Vraag

Geen naam voor deze emotie maar ik noem het Weerstand

  • 2 August 2023
  • 7 reacties
  • 101 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb weleens van die dagen dat ik weinig energie heb, mentaal en fysiek. Ik heb moeite met het verwerken van informatie en het reageren op anderen. Ik kijk daarbij erg neutraal en mijn familie vraagt dan wat er met me is. 

Ik noem dit gevoel Weerstand, omdat het benoemen van gevoelens veel kan helpen om informatie erover te onthouden. (Ik onthou eigenlijk bijna geen beelden of gevoel. Woorden voor dit soort dingen zijn daardoor erg handig). Ik vergelijk het zegmaar met de formule van weerstand (wow ik klink super nerdy haha. Ik heb een NT profiel het is te verwachten), maar ik hoef dan niet uit te leggen zodat jullie het snappen. 

Die periodes komen vaak na een verandering in omgeving. De vierde dag na de vakantie of van een schoolreis bijvoorbeeld. Ook komen ze nadat ik een tijd lang heb gelezen of filmpjes heb gekeken. 

Deze weerstand kan ervoor zorgen dat ik opeens boos wordt of dat ik het gevoel heb dat ik wil gaan huilen. Soms voel ik me gewoon alleen neutraal.

Het kan goed wat hormonaals zijn, want heel breed glimlachen (daar krijg je gelukshormonen door) lijkt erg goed te helpen om me eruit te halen.

Herkennen jullie dit? Weten jullie wat het is? Heeft het te maken met depressie, dissociatie, iets neurodivers?

Ik neem aan dat het niet normaal is, aangezien mijn familie me dan herhaaldelijk vraagt of het gaat.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Beetje emotioneel ,

 

ik begrijp jouw verhaal wel en dat je die emotie weerstand noemt….

 

Ik heb net even gelezen wat er over weerstand wordt genoemd op: 

 https://jojoschool.nl/samenvattingen/natuurkunde/elektrische-weerstand-natuurkunde/

en volgens mij kun je alles 'vertalen’ naar hoe jouw lichaam werkt om het zo maar te zeggen.

Alles dat cursief staat is afkomstig uit het artikel van de link.

Soortelijke weerstand ρ van een draad I

Om de weerstand te berekenen kan gebruik gemaakt worden van de formule:

R = (ρ * l) / A.

R is de weerstand in Ohm (Ω)

Je schrijft dat jouw 'weerstand’ groter lijkt te zijn met hoe lang je een bepaalde activiteit doet en dat is te vergelijken met de lengte van een draad. Hoe langer de draad hoe hoger de weerstand, dus hoe langer je een activiteit geconcentreerd doet hoe groter ook de weerstand bij jou is. l is de lengte van de draad in meter (m)

Bij verschillende activiteiten kunnen verschillende weerstanden zijn, vergelijk het met ρ is de soortelijke weerstand in Ohm maal meter (Ωm)

A is de dwarsdoorsnede van het draad in vierkante meter (m2). Voor A geldt: A = πr2 = 0,25πd2, vergelijk het met hoeveel 'ruimte die er in je hoofd is om gedachten te verwerken’

 

Stel de lengte l van het draad wordt langer dan wordt R ook groter.

Stel de dwarsdoorsnede A wordt groter dan wordt R kleiner.

Stel de soortelijke weerstand ρ wordt groter dan wordt R ook groter.

 

Verder kan het natuurlijk uitmaken hoeveel verschillende dingen je aan het verwerken bent en of je dat tegelijkertijd kan (vergelijk het met een parallelle schakeling)  of dat je die dingen één voor één verwerkt (vergelijk het met een serie schakeling).

Weerstand in een parallelschakeling

De weerstand in een parallelschakeling is te vergelijken met een groep mensen en twee deuren. Stel er is één deur geopend, kunnen deze mensen er moeilijker doorheen dan als er twee deuren geopend zijn. De weerstand is dus lager bij twee geopende deuren.

