Vraag

gedachten over zelfmoord

  • 9 March 2021
  • 1 reactie
  • 67 Bekeken

Badge

Hoi, ik weet niet of ik het goed doe met dit maar ik wil gewoon even mijn gevoelens kwijt.

ik heb al sinds groep 7 zelfmoord gedachten en ze zijn willen niet weg!

ik heb het gevoel dat ik er met niemand over kan praten en dat maakt het heel moeilijk.

sommige mensen weten het wel maar die doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ik wou er gwn over praten en hebben jullie nog tips want ik wil er vanaf!


1 reactie

Hi,

Wat vervelend dat je al lang last heb van zelfmoordgedachten. Jammer dat je het gevoel hebt dat je er met niemand over kan praten. Ik kan me voorstellen dat dat het heel moeilijk maakt.

Zelfmoord is zeker niet de normaalste zaak van de wereld. Het is belangrijk om erover te praten. Je bent dan niet meer alleen. Ook is het goed om hulp te regelen, zodat je kunt leren omgaan met de gedachten en te kijken waar je zelfmoordgedachten vandaan komen.

Je kan beginnen door er met iemand over te praten, iemand die je vertrouwt. Waarmee je deelt hoe jij je nou eigenlijk echt voelt en je verhaal kwijt kan. Misschien kan die persoon jou ook helpen met hulp zoeken, want dat is soms best moeilijk en spannend om te doen. 

 Voor een verwijzing naar hulp kan je naar je huisarts gaan en het daarmee bespreken. De huisarts kan naar je verhaal luisteren en met je meedenken wat je het beste kan doen en welke hulp het beste bij je past, welke mogelijkheden je allemaal hebt. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een psycholoog of naar andere hulpverlening.   

Je kan een beroep doen op de geheimhoudingsplicht van de huisarts. Deze zal het dan niet met iemand anders bespreken, zoals je ouders. Als je 12-15 bent, kan je wel vragen om geheimhoudingsplicht maar beslist de huisarts of hij/zij het wel of niet met iemand bespreekt. Vanaf 16+ heb je recht op je eigen hulpvraag en zal de huisarts het geheimhouden.

De huisarts kan je ook helpen als je het moeilijk vind om dit met iemand te bespreken, hij/zij kan het dan voor je vertellen, maar je kan het ook samen met de huisarts doen.

Je kunt ook eens contact opnemen met 113. Zij willen en kunnen met je meedenken over hoe je dit aan iemand kunt vertellen en wat jou bijvoorbeeld zou kunnen helpen of ook gewoon als je eens wilt praten over je gedachten en gevoel. Je kunt 24/7 bellen of chatten, www.113.nl

113 heeft ook een online therapie en een zelfhulpcursis. Misschien is dat iets wat je zou kunnen helpen. Je kunt je aanmelden via hun site.

Praten en hulp zoeken helpt echt, het lucht op en je staat er niet meer alleen voor

Groetjes,
Simply Me

Reageer