, maar ik zou nooit zelfmoord plegen omdat je niet zelf mag beslissen over leven en dood van God, en omdat ik mijn ouders en vrienden niet teleur wil stellen. Ja, ik heb wat dat betreft eindelijk een leuk leven. Een leuke klas, goede cijfers, ik zit zelfs op paardrijden. Maar toch voel ik me nooit echt goed, behalve met paardrijden. Dus sleep ik mezelf van week naar week in de hoop dat het beter zal gaan. Ik leef voor anderen, omdat ik het zelf niet waard ben. Maar ik wil anderen ook geen verdriet doen door zelfmoord te plegen.

Een paar weken geleden ben ik begonnen met snijden. Ik haat mezelf dat ik het doe, en aangezien het weer zomer word, doe ik er alles aan om te stoppen. Maar nu ik geen uitlaat meer heb, word ik elke nacht gek van mijn eigen gedachtes.

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik heb een jaar geleden al een keer aan mijn ouders verteld dat ik me depressief voel, en daar werden ze heel verdrietig van. Ik ging toen naar een psycholoog en kreeg een vragenlijst. Maar met alles dat ik invulde, stelde ze allemaal vragen, wat ik niet wou. Toen heb ik de andere vragen dus veel lichter ingevuld, om dat gedoe te voorkomen. De uitslag was dan ook lichte depressie, wat ik waarschijnlijk dus niet heb, maar 'gewone' depressie?

Mijn ouders dachten dat het vanzelf wel over zou gaan, en lieten het voor wat het was. Korte tijd ging het beter, maar nu dus niet meer. Ik durf het alleen niet nog is te zeggen, bang dat ik ze weer teleurstel, en weer naar zo'n psycholoog moet. Ik weet niet hoe ik hier uit kom, ik heb het zelf ook al geprobeerd.

Sorry voor het lange verhaal. Als je de moeite hebt genomen om het te lezen, heel erg bedankt. Heeft iemand tips voor me?

Celise

9 reacties

Hey,
Ik denk dat je er zonder hulp niet uit gaat komen. Ik snap dat je niet meer naar een psycholoog wil als je er zo'n slechte ervaring mee hebt. Misschien kun je in eerste instantie met iemand anders gaan praten? Een vriendin, een familielid of een
vertrouwenspersoon / mentor op school? Deze laatste kunnen je evt ook adviseren over wat je verder het beste kunt doen. Dan kun je zelf nog beslissen of je dat wel of niet wil.
Als ik jou was zou ik toch nog een keer de stap zetten om naar een psycholoog te gaan ( wel een andere dan je had ). Daar kun je ook vertellen waarom je de vorige keer weg bent gegaan bij die psycholoog. Misschien dat het dit keer wel helpt.
Daarnaast is het wel belangrijk dat je het toch aan je ouders verteld. Misschien dat je vertrouwenspersoon op school je hier ook bij kan helpen.
Het belangrijkste is: houd vertrouwen in jezelf. Je komt er vroeg of laat echt wel uit!!
Succes
Jonah
@jonahhf
Ten eerste, heel erg bedankt voor je reactie!

Ik snap dat je zegt dat ik met iemand moet praten, maar ik ben bang dat ik mijn vrienden en familie teleurstel, aangezien het nu goed gaat in mijn leven. Ik wil echt niet dat ze denken dat ik ondankbaar ben. Maar misschien kan ik inderdaad met iemand op school praten, ik zal kijken of dat kan.

Ik weet nog niet of ik weer naar een psycholoog wil, want hoe aardig ze ook zijn, ik heb er een hekel aan om al mijn problemen en geheimen maar bij een wildvreemde te vertellen. En ik heb er inderdaad slechte ervaringen mee. Dat komt misschien weer een keer, maar voorlopig wil ik dat niet.

Nogmaals bedankt!
Celise
Hoi!

Je hebt het sterke vermoeden dat je depressief bent. Je hebt al eens hulp gehad, maar die had niet het gewenste resultaat.

Je wilt geen zelfmoord plegen uit geloofsovertuiging. Ik vind het mooi dat jij zo veel kracht put uit je geloof.

Je wilt je familie en vrienden niet teleurstellen. Het is mooi dat je voor hen door blijft zetten, maar hoop dat jij inziet dat dat geen teleurstellen is. Het zal ze pijn doen, maar dat is niet gelijk aan teleurstelling. Het is pijn die voortkomt uit liefde voor jou.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen, maar begrijp je wat ik bedoel?

Een leuk leven hebben garandeert niet dat je geen last kunt krijgen van negatieve gevoelens. Soms is de oorzaak van je ongelukkig voelen onduidelijk. Hier kan professionele hulp van pas komen. Zij kunnen samen met jou naar een manier zoeken om je beter te voelen.

Als paardrijden je goed doet voelen, is het goed daar meer aandacht aan te besteden. Ik heb ook nog paardgereden, en vanaf het moment dat ik mijn voet in de stijgbeugel zette, vergat ik al mijn problemen, angsten en verdriet. Als dat voor jou ook zo'n positief effect heeft, is het goed om vaker paard te rijden.

Jij bent het wel waard. Iedereen is het waard, maar niet iedereen ziet dat in. Ik herken jouw gedachtengang bij mezelf. Naar mijn mening is iedereen het meer waard dan ik, maar anderen spreken me daarin tegen. Ik spreek jouw gedachte dat je het niet waard zou zijn ook tegen, aangezien je het wel waard bent, ook al zie je het niet.