Serie- en parallelschakelingen

  • Serieschakeling:

Voor een serieschakeling geldt:

Rtot = R1 + R2 + R3

  • Parallelschakeling:

Voor een parallelschakeling geldt:

Gtot = G1 + G2 + G3

 

Nog even uitleggen wat R en G zijn:

Weerstand R en geleidbaarheid G

De weerstand R in Ohm (Ω) vertelt hoe moeilijk de elektronen door een apparaat of draad kunnen.

De geleidbaarheid G in Siemens (S) vertelt hoe makkelijk de elektronen door een apparaat of draad kunnen.

Deze twee grootheden zijn het omgekeerde van elkaar:

R = 1 / G

G = 1 / R

Geleiders bieden weinig weerstand aan elektrische stroom. Hierbij is de weerstand klein en de geleidbaarheid dus groot.

Isolatoren hebben geen vrije ladingsdragers. Hierbij is de geleidbaarheid laag tot nul en de weerstand dus groot.

 

Niet iedereen is hetzelfde en dus kan de weerstand en geleidbaarheid per persoon verschillen. Je kunt daar zelf niet altijd iets aan veranderen. Soms ligt het gewoon aan hoe je 'brein’ is gebouwd en dat kun je niet zomaar veranderen. Wat je soms wel kan veranderen is door 'training’ de geleidbaarheid groter te proberen maken en de weerstand lager. Nu wordt het al wat moeilijker om precies op te noemen wat je dan kunt doen.

Je kunt voor jezelf bedenken of je op bepaalde tijden van de dag 'makkelijker leert en kan veranderen van activiteit’ of dat je momenten herkent waarin het 'moeilijker gaat.

Je kunt begrijpen dat je dan beter je huiswerk (of  iets anders)  kunt doen op tijden dat je weerstand laag en geleidbaarheid hoog is.

Het hoeft niet alleen te maken te hebben met een soort dag- nachtritme. Het kan ook zijn dat sommige dingen makkelijker gaan als je er kort  daarvoor een bepaald iets hebt gedaan of juist moeilijker nadat je een bepaald iets hebt gedaan. Het begint nu wel een beetje vager te worden, dus misschien helpt een voorbeeld. Je kunt van jezelf merken dat je beter huiswerk kunt maken als je kort daarvoor lekker gedoucht hebt en dat het juist moeilijker is kort nadat je avondeten hebt gegeten. Het zijn maar willekeurige voorbeelden, maar je kunt vast wel zelf wat dingen bedenken die er voor zorgen dat iets makkelijker gaat of juist moeilijker gaat nadat je een ander bepaald iets gedaan hebt.

's Morgens gelijk nadat je wakker wordt en aan je huiswerk beginnen, werkt bij mij bijvoorbeeld niet. Beter neem ik even de tijd om eerst goed wakker te worden, licht te ontbijten en dan te douchen en daarna mijn huiswerk te doen.

Dus, er zijn zeker wel dingen die je zelf kunt beïnvloeden om zogezegd een lagere weerstand/hogere geleidbaarheid te 'krijgen'. 

Het totaal is best ingewikkeld natuurlijk. Hoe alles in het menselijke lichaam werkt en per persoon kunnen er verschillen zijn en dat maakt ook iedereen uniek.

Gelukkig mag iedereen zichzelf zijn en mag iedereen kiezen om dingen op zijn/haar/hen manier te doen. Maar dan heb je altijd nog te maken met hoe de omgeving vindt dat je dingen moet doen en voor zover je daar van kunt spreken heb je te maken met de beperkingen van hoe jouw lichaam in elkaar zit.

Ingewikkeld verhaal, maar ik denk dat jouw emotie vergelijken met weerstand wel een goeie is. En dat je voor een deel dingen kunt aanpassen en voor een deel niet.

Als ik voor mezelf spreek werkt het bij mij zo dat ik veel dingen tegelijk kan doen

(parallelle schakeling en ik denk dat dat voor een deel bepaald wordt door wat er is als je geboren wordt, maar ik denk ook dat je je lichaam kan aanpassen aan de de vraag, lekker vaag, uhm simpel voorbeeld: door met gewichten te oefenen, bouw je meer spierweefsel op, dus de vraag naar spieren wordt groter en dus maakt het lichaam er meer. Dit kan volgens mij ook voor zenuwbanen of allerlei verbindingen in je hersenen)

en ik gemakkelijk kan wisselen van activiteit (hoge geleidbaarheid G), dat het overschakelen van de ene naar de andere activiteit weliswaar iets langer duurt met hoe langer en intenser ik bezig ben (geweest) met die activiteiten (dus vergelijk met de lengte van de draad l), maar ook dat het kan verschillen met de soorten activiteit (vergelijk met de soortelijke weerstand ρ).

