Vraag

Gedrag, anders willen overkomen, kan iemand mij helpen?

  • 2 November 2020
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Badge

Oké, dus ik ben Marokkaans en vaak zie je dat Marokkanen moedig zijn en lef hebben, nou dat ben ik dus niet. En mensen denken dat dus wel vanwege me afkomst maar uiteindelijk kom ik over als een verlegen watje. Mensen nemen mij niet serieus en ze lachen me uit. Ik zeg niet dat ik niet trots ben om een Marokkaan te zijn, maar dat ik het jammer vind dat ik zo zwak ben, ik wil gewoon normaal en leuk overkomen, maar het gaat allemaal automatisch en dan durf ik niks. Soms denk ik ook van ‘Fuck it’ maar dan ben ik bang dat mensen me raar gaan vinden en me raar gaan aankijken. Ik overdenk dus ook echt te veel en dat maakt mij zwakker, alleen kan ik me gedachten niet zomaar switchen, het gaat allemaal VAN ZELF! :(

Ik heb me gevoelens ge-uit, en dit heb ik niemand vertelt. Ik wees liever anoniem op een site dan dat ik het me vrienden of familie vertel. 
Kunnen jullie me please helpen? Bedankt voor je aandacht. 


5 reacties

Je heeft het eigenlijk zelf al aan: als je je anders voordoet, zullen mensen je (ook) gek aankijken. Dat heeft dus ook geen zin. Je bent wie je bent en dat valt moeilijk te veranderen. Dat zou je ook niet willen veranderen. Zeker niet om een stereotype Marokkaan te zijn. Ook zijn er natuurlijk verschillende perspectieven van, wat jij stoer, moedig en lef vindt, kan een ander juist arrogant, aggressief en dom vinden. Het zit hem in perceptie. Je noemt jezelf zwak. Terwijl anderen misschien naar je kijken en denken dat je vriendelijk en meelevend bent.

Je mag van mij proberen een act op te voeren, maar ik zou niet weten waarom

Badge

Je heeft het eigenlijk zelf al aan: als je je anders voordoet, zullen mensen je (ook) gek aankijken. Dat heeft dus ook geen zin. Je bent wie je bent en dat valt moeilijk te veranderen. Dat zou je ook niet willen veranderen. Zeker niet om een stereotype Marokkaan te zijn. Ook zijn er natuurlijk verschillende perspectieven van, wat jij stoer, moedig en lef vindt, kan een ander juist arrogant, aggressief en dom vinden. Het zit hem in perceptie. Je noemt jezelf zwak. Terwijl anderen misschien naar je kijken en denken dat je vriendelijk en meelevend bent.

Je mag van mij proberen een act op te voeren, maar ik zou niet weten waarom

Inderdaad, ik begrijp je. Maar het is meer dat ik zelf ook wil om gewoon hard op durf te praten en te doen wat ik wil. En mijn omgeving is nogal heel arrogant, ik zit ook op een vmbo; kader -/ basis, school en daar vaak is iedereen daar nogal lastig. Ik kan heus wel tegen wat negativiteit, maar soms ik het gewoon teveel voor me. Als ik vaak thuis kom, ben ik ook uitgeput en het enigste waar ik steeds aan denk is school.

Onnodige quote verwijderd

Inderdaad, ik begrijp je. Maar het is meer dat ik zelf ook wil om gewoon hard op durf te praten en te doen wat ik wil. En mijn omgeving is nogal heel arrogant, ik zit ook op een vmbo; kader -/ basis, school en daar vaak is iedereen daar nogal lastig. Ik kan heus wel tegen wat negativiteit, maar soms ik het gewoon teveel voor me. Als ik vaak thuis kom, ben ik ook uitgeput en het enigste waar ik steeds aan denk is school.

Er zit natuurlijk een verschil tussen moedig zijn en iets (terug) durven te zeggen. 

Het een is een persoonlijkheidseigenschap, het ander kan je wel aan werken: daarvoor moet alles wat er om je heen gebeurt en wat er tegen je wordt gezegd eerst niet meer boeien. Het kan je niet meer boeien door 1. Je hebt het al zo vaak gehoord ondertussen of 2. Psychologische aanpak: wat is de reden dat zij dat zeggen of doen, wat is hun zwakte? Want vergis je niet, hoe luider ze zijn, hoe groter de eigen onzekerheid. Zeker op laag onderwijs is het bewezen dat iedereen enige vorm van deuk in zelfvertrouwen heeft.

Anyways.... Veel succes. Je mag heus voor jezelf opkomen. Je hebt een stem gekregen om gehoord te worden. Maar blijf wel jezelf. 

Hey,

Enige tip die ik je kan geven is, wees en blijf jezelf. Het is niet nodig om jezelf anders te vertonen dan hoe je echt bent. 

Ik lees hierboven ook dat je wilt durven om hard te praten en doen wat je wilt. Probeer dit in stapjes, probeer jezelf open te stellen voor anderen en durf af en toe iets terug te zeggen (zo heb ik het gedaan). Hoe meer je het probeert en doet, hoe makkelijker het uiteindelijk word voor jou. Blijf vooral doen wat je altijd doet, meningen van anderen moeten jou niet boeien. Zij doen het op hen manier en jij op de jouwe. Niemand kan/mag jou wijzen hoe je je moet gedragen, want uiteindelijk ben JIJ diegene die de eindkeuze maakt. 

Succes, you can do this :heart:

Badge

Onnodige quote verwijderd

Er zit natuurlijk een verschil tussen moedig zijn en iets (terug) durven te zeggen. 

Het een is een persoonlijkheidseigenschap, het ander kan je wel aan werken: daarvoor moet alles wat er om je heen gebeurt en wat er tegen je wordt gezegd eerst niet meer boeien. Het kan je niet meer boeien door 1. Je hebt het al zo vaak gehoord ondertussen of 2. Psychologische aanpak: wat is de reden dat zij dat zeggen of doen, wat is hun zwakte? Want vergis je niet, hoe luider ze zijn, hoe groter de eigen onzekerheid. Zeker op laag onderwijs is het bewezen dat iedereen enige vorm van deuk in zelfvertrouwen heeft.

Anyways.... Veel succes. Je mag heus voor jezelf opkomen. Je hebt een stem gekregen om gehoord te worden. Maar blijf wel jezelf. 

Bedankt, ik vind dat ik zelf, vergeleken met vorig jaar, dan wel wat beter ben geworden. Ik heb leuke vriendinnen en ik kan goed met ze omgaan, alleen is het gewoon dat ik soms overdenk en dat heeft iedereen wel

 

Reageer