Skip to main content
Vraag

Geen idee wie ik ben, jij ook niet?

• April 29, 2025
  • 2 reacties
  • 27 Bekeken

Sambearalpha
Forum|alt.badge.img+2

Hallootjes, al een hele tijd  (ong. 4/3 maanden) zit ik me af te vragen wat nou eigenlijk mijn persoonlijkheid is. Ik heb aan 3 mensen gevraagd of zij ook moeite hebben met een persoonlijkheid aan hun zelf linken. Ik kan het namelijk helemaal niet, dit komt waarschijnlijk doordat ik mensen hun persoonlijkheid mimick daar ik mee om ga, ik spiegel hun als het ware. Het gaat automatisch. Dit doe ik al voor zo'n 5/6 jaar lang. Heb jij dit ook?? Of is er iets mis met mij?? 

Groetjes Sambearalpha, bedankt voor het lezen. Alvast bedankt voor je antwoord. 

2 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 1, 2025

Hoi, dat is een goede vraag! Ik denk dat 1 persoonlijkheid eigenlijk al bestaat uit verschillende 'rollen' die je hebt. In mijn geval bijvoorbeeld thuis, op school, bij scouting, bij karate... Etc. En daartussen ben jij zelf op allerlei manieren deels dezelfde en gedraag je je toch wat anders. En de dingen waarin je hetzelfde bent, je normen en je karakter, hoe je meevoelt met mensen bijvoorbeeld, dat is jouw persoonlijkheid denk ik. Hoe je over van alles denkt, wat je smaken zijn, noem maar op. Een mooie manier om jezelf te leren kennen en ontdekken is om met een klein groepje een lange wandeling te maken, liefst met overnachting. Dan kom je tegen wat je kunt en belangrijk vind. Ik leg het veel te kort uit maar het werkt echt. Of fietstocht, of een Nijmeegse Vierdaagse, dat soort dingen. Je kunt ook vrije expressie doen. Er zijn allerlei (leuke en uitdagende) manieren om bij jezelf te komen. En je komt ook achter veel van je eigen persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten als je veel vragen beantwoord zoals hier 😉. Volgens mij ben jij in ieder geval wel een leuke en vriendelijke, goede  persoonlijkheid! Groetjes liefs Tartan X 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Sambearalpha! Wat je beschrijft klinkt eigenlijk best herkenbaar en komt ook voor bij anderen. Het spiegelen van de persoonlijkheid of gedrag van mensen met wie je omgaat, noemen ze ook wel ‘sociale aanpassing’ of ‘spiegelen’. Het is iets wat veel mensen onbewust doen om beter contact te maken of erbij te horen. Maar als je merkt dat je daardoor eigenlijk niet goed weet wie jij zelf bent of dat je je eigen persoonlijkheid lastig kan ontdekken, kan dat best verwarrend zijn.

Het betekent niet dat er iets mis is met jou! Soms kan het helpen om juist bewust tijd alleen door te brengen, dingen te doen waar jij blij van wordt zonder de invloed van anderen, en te ontdekken wat jij écht leuk vindt of belangrijk vindt. Ook kan het fijn zijn om te praten met iemand, bijvoorbeeld een coach of therapeut, die je kan helpen jouw eigen identiteit te verkennen.

Heb je zelf al geprobeerd wat meer tijd alleen te besteden of te ontdekken wat jij graag doet, los van anderen? Dat kan een goede start zijn!

xx liefs Wolf 🐺