Om deze vraag te beantwoorden zou ik met u terug willen gaan naar het allereerste begin.
In het begin was God er. God was volmaakt, Hij was goed, rechtvaardig en liefdevol. God had een groot verlangen, Hij wilde Zijn onvoorwaardelijke liefde en zorg doorgeven aan heel bijzondere schepselen. En weet u wat God deed? God maakte een prachtig decor. Bomen, planten, bloemen, dieren,…
God had een doel voor ogen toen Hij de mens maakte, Hij wilde dat de mens gelukkig zou zijn, Hij wilde de mens Zijn liefde geven. En God maakte de mens: de Bijbel zegt ons dat God de mens op een heel speciale manier maakte, God maakte de mens: “naar Zijn beeld en Zijn gelijkenis” (Gen. 1:26-27).
Wat wil het eigenlijk zeggen dat de mens geschapen is naar Gods beeld? Dat wil zeggen dat we niet God zelf zijn, maar een kopie van God, we gelijken als totaliteit op God. God wilde een relatie met de mensen, een vriendschap met de mens en daarom maakte Hij de mens naar Zijn beeld. De mens had gevoelens, de mens kreeg verstand, de mens kon eigen keuzes maken, … We leken op God. Kijk eens naar jezelf, vindt je niet dat je bijzonder bent, dat je heel wonderlijk in elkaar steekt. je kunt liefhebben, keuzes maken, u kan nadenken over het doel van jouw leven, je bent heel bijzonder. God maakte jou naar Zijn beeld en gelijkenis.
A) Voor de zondeval:
En God deed nog iets. God had de mens gemaakt om Zijn liefde en zorg te delen, om een persoonlijke relatie en vriendschap te hebben met wezens die op Hem leken en God hield het niet bij woorden, God liet ook zien dat Hij van ons hield:
1) God gaf de mens een waarde, een verantwoordelijkheid.
Gen. 1: 26-28
” En God zeide: ik stel u tot heer over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipende gedierte dat over de aarde kruipt.”
De mens kreeg een waarde, een verantwoordelijkheid, hij mag heersen, zorg dragen voor de aarde. Illustratie: Kleifiguurtje.
2) God liet de mens niet aan zijn lot over, God wilde voor de mens zorgen, Hij wilde dat de mens in niets tekort zou schieten en gelukkig zou zijn.
Gen 1: 29-30
” En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijs dienen.”
God plaatste de mens is een omgeving van veiligheid en bescherming.
3) God gaf Zijn vriendschap, Zijn liefde en acceptatie aan de mens:
Gen. 3: 8
” En God wandelde in de hof, in de avondkoelte”
4) God gaf de mens een vrije keuze, de mens hoefde niet slaafs te kiezen voor Zijn liefde, de mens mocht zelf kiezen voor Gods liefde. Maar de mens moest ook leven met de consequenties van zijn keuzes.
B) Na de zondeval :
In hoofdstuk drie van het eerste boek van de bijbel lezen we een gebeurtenis die de gehele verdere geschiedenis van de mens drastisch gaat veranderen en sterk beïnvloed.
We lezen in dit hoofdstuk dat de mens zich laat verleiden om tegen God in opstand te komen. De mens wil zelf God worden en kiest bewust om God ongehoorzaam te zijn. De mens wil niet langer door God geliefd worden, hij wil zijn eigen leven leiden, zonder Gods zorg en liefde.
Wat is er gebeurd door deze keuze van de mens?
De prachtige harmonie in relaties is verbroken: door de keuze van de mens zijn eigen weg te gaan werd het beeld van harmonie, waarde, geborgenheid en bescherming verbroken:
Gen. 3: 8-10
” Toen zij het geluid van de Here God hoorde, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborg de mens en zijn vrouw zich voor de Here tussen het geboomte in de hof. En De Here riep de mens tot zich en zeide tot hem: Waar zijt gij? En de mens zijde: Toen ik Uw geluid in de hof hoorde werd ik bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.”
1) Het beeld van God is verbroken
De mens heeft angst gekregen voor God. Het beeld van God is verbroken. De mens heeft God en Zijn liefde verworpen. Er is een breuk in de relatie gekomen.
2) De beeld van de mens is verbroken.
Het beeld van eigenwaarde is verbroken, de mens schaamt zich voor zichzelf.
3) Het beeld van de medemens is verbroken:
De mens wantrouwt zijn naaste, de mens is alleen maar met zichzelf bezig.
Men schuift de schuld op elkaar. Illustratie: verhaal Kaïn en Abel.
C) In Christus een nieuwe schepping:
2 Kor. 5:17-21
Vrij van de macht van de zonde.
