Skip to main content

Hey daar 

ben 13 en zit in mavo 2 

zit met een probleem thuis 

ik heb vaak ruzie thuis vooral met men moeder en men ouders samen ook vrijwel altijd ik wil graag na een schooldag rust in men hoofd alleen als men moeder sjacherijnig is praat ze gelijk tegen mij ook heel boos en dan word ik ook boos en dan zeg ik dingen die ik eigenlijk niet wil zeggen of niet door heb zoals “hou je bek” en andere dingen ik wil het eigenlijk niet zeggen maar heb er geen controlle meer over ik kan niks eraan doen ik denk dan ben ik wel goed opgevoed of is er iets fout gegaan vroeger ik ben dik lelijk en verslaafd aan men pc  ik zit vaak meer als 8 uur op een dag erop en ik slaap niet goed ik heb geen controle meer over hoelaat ik naar bed moet etc ik ben van voetbal afgegaan omdat ik gepest werd en het niet meer aankon en ik eet nooit groente ik wil wel afvallen alleen lukt t niet want de volgende dag eet ik zo weer een hele zak chips naarbinnen ik lig vaak snachts in bed uren te huilen ik heb ook veel stress over school ben gezakt van havo naar mavo en heb nooit zin in huiswerk ik word altijd afgelijd heb weinig vrienden  ik weet t gewoon even niet meer kan iemand mij zeggen wat ik kan doen  

Hoi Leeg,

Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je nergens controle over hebt! Soms zitten we zo verstrengeld in ons dagelijks leven, dat het inderdaad kan voelen alsof we nergens meer controle over hebben.

Het goede nieuws is dat we wel degelijk controle hebben, als we de controle terugpakken. Dit is helaas wel soms lastig. Hoe graag je iets ook wil, soms lukt iets niet. Dat kan door heel veel dingen komen. Misschien heb je niet de juiste tools, misschien wil je te veel tegelijk of is wat je wil nog een stapje te ver en moet je eerst iets kleiners proberen aan te pakken. In ieder geval wordt wel alles makkelijker als je van deze last af komt en wat hulp krijgt.

Is er iemand in je omgeving waarmee je wel durft te praten? Je ouders, een broer/zus, een vriend(in), je mentor, een leraar of een vertrouwenspersoon? Praten alleen al kan je een groot gevoel van controle geven. Als dit een stap te ver is, kun je bv beginnen om dingen op te schrijven. Dit kan orde in je hoofd creëren en orde is ook een soort vorm van controle. 

Het lijkt me in ieder geval wel fijn voor je als je iemand in je omgeving zou hebben waarmee je dit kan delen. Je hoeft dit namelijk niet alleen te doen.

Tot slot wil ik je nog meegeven dat iedereen dit gevoel wel eens heeft. Iedereen wil graag dingen bereiken, maar doet dit om één of andere reden niet of daar lukt het om één of andere reden niet bij. Dat is niks geks, dat is iets menselijks. Uiteindelijk kom je er wel, als je iets echt wil en dan leer je ook vanzelf hoe je dit het beste kan bereiken!

Gr. Pin


Reageer