Vraag

Geen idee wat ik heb, vrienden maken lukt niet

  • 31 October 2022
  • 2 reacties
  • 65 Bekeken

Badge

Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik ben een jongen van 16 jaar en vind t heel moeilijk om vrienden te maken. Ik werd vroeger gepest waardoor ik een soort van schild om me heen heb gebouwd, ik durf niet zo snel vrienden te maken en mensen in vetrouwen nemen. Ik doe nu een opleiding en voel me eenzamer. Iedereen in m'n klas is met elkaar bevriend en iedereen kent elkaar wel redelijk behalve ik. Ik vind het gesprek starten met mensen gewoon heel moeilijk en het gesprek voort zetten vind ik ook heel moeilijk. Ik durf gewoon niet te praten en waarover. Toen ik gepest werd ben ik vooral binnen gaan zitten en gaan gamen (dat doe ik nogsteeds) terwijl andere feesten en met elkaar chillen, ik wil er heel graag bij horen maar ja ik durf het niet, heb weinig zelfvertrouwen en ik denk gewoon dat ik niks waard ben en niks kan. 

Ik ben een beetje online gaan zoeken en las iets over een persoonlijkheidsstoornis en las dat er 3 types zijn A B en C, bij A hebben mensen weinig contact met andere, als je B hebt kun je moeilijk je beheersen en bij C ervaar je veel angst en heb je behoefte aan controle en vermijd je liever contact met andere. Ik ben bang dat ik dit heb en weet t allemaal niet. Toen ik jong was dacht ik wel dat het goed komt maar ik 5 jaar later durf ik nogsteeds niet vrienden te maken. Ik weet gewoon niet wat ik kan doen. Ik wil heel graag vrienden maken maar het lukt niet, door het pesten van vroeger durf ik ook niemand in vetrouwen te nemen, ik los liever alles zelf op want ik ben bang dat ik toch wel weer in de steek gelaten word. 

 

Sorry voor de lange tekst


2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Ik denk echt niet dat het een stoornis is (ik weet het eigenlijk wel zeker), maar dat je gewoon wat hulp en tips nodig hebt met contact maken. Sommige mensen hebben gewoon wat moeite met contact maken, maar als je nou eenmaal de manieren weet en in jezelf gelooft en blijft oefenen en niet opgeeft, lukt het uiteindelijk en gaat het helemaal vanzelf.

Het is logisch dat je weinig zelfvertrouwen hebt, want je bent gepest geweest. Je kun je zelfvertrouwen verhogen door elke dag 3 dingen op te schrijven over wat je mooi vind aan jezelf, waar je goed in bent en je goede eigenschappen.

Mijn tips om contact te maken/gesprekken te voeren: om een gesprek met iemand te voeren moet zelfverzekerheid uitstralen door rechtop staan (of zitten), oogcontact maken en verstaanbaar praten. Je kan ook bij clubs of verenigingen gaan, dan heb je nog meer kans om vrienden te maken. Als er een groepje aan het praten is, kan je je daar in mengen door eerst goed te luisteren waar ze het over hebben en dan kan je proberen om daar een vraag over te stellen of je mening te geven. En meestal is het eerst goed dat je even vraagt van: hoi, mag ik hier bij komen zitten? Het is een beetje raar als je zomaar bij mensen gaat zitten die je niet/nauwelijks kent. Je kan ook oefenen met vragen stellen in bepaalde situaties. Bedenk bijvoorbeeld wat je zou kunnen zeggen als je met iemand in de kantine zit of als je naast iemand staat op het treinstation. Je kan een gesprek beginnen met bijvoorbeeld een compliment of de omgeving (het is hier druk, het is warm etc), of bijvoorbeeld, het was gisteren echt warm, wat heb jij toen gedaan? Hoe was je weekend? Zoiets bijvoorbeeld. En dan later kun je verder gaan op persoonlijkere dingen, zoals heb je broers/zussen etc . En natuurlijk stel je jezelf eerst voor als je een gesprek begint met iemand die je niet kent (iemand die je nog niet eerder gezien hebt, bedoel ik). Dan zeg je gewoon je naam en misschien waar je woont en hoe oud je bent, dat is trouwens ook een goede manier om een gesprek te beginnen, dan kan je vragen stellen over wat je zelf als eerste zei, dus even een voorbeeldje. Hoi, mag ik hier even bij komen zitten. Antwoord is ja. Ik ben... Ik kom uit... Komen jullie hier ook vandaan?? En zo kun je de hele tijd dingen doorvragen en zo.

ik denk dat dit wel alle tips waren die ik weet.

Hopenlijk kun je hier iets mee, veel succes.

Ga er niet vanuit dat het de eerste keer lukt, het heeft misschien tijd nodig, dus als het de eerste keren niet lukt is het niet erg, zeg dan gewoon tegen jezelf: "het komt nog wel, ik kan dit, de volgende keer gaat het beter, ik blijf het proberen".

 

laat het ff weten wanneer het gelukt is, want ik heb al vanaf groep 4 geen vrienden en daar zit een verhaal achter. Dus het kan ook nog zijn dat er iets achter zit, waarom het niet lukt. Als het dan dus niet lukt naar heel veel oefenen en geloven in jezelf, deel ik je mijn ervaring/verhaal en de reden wat het bij mij is, zoiets zou het namelijk ook nog kunnen zijn bij jou. Dus laat ff weten wanneer het gelukt is.

:)

EEM37

Reputatie 3
Badge +1

Hoihoi,

Ik zit eigenlijk in precies dezelfde situatie, eigenlijk zat want ik heb nu een soortvan vriendin…

Ik ben een meisje en ik herken mezelf wel echt in jou verhaal. Ik ben ook heel lang gepest en heb ook een schild om me heen gebouwd. het is geen stoornis hoor! wat het wel is leg ik zo een soort uit

Heb jij het pesten al verwerkt? zegmaar heb je al met iemand er echt over gepraat. Ik ben daar namelijk pas mee begonnen en zoals mijn mentor zei, moet je oude wonden open trekken en dat doet pijn maar je kan dan wel een mooi litteken achter laten. 

Dat is denk ik hetgeen wat nog moet gebeuren…

geen idee of het zo is maar het kan wel echt veel helpen! en ik weet het, het is heel moeilijk, maar bij mij deden ze gewoon allemaal vragen stellen over dingen waar ik eig helemaal niet over na wil denken en die ik nog nooit tegen iemand heb gezegd… maar nu dus wel, ik heb geen zin in de volgende keer want het is best nog zwaar om het zo te doen en over na te denken en al helemaal om over te praten dus ja… 

maar verwerk het! (ik lijk nu echt net mijn mentor die het tegen mij zegt ; ) ) 

groetjes mij!

Reageer