Jammer dat je begonnen bent met snijden. Dat is een teken dat je de situatie moet aanpakken. Je hebt niet zo'n goede ervaring gehad met professionele hulp, maar dat hoeft niet te betekenen dat je tweede ervaring ook zo zal zijn. Ik begrijp dat je problemen uitleggen aan een wildvreemde eng kan zijn, maar ergens vind ik het iets comfortabels hebben. Wat ik nog comfortabeler vind is het beroepsgeheim, wat hen ervan weerhoudt zomaar je ouders in te lichten.

Als je een uitlaat zoekt, zoek je er best een die geen negatieve gevolgen heeft. Het kan helpen om je gedachten neer te schrijven. Als jouw uitlaat vier hoeven en twee lieve ogen heeft, is dat ook prima. Je brengt best zo veel mogelijk tijd door waar je je fijn voelt, en als dat tussen de paarden is, is dat jouw uitlaat.

Ik denk niet dat jij je ouders teleurstelt. Het doet ze verdriet te weten dat jij lijdt, maar ze zullen, uit liefde voor jou, voor een oplossing willen zoeken. Het kan goed zijn dat je hen duidelijk maakt dat je vorige depressie eigenlijk ernstiger was dan gedacht, zodat je ouders begrijpen dat ze het niet mogen onderschatten.

Met iemand op school praten is inderdaad een goed idee. Misschien ken je daar iemand die je al een beetje kent, waardoor je het misschien comfortabeler voelt open te zijn over je geheimen en problemen.

Groetjes
x
Hii,ik heb vandaag een uur lang een gesprek gehad met mijn mentor, ik voel me altijd veel beter dan, en dan lijkt altijd alles minder negatief, bij mij op school zijn er ook leerling begeleiders, daar gaat mijn vriendin heen, en zij lijkt daar heel blij me te zijn. Tip: praat anders met iemand die je wel kent, maar ook weer niet te goed.
Heyyy
Ik kan je helaas geen tips geven omdat ik geen ervaring heb met dat soort dingen. Wel wil ik zeggen dat ik hetzelfde een deel ervan begrijp. Het niet meer kunnen slapen door je eigen gedachtes. Ik heb het gevoel dat alles wat ik doe een beetje nutteloos is en dat het geen kant op gaat. Bij mij komt het in vlagen. Dan heb ik er een paar weken last van en dan weer helemaal niet. Ik wil alleen één ding van je vragen ook al ken je me niet, ook al heb ik mij nog nooit ontmoet, denk alsjeblieft NOOIT meer dat je alleen leeft omdat je familie dat wilt. Het leven is nu eenmaal jezelf slepen van week naar week, van dag naar dag. Daar moet iedereen en jij ook het mee doen. Bij mij heeft het enorm geholpen als ik praat over dingen die mij dwarszitten, of ze opschrijf. Uiteindelijk is wat je voelt alleen van jou en ervaar jij het zoals jij het voelt dus alleen jij kan er wat aan doen, en wat dat kan je allemaal hierboven lezen deze geweldige mensen hebben de tijd genomen om je te motiveren, nu moet jij nog beginnen. Voor wat het waard is.
Heel erg bedankt voor jullie reactie allemaal!

@100divergent11
Ik snap wel wat je bedoeld denk ik. Ik voel me gewoon rot dat ik mijn ouders pijn moet doen om het te vertellen, maar ik zie wel in dat het uiteindelijk wel moet.
Als uitlaat heb ik mijn dagboek, en vanzelfsprekend de paarden natuurlijk. Ik snij niet meer, en hoop dat ik dat volhoud.

@asy silivana met mijn mentor kan ik niet zo goed over weg, maar fijn dat dat bij jou wel het geval is. En bedankt voor de tip!

@rebel ik vind het fijn om te horen dat ik niet de enige ben (wel rot voor jou natuurlijk, begrijp me niet verkeerd). Je verhaal heeft me geraakt, en ik zal voor je bidden.

Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor de tips en alle steun die jullie me geven. Ik ben heel blij met de berichtjes die jullie me hebben gestuurd.

Ik heb trouwens een afspraak gemaakt met een 'vertrouwenspersoon' op school voor volgende week donderdag, misschien helpt dat.

Celise
Ik ben blij dat je inziet dat dit met je ouders delen op lange termijn het beste is. Ze schrikken vast even, maar kunnen jou vervolgens helpen.

Heel goed dat je niet meer snijdt. Het is heel sterk van jou dat je je richt op positieve uitlaatkleppen, zoals je dagboek en de paarden.

Ook heel goed dat je die afspraak hebt gemaakt met die vertrouwenspersoon. Je hebt de juiste stappen gezet. Ik hoop dat die tot het gewenste resultaat leiden.
Hoi,

Even een update voor de lieve mensen die me hebben geholpen. Ik heb vanmiddag aan mijn vertrouwenspersoon uitgelegd wat er aan de hand was. Ze viel me niet in de reden en liet me uitpraten, wat ik heel fijn vond. Ze zei dag het heel goed is dat ik het heb verteld, en er zelf waarschijnlijk niet alleen was uitgekomen. Ik was heel blij dat ze niet allemaal vragen stelde, en nu gaat ze kijken voor een oplossing.

Wat het snijden betreft ben ik een paar dagen geleden weer terug gevallen, maar ik doe mijn best om het niet te doen.

Dank jullie wel allemaal dat jullie me hebben geholpen.

Celise
Je bent naar een vertrouwenspersoon gegaan, dat was een heel goede stap. Jullie hadden een fijn gesprek, en ze gaat nadenken over een oplossing.

Je bent teruggevallen met snijden. Dat kan gebeuren. Laat je daardoor alsjeblieft niet ontmoedigen. De terugval is een teken dat je gevochten hebt tegen het snijden. Het gebeurt dat het even te veel wordt, en dat je daardoor even terugvalt, maar ik vind dat geen stap achteruit. Het is een tussenstapje, een hindernis waar je over moet, maar je kan het.

Reageer