Vraag

Geen reden om te snijden, maar toch doe ik het.

  • 12 January 2019
  • 6 reacties
  • 200 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi.
Mja dus.
Ik snij mezelf, soms.
Met soms bedoel ik ongeveer 3x per maand ofzo.
Maar nu komt het gekke: ik weet niet waarom.
Ik.... doe het gewoon.
ik weet dus niet waarom ik het doe.
Het is niet alsof ik vind dat ik het verdien ofzo...
En het geeft ook geen kik ofzo...
Ik vraag mezelf soms ook af waarom ik het doe..
Ik.. doe het gewoon.

Nu is mijn vraag:
Is dit erg?
Ik snij mezelf ongeveer 3x per maand en ik weet niet waarom. Ik heb er niet echt een duidelijke reden voor ofzo. Ik snap er zelf ook weinig van.
Maar ik vind het zelf ook niet echt erg ofzo...

Nu zit je vast zo van: “Uh JA, het is erg. En als je geen reden hebt om het te doen, waarom stop je er dan niet mee?”

Ik weet het niet.
Ik weet het gewoon niet.
Ik weet niet waarom ik het doe...
mij denk dat er diep van binnen misschien wel een reden is ofzo?
Ik heb geen idee.

Nou, dat was het, denk ik.
Ja. Doei.

6 reacties

Hey!

Zoals je zelf al aangaf kan het zijn dat er diep vanbinnen misschien toch ergens een reden is, zoals een oud trauma o.i.d.
Ik denk echter dat het ook zo kan zijn dat het komt doordat je misschien (ongemerkt) veel last hebt van hormonen door de puberteit, het een soort van uit verveling doet, of om je 'hoofd leeg te maken'. Het kan ook zijn dat je dit doet door stress of omdat je als je je eens niet helemaal goed voelt dit moeilijk vindt om onder woorden te brengen.
Ik denk dat of je nu een aanwijsbare reden hebt of niet, het erg belangrijk is om hiermee te stoppen.
Het is inderdaad niet zo simpel als het lijkt, dus raad ik je aan hier zeker eens met iemand over te spreken.
Ik denk dan bv. aan je ouders, een leerkracht, een leerlingenbegeleid(st)er,...
Zij kunnen samen met jou naar manieren zoeken om hiermee om te gaan, jezelf meer te begrijpen en hier mee te stoppen.
Als je dit een moeilijke stap vindt kun je al zeker beginnen met contact op te nemen met de kindertelefoon, via chat of op het nummer 0800-0432 .
Je kunt ook proberen jezelf te uiten via gedichten, andere tekst, muziek, kunst, sport,..., dit kan ook helpend zijn om niet meer te automutileren.

Groetjes
Lot
Reputatie 5
Badge +4
hey

ik sla mijn vuisten gewoon tegen de muur aan en weet ook niet waarom ik het doe. Maar 1 tip sta stevig in je schoenen en probeer het niet tedoen.

Groetjes
lorenzo
Hey!

Volgens mij ben je niet de enige die zichzelf snijdt zonder precies te weten waarom ze het doet (ik zelf ook niet). Vandaar dat bij mensen die automutileren vaak psychoanalyse wordt toegepast, waarbij ze proberen er achter te komen wat zich afspeelt in je onderbewustzijn. Het is dus niet vreemd!

Wel raad ik je aan om hier met iemand over te praten, je mentor, een leraar, een vertrouwenspersoon, je vriend of vriendin of je ouders, wie jij vertrouwt. Zo kun je hulp zoeken en er, als je dat wilt, achter te komen waarom je het doet en vervolgens mee stoppen.

Wat vindt je zelf precies van je automutilatie? Vind je het normaal, of ben je wel van mening dat het slecht is en dat je moet stoppen?

Groetjes, Anoniempje
Reputatie 3
Badge +3
Heey,

Je bent in elk geval echt niet de enigste die snijdt zonder een reden daarvoor. Ik snij zelf ook. De reden weet ik niet zeker, maar ik vind het mooi om te zien wat je hebt gedaan. Het is niet zo dat ik wat voel ofzo, dus die kick heb ik niet.

Op welke plek snij je jezelf? En bedek je het of maakt het je niet uit wat mensen ervan vinden? En zoals Anoniem06 al zei, wat vind je er zelf van?
Misschien is het wel verstandig als je met iemand hierover hebt. Je hoeft dan niet meteen om hulp te vragen, maar vertel gewoon dat je het doet en wat die andere ervan vindt. Misschien doet diegene dat ook, of heeft die dat een tijdje gedaan, dan zou diegene je kunnen helpen met stoppen, als je dat zelf wilt natuurlijk, of jullie kunnen dan samen ermee stoppen.

^
Future
Hoi,
je bent niet de enige geloof me.
Waarschijnlijk is er wel een dieper liggende reden, al weet je misschien zelf niet eens wat.
Ik heb mezelf ook zo vaak beschadigd zonder echt een reden te hebben. Het overkwam me gewoon.

Het is moeilijk om met iemand te gaan praten, maar het is denk ik wel de beste optie.
Als je besluit om niet met iemand te gaan praten, zoek afleiding!
Ga iets doen wat je leuk vind, voor mij werkt gitaar spelen altijd.
Luister muziek, ga iets maken, kras op een papier, sloop iets anders (waarbij je jezelf geen pijn doet), ga iets doen waardoor je er niet meer aan hoeft te denken. Ook kan het helpen om het voorwerp waarmee je je snijdt weggooit. Zorg dat er niks scherps in je buurt is, dan kom je minder snel in de verleiding.

Wat ook werkt is om gewoon naar iemand toe te gaan. Als je met anderen bent zal je jezelf niet zo gauw snijden. Omdat er geen mogelijkheid is om dat ongezien te doen. Dus doe iets sociaals, ga naar vrienden of familie. Je kunt ook eventueel gewoon gaan bellen met een vriend ofzo.

Stoppen is erg moeilijk, maar als je er voor vecht lukt het je! ❤️
geloof in jezelf

Xxjee


Ik denk niet dat er per se een diepere reden is waarom jij jezelf snijdt. Wel een wetenschappelijke.
Wanneer je jezelf snijd of pijnigt zorgt dit ervoor dat in je hersenen de stof endorfine vrijkomt. Dit stofje kan je een blij of gelukkig gevoel geven. Daarom snijden sommige mensen met depressie zichzelf. Omdat men zich graag blij voelt is snijden verslavend. Verder kan snijden je een gevoel van controle geven. Ik vermoed dat dit bij @Future het geval is.

Ik denk niet dat bij jou de situatie die bij depressieve mensen geld, maar het kan toch een verklaring geven.
Sommige mensen gaan, als ze zich vervelen, eten. Eten kan het zelfde effect hebben op je hersenen als snijden. Zou het kunnen zijn dat als jij je verveeld gaat snijden? Dit komt misschien minder vaak voor maar ik herken het probleem wel een beetje bij mezelf.

Mijn mening hiervan is dat, zolang je niet al te diep snijd en je wondjes goet schoonmaakt, dit geen probleem hoeft te zijn. Of je stoppen wilt moet je zelf bepalen.

Reageer