Ik denk dat ik door training (bewust en ook wel onbewust) dingen voor mezelf makkelijk heb kunnen maken, ik noem maar wat, dat ik door het vaak te doen bepaalde danspasjes makkelijker kan en ook nieuwe danspasjes makkelijker leer (vergelijk het met A de doorsnede van de draad).

 

Ik hoop dat ik het zo heb opgeschreven dat het duidelijk is en dat je er ook iets aan hebt.

 

Ik herken dus dat wat jij weerstand noemt.

Dat je het voor een deel kunt beïnvloeden en voor een deel niet.

Dat het voor een deel aan anderen ligt, hoe zij dus denken dat jij je voelt en dat dat niet altijd overeen komt met hoe jij je voelt. Maar dat is voor een deel te verklaren doordat ze jou (en iedereen eigenlijk)  vergelijken met hoe iemand 'gemiddeld’ zou moeten zijn om 'normaal’ te zijn. Wat 'gemiddeld’ en ‘normaal is, is natuurlijk niet precies duidelijk, want het is een interpretatie door die ander. Maar, zodra je ‘opvalt’ omdat je misschien wat meer op jezelf bent of juist omdat je erg druk met van alles en iedereen bent, is een logische reactie om dan te vragen aan diegene of er iets is, met als gevolg dat die zich dan afvraagt of er iets is….. zo werkt het wel een beetje, denk ik.

 

En nu ga ik lekker even zwemmen en in de zon liggen (ja, ik ben op vakantie en het is hier beter weer als in Nederland), maar ik wens jullie een fijne dag en hopelijk doen jullie ook leuke dingen, tussen de buien door buiten of binnen tijdens minder weer.

Probeer er altijd het beste van te maken 😉

 

Het kan goed wat hormonaals zijn, want heel breed glimlachen (daar krijg je gelukshormonen door) lijkt erg goed te helpen om me eruit te halen.

ga dus heel breed glimlachen, want je weet dat dat werkt en waarom zou je dat dan niet doen….

als je niet echt zelf een reden van binnenuit hebt, kijk dan grappige filmpjes op yt of zo…….

je mag dus trucje s gebruiken om je doel te bereiken……

 

Succes🙃

 

 

Gr. MickeyMouse 🙂

@MickeyMouse 

hopelijk wordt ie zonder checkt geplaatst of anders dan toch snel…

 

@MickeyMouse 

Ik ga het hele bericht maar niet helemaal quoten want dan wordt het te lang haha

Je hebt eigenlijk vrijwel perfect alles geïnterpreteerd zoals ik het in gedachten had. Het stukje over serie- en parallelschakelingen is nieuw, maar klinkt super logisch. 

Het schakelen enzo lijkt dan moeilijker te zijn voor mij dan voor de meeste mensen denk ik. (Het is niet eens perse dat ik veel moet doen, maar ik heb dat weerstand ding nogsteeds).

Bedankt voor het advies dat ik op de patronen moet gaan letten en moet uitvinden wat er voor mij werkt. Ook dat ik wat kan gaan 'trainen'.

Ik ga zeker dat breed glimlachen proberen te doen haha

Ik hoop nog uit te vinden of daar iets specifieks achter zit of niet, maar uiteindelijk is het nuttiger om mezelf te begrijpen en te helpen.

Ik kan niet geloven dat je er zoveel tijd in hebt gestoken, bedankt!

Hopelijk wordt dit niet weggehaald omdat het een reactie op jou is...

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @MickeyMouse ,

 

ik probeer mij altijd zoveel mogelijk te verplaatsen in de ander en ik houd van uitdagingen, dus toen ik jouw topic las, dacht ik daar moet ik iets mee en dat heb ik dus gestuurd.

