Skip to main content

Heyy guys

Ik heb nu ongeveer al een maandje last van flashbacks der is iets 5 jaar geleden gebeurt en ik kan dacht ik er niet meer over na zou denken ik heb therapie gehad en emdr maar sinds een maandje komt alles weer terug flashbacks, nachtmerries, maar ook paniekaanvallen, ik heb nu al 2 nachten niet goed geslapen omdat ik last had van nachtmerries uiteindelijk kan ik wel slapen maar het is toch moeilijk in slaap komen ik probeer mezelf af te leiden door met een goede vriend te praten en serie te kijken maar zodra ik de laptop weg doe en ga slapen komt alles naar boven 

Heeft iemand advies of tips? wat zou jij doen? 

Wat naar. Is het een mogelijkheid om weer eens met je behandelaar (therapeut) te praten? Misschien kan die nog wat voor je betekenen, want blijkbaar heb je het nog steeds niet helemaal verwerkt. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar je gedachten afleiden van deze gebeurtenissen is waarschijnlijk het beste wat je kunt doen. Het is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je gedachten een leuke kant op te sturen. Denk aan hoe je ideale vakantie of  je droomhuis eruit ziet, ik zeg ook maar wat. Misschien heb je op het moment iemand op het oog. Ik vind het altijd fantastisch om me een hele toekomst met zo'n persoon in me hoofd uit te stippelen. Gwn fantaseren over leuke dingen, hoeft totaal niet realistisch te zijn.

Als dit niet voor je werkt, kun je ook proberen meditatie, mindfulness of ademhalingsoefeningen doen. Ik zet wel eens een video van die Wim Hof aan als ik écht niet kan slapen. Zo moet je bijvoorbeeld een tijd lang je adem inhouden, dit is best een uitdaging waarvan je je echt bewust bent. Je bent dan zo gefocust op je lichaam en wat je voelt, dat je gedachten uitgaan ofzo. Misschien helpt het je om in slaap te vallen of om rustig te worden/blijven.

En wat ik ook wel eens doe is gwn zachtjes wat muziek aanzetten. Maar dit werkt voor sommigen juist averechts en worden hier juist druk en actief van. Ik vind het wel juist chill om je gedachten even te laten sturen door muziek in plaats van liggen te piekeren.

 

Dit zijn drie manieren die ik toepas als ik echt niet in slaap kan komen. Ik heb zelf geen ervaring met trauma's of paniekaanvallen, dus ik spreek niet uit ervaring, maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.


hey hey, 

wat vervelend!

Ik heb zelf ook last van trauma’s (ben hier nog niet voor behandeld) maar wat mij heel erg helpt tegen paniekaanvallen/flashbacks is muziek. Als ik ga slapen dan zet ik op een kleine bluthootbox muziek aan (je zou ook oortjes in kunnen doen) mij helpt dit heel erg om mijn gedachtes af te leiden. 

Maar (het is ook al gezegd) misschien is contact opzoeken met je therapeut/psycholoog wel even handig. Wij kunnen je alleen maar tips zegen maar die persoon kan je beter helpen (denk ik) 

 

xx

 



Hey @Cjcgirlpower 

Ik zou een EMDR aanvragen. Dat helpt tegen angsten en trauma’s en ik denk dat dat het beste werkt

groet, @Vertelt zijn naam niet 


Hoi,

Wat vervelend voor je dat je hier last van hebt! Gaat het inmiddels al wat beter? Ik heb er zelf helaas ook last van. Wat voor mij heel erg helpt is om met dieren bezig te zijn. 


Reageer