* Waarde: aangenomen als kinderen Gods. Rom. 8:15-17
* Veiligheid, bescherming en zorg.
Jezus belooft ons in al onze behoeften rijkelijk te voorzien.
Zijn beloften omringen ons gans de dag. Fil. 4:19
* Geborgenheid en vriendschap.
God is altijd met ons. Math. 28: 20
Laten we ons uitstrekken naar God. Laten we diep beseffen dat God onvoorwaardelijk van ons houdt. Dat Hij het beste met ons voor heeft. Dat Hij voor ons wil zorgen, ons accepteert, ons troost en beschermt. Laten we beseffen dat Gods wil met ons leven is dat we gelukkig zijn en voor eeuwig bij Hem mogen zijn.
@Quincy_
Ik ga dit niet lezen, Sorry.
Ik geloof ook niet in god, het is ook allemaal maar een sprookje.
Sorry voor het onaardig doen…
onnodige quote verwijderd
Hoi,
We lezen dat je in een lastige situatie zit. Wat goed dat je je vraag hier op het forum komt stellen.
Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen.
Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.
Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)
Heey @An_oniem ,
Wat is het nut nou van het leven?
Dat is een hele goede, maar tegelijkertijd een lastige vraag. Een paar weken geleden stelde iemand de vraag: wat zijn redenen om geen zelfmoord te plegen? in een topic. Ondanks dat er een verschil in de vraag zit, zit er dezelfde vraagstelling achter.
In je tags heb je depressie en zelfmoord en ik heb ook andere topics van je gelezen. Daarom plak ik de reactie over redenen om geen zelfmoord te plegen hier ook in dit topic. Het is dan ook iets om zelf over na te denken, hier is geen klipklaar antwoord op.
Ik denk dat redenen om geen zelfmoord te plegen ook persoonlijk kunnen zijn. Een veelgenoemde reden is de mensen om je heen. Misschien mensen uit je gezin, familieleden of een vriend(in). Ook heb je misschien een relatie en betekent die persoon heel veel voor je.
Daarnaast zal de lastige situatie waarin je nu zit tijdelijk zijn en kunnen deze gevoelens en gedachten ook weggaan. Het hoeft niet altijd zo te blijven. Hoe moeilijk dat ook is om in te zien.
Verder zijn er dingen in het leven waar je van kunt genieten. Zoals de zon op je huid of een kopje thee.
Redenen om te leven ofwel geen zelfmoord te plegen hoeven niet groot te zijn. Je kunt ze overal vinden. Waarschijnlijk zit jij heel erg aan de andere kant met je gedachten en zie je het niet.
Zelfmoord is niet de oplossing. Het is een oplossing, maar de vraag is of het de juiste oplossing is? Er zijn nog zoveel anderen manieren, oplossingen of dingen die je kunt proberen om uit dit dal te komen. Daarom zou je eigenlijk eerst alles geprobeerd moeten hebben.
Het is goed om erover te praten en ook goed dat je hier dan kan vragen om met je mee te denken over redenen om geen zelfmoord te plegen. Sterke!
Groetjes,
Simply Me
@Quincy_ Wat vindt ik het ontzettend knap dat jij zo voor je geloof uitkomt! Zelf ben ik ook zo opgevoed, maar mij intereseert het niet. Wel ben ik echt trots po jou dat jij er gewoon voor uitkomt!
@Quincy_ Wat vindt ik het ontzettend knap dat jij zo voor je geloof uitkomt! Zelf ben ik ook zo opgevoed, maar mij intereseert het niet. Wel ben ik echt trots po jou dat jij er gewoon voor uitkomt!
Helemaal met je eens! Ik sta zelf volledig achter zijn bericht.
Maar ik had de energie niet om het helemaal uit te typen, heel blij dat dat toch gedaan is!
Hallo @An_oniem,
Zoals hierboven als is gezegd, is er geen duidelijk antwoord te geven. Elk mens is anders en daarom is iedereens doel anders. Er zijn hierboven mensen die de vraag religieus beantwoorden. Dat is een van de mogelijke manieren, want iedereen is anders. Ik zal proberen je vraag meer filosofisch te beantwoorden.
Sommige mensen, waaronder de filosoof Jean-Paul Satre, stellen dat de existentie aan de essentie bij de mens vooraf gaat. Dat houdt in dat de mens eerst op de aarde komt en vervolgens pas een doel of betekenis krijgt. Dat geeft dus nog geen antwoord op de vraag: wat is het nut van het leven, want het nut van het leven kun je dus zelf gaan invullen.
Als je het lastig vindt om het nut van het leven in te vullen, kun je ook opzoek gaan naar wat niet het nut is. Welke situatie zorgt ervoor dat jij jezelf afvraagt wat wél het nut is? Op welke momenten denk je bijvoorbeeld veel na over wat het nut van het leven is?