Ik heb er plezier aan beleefd om het te schrijven en het doet me goed om te lezen dat het bevestigt wat jij al in je hoofd had en mooi dat ik nog iets nieuws heb kunnen toevoegen, waar je verder over na kunt denken.

Het kan zijn dat jij voor anderen opvalt, maar dat hoeft niet te zeggen dat jij 'raar’ of ‘anders’ bent, want het kan ook aan die ander liggen dat hij/zij/hen jou 'raar’ of ‘anders’ vindt.

Het gaat er vooral om dat jij je lekker in je vel voelt zitten.

 

Het is ook wel leuk om te lezen hoe de beide hersenhelften samen moeten kunnen werken:

https://beeldenbrein.nl/brein-balans-belangrijk-bij-beelddenken/

misschien vind je dat wel leuk om te lezen.

Zelf ben ik eens onderzocht in het ziekenhuis, omdat ik een beetje anders denk als de meesten, zeg maar. Ik sla soms stappen over die anderen in hun denken wel maken en daardoor word ik niet altijd begrepen. Ik heb dus ook geleerd om dingen zo uit te leggen dat anderen mij wel of iig makkelijker begrijpen.

Ik schijn meer dan gemiddeld veel verbindingen tussen mijn beide hersenhelften te hebben en ik ben van nature ook nieuwsgierig en wil alles onderzoeken en dat helpt ook, want door training wordt alles makkelijker, simpel gezegd dan.

 

Soms begrijp ik dingen ook niet helemaal, maar als ik dan weet dat het een positief effect heeft dan neem ik dat dan op dat moment gewoon maar aan en heb ik iig het positieve effect (zoals jij over glimlachen noemt, dat je je er beter door voelt) en misschien kom ik er later dan achter hoe het precies werkt of niet. Ik kan er sws van profiteren dat het werkt en je kunt niet altijd alles weten en daar moet je dan ook genoegen mee kunnen nemen.

Ik denk dus wel redelijk veel na over dingen, maar ik kan ook ontzettend goed niks doen en mijn hoofd leeg maken, dus gelukkig heb ik er een balans in kunnen vinden.

Ik heb het op het forum nog nooit eerder zo expliciet geschreven over mijn hersenonderzoek, zeg maar, omdat ik niet  ‘anders’ wil zijn of op wil vallen, maar het is wel hoe ik ben en omdat jij open over jouw gevoel hebt verteld, wil ik het wel met jou delen (en iedereen die dit leest hahaha ).

Ik denk veel in beelden. Als ik bijvoorbeeld een naam hoor noemen, dan scrol ik in mijn bibliotheek (in mijn hoofd) en zie ik die persoon voor me, op allerlei verschillende plaatjes en allerlei gebeurtenissen uit het verleden die ik met die persoon heb gehad en dan kan ik het plaatje inclusief al die info even tevoorschijn toveren. Eerst dacht ik dat iedereen dat kon, maar dat dat dus niet zo is. Ik maak ook allerlei cross links dat er bij personen dus bijvoorbeeld ook muziek hoort en ik kan dan beide kanten op zoeken, dus vanuit die persoon of vanuit die muziek en wat dan bij wie hoort en omgekeerd.

 

Daarom vind ik jouw topic ook interessant.

Er is een Nederlandse professor (ik zie 'm nu voor mij, grijs haar baard, bril gepensioneerd hoogleraar, pak aan, alleen zijn naam komt nog niet gelijk, maar die komt zo wel) en hij legt in simpele taal uit hoe dingen in het brein werken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Scherder die dus.

 

Ik heb wat voorbeeld video's:

 

Dit doet dansen met je brein:

https://www.youtube.com/watch?v=DYcKwgaC1a0

 

Waarom krijg je stress van thuiszitten

https://www.youtube.com/watch?v=ybZN1x3Qylk

 

Gaat je geheugen kapot als je teveel voor je computer hangt

https://www.youtube.com/watch?v=BmlznJkvi5w

 

Ik kijk ook vaak op https://www.youtube.com/@UniversiteitvanNL

Ontzettend veel informatie over allerlei onderwerpen.

