Skip to main content
Vraag

Geen idee hoe ik moet beginnen.

• November 5, 2025
  • 5 reacties
  • 63 Bekeken

Ik wil dit graag anoniem houden, omdat ik eerst jullie mening wil horen voordat ik verdere stappen neem.

Ongeveer drie maanden geleden kregen mijn neefje en ik ruzie, en daar begon alles eigenlijk. Mijn familie bemoeide zich ermee, de ruzie liep uit de hand en sindsdien heb ik al een tijdje geen contact meer met mijn familie. Nadat mijn familie me gedag had gezegd, ging het juist even goed met mij. Ik kreeg meer vrienden en alles leek beter te gaan — tot deze week.

Deze week kwam ik tot de realisatie dat ik een groot probleem heb, dat eigenlijk alles in mijn leven beïnvloedt: mijn moeder.

Ze heeft mij mijn hele leven al getreiterd. Ik heb drie banen om haar schulden af te betalen en ik loop daarnaast ook stage. Ik werk te veel, maak overuren en ben daardoor erg oververmoeid. Ze behandelt mij slecht en ik zit in een moeilijke thuissituatie waarin ik niet juist behandeld word.

Ik heb wel eens geprobeerd hulp te zoeken, maar ik hoor vaak dat instanties slecht zijn. Dat maakt me bang om echt hulp te vragen.

Ik wil het eigenlijk wel doen, maar ik ben ook bang dat ze me ergens in een woongroep zetten vanwege de slechte omstandigheden thuis.

Ik ben onzeker over mezelf — ik voel me dik en lelijk — en ik ben bang dat als ik in zo’n woongroep terechtkom, alles alleen maar erger wordt.

Ik wil dat echt niet, maar ik weet ook dat het zo niet langer kan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met advies over wat ik nu het beste kan doen

5 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • November 6, 2025

Heyheyy, 
Alles waar je nu doorheen gaat is echt alleen maar makkelijker met hulp, woongroepen zijn echt een goede optie en helemaal niet zo erg als er wordt gezegd. Dus als je de stap durft te zetten alleen al te vragen, zou ik heeel trots op je zijn. Het is echt kut dat je hier zo doorheen moet gaan…

heeel veel suc6 en geluk!
groetjess

p.s. ik houd je account wel in de gaten voor updates zodat ik meer tips kan geven als dat nodig is.

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 6, 2025

hi priveasjeblieft.

wat vervelend om te lezen. ik snap dat je het moeilijk vind om hulp te zoeken. dat is begrijpelijk in jou situatie. ik vind je stoer, ook al ken ik je niet. mijn tip is praat er alsjeblieft met iemand over die je vertrouwd. misschien is dat een vriend of vriendin, of een docent op school, of iemand van stage. je kan ook anoniem bellen met veilig thuis. daar zullen ze niet direct je naar een woongroep sturen. ze zullen vooral luisteren naar wat jij verteld, en als jij het er mee eens bent dan kun je je gegevens geven zodat veilig thuis je verder kan helpen. maar dat hoeft niet. maar probeer er met iemand over te praten die je vertrouwt. ik vind je een dapper en stoer persoon.

groetesss vie.

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

ik probeer dit even te begrijpen. jouw moeder heeft schulden gemaakt en jij moet ze afbetalen?

dat kan niet vind ik. ik weet niet of je moeder zelf ook werkt, maar zo niet, dan moet je het geld zeker voor jezelf houden.

zo'n woongroep is niet zo erg als je zou denken. Mijn broer zit ook in een woongroep, en het is volgens hem best wel chill. dus daar moet je je echt geen zorgen over maken.

Ik zou het als ik jouw was echt aan iemand vertellen. desnoods is het eerst een vriend of vriendin.

Als je moeder gaat zeuren over dat jij haar schulden moet afbetalen, raad ik je aan om het over bewindvoering te hebben. dat zijn mensen die mensen zoals je moeder helpt met schulden bijvoorbeeld. mijn ouders zijn voor mijn geboorte ook flink in de schulden geraakt omdat mijn vader's rijschool failliet ging. Maar onthoud dat jij het eigenlijk niet hoeft te regelen. 

omdat jij drie baantjes hebt en stage loopt, heb ik zo'n gevoel dat jij nog maar het minimum betaald krijgt of gewoon geen goed betaalde baantjes hebt. dus dat betekent dat jij 15 of jonger bent. ik ben zelf bijna 16 en ik heb puur een baantje omdat die 50 euro extra in de maand wel lekker is en omdat het sparen voor een motor dan sneller gaat. maar ik werk niet om iemand het geld te geven. dus dat zou jij ook niet hoeven te doen

Lot_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 7, 2025

Hoi ​@priveasjeblieft ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Lot van De Kindertelefoon

• November 7, 2025

Hi. Ik zou zeker doen wat mw ​@Lot_KT  zegt. Dit is een te belastende toestand voor jou. Je zou hier op onze leeftijd helemaal niet mee moeten worstelen. Ik hoop dat je steun krijgt aan dat gesprek! Groetjes K.