Laten we dit samen eens gaan uitzoeken. Ik ben benieuwd naar je antwoorden!
Groetjes,
HelpendeHand01
Bedankt voor jullie reacties, Ik denk er elke dag over na wat nou het nut is. En er zijn een paar redenen hier uitgelegd onder andere door @Simply Me
Maar ik snap nou niet wat het nou is, Ik bedoel..
Je leven is je eigendom, Hetzelfde als je lichaam. Dus je bezit het…
En met veel dingen in ons leven bezitten wij, Dus als wij er klaar mee zijn doen we het weg..
Hetzelfde als je leven en lichaam…
Of ben ik gek geworden??
Hallo @An_oniem,
Er zijn verschillende opvattingen over het zelf, wie wij ten diepste zijn. Er zijn mensen inderdaad die beweren dat een lichaam bij het zelf hoort, maar er zijn ook mensen die beweren dat wij leven kunnen leven zonder lichaam. Dus dat onze mentale toestanden zullen voortbestaan, omdat andere mensen ons zullen onthouden.
Ik wil even verder ingaan op je vergelijking. Je zegt dat we veel bezittingen weggooien, maar eerst consumeren we het. Daarna denken jij en ik dat we iets weggooien, maar heel veel wordt gerecycled of als tweedehands verkocht, want er is altijd wel iemand blij met spullen. Denk aan postzegelverzamelaars. Voor jou en mij is het voorwerp dus weg, maar het komt op een andere plek terecht, waar andere mensen we weer blij mee zijn.
Als je de vergelijking nogmaals gaat maken, kun je concluderen dat, als wij sociale wezens zijn, elkaars bestaan consumeren. Dat klinkt raar, maar dat zou kunnen in de vorm van gezelligheid of steun. Nu consumeer je ook de informatie die ik je geef. Zo heb ik dus wel degelijk een doel en dus een nut in het leven. Dat geldt ook voor jou.
Zie je wat ik met de vergelijking bedoel?
Groetjes,
HelpendeHand01
Onnodige quote verwijderd
Aan de verhalen die ik ooit gelezen/gezien/gehoord heb. Blijft onze ziel voortbestaan. Maar als wij doodzijn is het waarschijnlijk alsof wij slapen. Je hebt dan geen bewustzijn enz.
-
Ik gooi zelf niet zo heel veel weg, Maar als ik iets weggooi is het meestal ook al kapot.
maar je kunt het verkopen/weggeven/recycelen etc.
Hey,
Ik zou zeggen, ga is op zoek naar iets waarvoor je kan leven! Misschien beantwoord je zelf dan al je vraag.
Groetjes van mij!
Hey,
Ik zou zeggen, ga is op zoek naar iets waarvoor je kan leven! Misschien beantwoord je zelf dan al je vraag.
Groetjes van mij!
Als dat zo makkelijk was had ik allang geen zelfmoordgedachten meer :|
Heey,
Het is ook zeker niet makkelijk en het is een zoektocht naar de nut van het leven. Toch blijf zingeving een persoonlijk iets en zal je hier ook je eigen weg in mogen vinden.
Er zijn wel vragen die hierbij helpend kunnen zijn, zoals:
-Wat zijn nú de leuke dingen in jouw leven? Grote, of kleine dingen
De zon, een lekker glas drinken, een goed cijfer, een compliment, een leuk gesprek, een leuk outfit, een uitje, lekker geslapen, een positieve gedachten.
Je kunt jezelf hierin ook trainen, door elke dag bijvoorbeeld drie dingen te bedenken en op te schrijven. Aan het begin zal dat misschien wat moeilijk gaan, maar je zult merken dat je echt wel wat kunt bedenken. En het helpt je ook, om de dingen van een andere kant te bekijken.
-Je zit nu in een put/dal/tunnelvisie. Door je zelfmoordgedachten denk je veel na over de dood en de redenen waarom je niet wilt leven. Omdat je moeilijk redenen kunt bedenken om wel te leven, vraag je je af wat de nut van het leven is. Maar stel: je leven verandert en je leven word beter of je situatie word beter. Kan je eens nadenken hoe dat leven eruit ziet als het 'ooit beter' is? Wat is er dan beter? Probeer te denken zonder beperkingen; wat is je droom, wat wil je graag bereiken, wanneer is het wel goed of beter?
Ik hoop dat je hier over na wilt denken en de zoektocht verder zet naar redenen voor jou om te leven. Het kan helpen als iemand hierin met je meedenkt, dan hoef je het niet alleen te doen en samen weet je misschien wel meer!
Groetjes,
Simply Me