 

Ik draaf een beetje door, geloof ik 😂

 

Ik kan niet geloven dat je er zoveel tijd in hebt gestoken, bedankt!

 

je krijgt wat je verdient 😉

en voor mij is het geen moeite en ik heb er echt plezier aan om dit soort dingen uit te zoeken, dus dankjewel voor jouw topic 🙂

 

Hopelijk wordt dit niet weggehaald omdat het een reactie op jou is...

wat er ook mee gebeurt (en ik denk niet dat ze het durven weg te laten...en nu al helemaal niet meer..😁), ik heb het sws al gelezen 😃

 

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

@MickeyMouse 

Hoi,

Wat cool van je! Ik ben het een beetje kwijtgeraakt mezelf uit te dagen en dingen op te zoeken enzo, dus ik bewonder het erg in anderen. 

Ik herken het overslaan van stappen ook heel erg. Ik neem aan dat dat de reden is dat je zoveel voorbeelden gebruikt?

Ik ben vooral een beetje verward over het weerstandding en het doel was vooral er iets tegen te kunnen doen. Ik accepteer het wel van mezelf.

Jouw manier van geheugen is echt cool en handig. Als ik iemand goed ken zie ik hoogstens één of twee stille foto's voor me. Het is jammer dat ik niet in je hoofd kan kijken.

Ik heb al een paar links geklikt en zal de rest ook een keer lezen, maar eerst wilde ik dit nog sturen. Ik vind psychologie ook super interessant, dus je hebt het juiste publiek uitgekozen haha.

Ik hoop je nog een keertje op dit forum te zien (al ben je best vaak actief volgensmij dus dat lukt wel)

---

@Beetje emotioneel (Ik weet niet of het nodig is ofzo, maar je zet je @ op het begin en het einde. Het einde vind ik logischer dus doe ik dat maar haha. Misschien dacht je dat dat ook mijn @ was?)

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Beetje emotioneel ,

 

@MickeyMouse

Hoi,

Wat cool van je! Ik ben het een beetje kwijtgeraakt mezelf uit te dagen en dingen op te zoeken enzo, dus ik bewonder het erg in anderen. 

 

dankjewel, het gaat bij mij ook op en af, soms ben ik weer meer aan het sporten en soms dingen opzoeken, maar ik kan ook heel goed niks doen😀

 

Ik herken het overslaan van stappen ook heel erg. Ik neem aan dat dat de reden is dat je zoveel voorbeelden gebruikt?

ja, dat, maar soms ook om  aan te geven dat er meer richtingen zijn waar je misschien oplossingen kunt vinden. Ik probeer ook te triggeren en mensen aan het denken te zetten en dan komen ze soms zelf op ideeën waar ik helemaal niet aan denk en dat is natuurlijk hartstikke mooi

 

Ik ben vooral een beetje verward over het weerstandding en het doel was vooral er iets tegen te kunnen doen. Ik accepteer het wel van mezelf.

accepteren is mooi, maar second best en snappen hoe het werkt is beter, als dat kan. Als dat is wat je bedoelt, dan ben ik het zeker met je eens

 

Jouw manier van geheugen is echt cool en handig. Als ik iemand goed ken zie ik hoogstens één of twee stille foto's voor me. Het is jammer dat ik niet in je hoofd kan kijken.

hahaha, ja, ik zou het ook wel eens willen zien...alleen hoe breng je het in beeld...neuronen en synapsen en transmitter vloeistoffen enzo. Misschien in tekenfilmvorm met allemaal poppetjes die kris kras (zo lijkt het, maar is het vast niet)  heen en weer lijken te lopen. Fysiologie is echt VET, ik ben nu (nou ik heb het niet meegenomen op vakantie 😄) een leerboek van mijn zus aan het proberen te lezen over hoe het menselijk lichaam werkt met allerlei extra checks en veiligheden en terugkoppelingen, is echt niet normaal. Zij  is bijna afgestuurd arts, maar het is eerste- en tweedejaars lesstof geloof ik

 

Ik heb al een paar links geklikt en zal de rest ook een keer lezen, maar eerst wilde ik dit nog sturen.

 

snap ik, sommige linkjes zijn soort van willekeurig om jouw interesse te prikkelen en anderen, denk ik kunnen een beetje meer inzicht geven hoe je hersenen werken en welke invloed dit kan hebben op hoe je je voelt. Dat linkje over waar er over die amandelklier gepraat wordt, volgens mij is dat ‘Waarom krijg je stress van thuiszitten’. Ik heb echt een linkje proberen te vinden over die 'Weerstand’ zoals jij die noemt, maar die kon ik niet zo snel vinden, maar het is misschien wel goed om jouw topic vraag in het kort nog even te noemen of dat mensen die dit lezen nog even de originele topic post lezen, omdat de belangrijkste vraag is waar jij nu een antwoord op zoekt.

 

Ik vind psychologie ook super interessant, dus je hebt het juiste publiek uitgekozen haha.

ik merkte al wel aan je originele post dat je je je er wel in verdiept had met die vergelijking met de formule voor weerstand en NT profiel

 

Ik hoop je nog een keertje op dit forum te zien (al ben je best vaak actief volgensmij dus dat lukt wel)

jij bent een leuke gesprekpartner en vast ook voor anderen, dus ik ben wel blij met jou hier

 

 

@Beetje emotioneel (Ik weet niet of het nodig is ofzo, maar je zet je @ op het begin en het einde. Het einde vind ik logischer dus doe ik dat maar haha.

 

je hebt gelijk, maar ik doe het eigenlijk om nog een andere reden. Zoals je vast wel weet worden berichten random gecheckt en hoe lang zo'n check duurt is eigenlijk niet te zeggen. Het hangt af van hoeveel reacties er in de check zitten en hoeveel tijd en hoeveel moderatoren beschikbaar zijn om de checks uit te voeren. Als 'poster’ van een reactie die gecheckt wordt, weet je nooit wanneer die gecheckt en terug geplaatst wordt. In de 'normale’ situatie krijg je zelf geen mailtje over dat een door jouw geposte reactie na een check terug geplaatst is. Daar kom je alleen maar achter als je het zelf steeds checkt en dat was ik beu en dus bedacht ik deze oplossing : ik voeg aan al mijn berichtjes die ik post @mijnnaam toe en zodra dat berichtje gepost wordt krijg ik er een mailtje over. Als er geen check is dan krijg ik gelijk een mailtje en anders pas als die gecheckt is en terug geplaatst. Ik vind dat wel handig. 

 

Misschien dacht je dat dat ook mijn @ was?)

 

klopt, dat is my bad, ik zag het zopas pas (zopas pas klinkt grappig en het rijmt op jouw was….en dat valt mij dan weer op en ik vind dat leuk, terwijl anderen denken, oh lekker flauw en daar moet ik dan ook weer om lachen...ik ben best vermoeiend voor anderen, denk  ik soms 😅)

Bovenaan had jouw naam idd moeten staan

 

 

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Hoi @MickeyMouse,

In het echte leven zie je de reacties van iemand op dingen en daardoor heb je een conformatie dat ze naar je luisteren. Via berichten voelt het vreemd aan om iets te zeggen op alle dingen die de ander zegt, want soms is er gewoon niks op te zeggen. En als je wel wat kleine dingen te zeggen hebt, voelt dat onnatuurlijk via berichten.

Wat ik dus wil zeggen: ik heb je bericht gelezen en als je dit real life had gezegd zag je me nu heel aandachtig luisteren haha

Topic vraag in het kort:

Ik heb weleens opeens dat ik fysiek en mentaal weinig energie heb. Ik zit niet recht, hang er een beetje bij. Ik heb moeite met het reageren op mensen en het verwerken van informatie. Ik kijk erg neutraal. In deze staat wordt ik sneller boos en verdrietig.

De dagen dat ik me zo voel komen vaak voor na een verandering in omgeving of als ik lang gelezen/filmpjes gekeken heb.

Herkennen jullie dit? Weten jullie waar dit vandaan komt?

(Hopelijk bedoelde je dit, MickeyMouse)

-

@Beetje emotioneel

Reageer