Skip to main content

hoi mensen.

ik vraag me dus heel erg af of skinnyshaming en fatshaming hetzelfde is.

ik hoor iedereen op tiktok zeggen dat het hetzelfde is maar naar mijn weten is fatshaming intenser. 

hoe denken jullie hierover??

 

Laten we hiervoor maar eens een zoekmachine gebruiken.
Dan doet in ieder geval een van de gebruikers hier het.

 

the act or practice of subjecting someone perceived as fat or overweight to criticism or mockery

Merriam-Webster (online woordenboek) over fat-shaming

 

Er zijn geen goede bronnen voor “skinny shaming” (geen verrassing voor dit soort trendy termen...), maar we kunnen wel kijken naar een aantal artikelen. Het volgende fragment komt uit dit artikel van USAtoday.

 

But what about the reverse? The idea of skinny-shaming is more controversial, and people disagree on whether it's as problematic to tell a conventionally thin person "Go eat a hamburger" or "You should gain weight." 

Skinny-shaming, or criticizing someone for how thin they appear, demonstrates that even those who abide by today's beauty standards are susceptible to ridicule.

 

Daar hebben we in ieder geval het antwoord op je vraag.
De mensen op TikTok mag je wat mij betreft negeren.


beiden even erg 

feitelijk

anders ben je aan het discrimineren 

en dat wil je denk ik niet

...


Laten we hiervoor maar eens een zoekmachine gebruiken.
Dan doet in ieder geval een van de gebruikers hier het.

 

the act or practice of subjecting someone perceived as fat or overweight to criticism or mockery

Merriam-Webster (online woordenboek) over fat-shaming

 

Er zijn geen goede bronnen voor “skinny shaming” (geen verrassing voor dit soort trendy termen...), maar we kunnen wel kijken naar een aantal artikelen. Het volgende fragment komt uit dit artikel van USAtoday.

 

But what about the reverse? The idea of skinny-shaming is more controversial, and people disagree on whether it's as problematic to tell a conventionally thin person "Go eat a hamburger" or "You should gain weight." 

Skinny-shaming, or criticizing someone for how thin they appear, demonstrates that even those who abide by today's beauty standards are susceptible to ridicule.

 

Daar hebben we in ieder geval het antwoord op je vraag.
De mensen op TikTok mag je wat mij betreft negeren.

jaaa dankuuu! 


beiden even erg 

feitelijk

anders ben je aan het discrimineren 

en dat wil je denk ik niet

...

hmmm ik denk dat je niet echt gelijk hebt want wat menspersoon net zei is echt waar. en vgm gaat skinnyshaming meer om uitschelden en opmerkingen maar fatshaming echt over het meedraaien in de maatschapij. want als iemand extreemovergewicht heeft, heeft diegene een kans dat geen zorgverzekeraar die wil hebben. of dat kleding duurder is enzo. but zeg het als ik het verkeerd zie! ik ben aant leren.


In beide gevallen maak je commentaar op iemands gewicht en lichaam.
Het is prima om daarover een gesprek te hebben met iemand, maar je schiet er niet echt veel mee op door alleen iets te zeggen over hoe iemand er uit ziet.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de een erger is dan de ander, gezien het feit dat het principe hetzelfde is.

 

of dat kleding duurder is enzo.

Dat is marktwerking, geen fat-shaming.
Het kost meer materiaal en arbeid om ze te maken en de vraag naar die producten is lager, waardoor de prijs hoger is. 

 

 heeft diegene een kans dat geen zorgverzekeraar die wil hebben

In Nederland kun je als het goed is niet geweigerd worden door zorgverzekeraars, maar Nederland is natuurlijk niet de hele wereld…
Voor zorgverzekeraars zijn mensen met extreme (hoge en lage) gewichten wel slechte risico's.
Zij kunnen vaker ziek zijn en claimen dus meer geld, waardoor ze duurder kunnen zijn.
Zo zagen ze in 2008 in de V.S. al dat mensen met overgewicht gemiddeld 1.429 USD  meer kwijt waren aan zorg dan mensen met een gezond gewicht. 

Ik moet bekennen dat ik niet helemaal zeker weet hoe het huidige zorgsysteem werkt, maar het is niet ongebruikelijk dat verzekerden minder betalen als ze minder claims maken. Ze kunnen bijvoorbeeld minder betalen voor een autoverzekering als ze X aantal jaar geen schade hebben. Ook kun je kiezen voor meer eigen risico, waardoor je zelf meer betaalt bij schade maar lagere tarieven betaalt aan de verzekeraar.

Als je dus een ongezond gewicht hebt kan het dus zijn dat je meer moet betalen omdat je vaker zorg nodig hebt. Dit is wederom geen discriminatie of een vorm van shaming, maar marktwerking. Verzekeraars zijn bedrijven die winst willen behalen en als jij extra kosten oplevert moet jij ook extra opbrengsten gaan opleveren om het verlies tegen te gaan.

 

 


Hoi!

Nou, ik denk dat het om te beginnen belangrijk is om te zien dat beiden hoe dan ook fout zijn. In beide gevallen gaat het over bodyshaming, opmerkingen maken over of discrimineren op basis van hoe iemand anders’ lichaam eruit ziet.  Daar heeft niemand zaken mee, en het doet de personen in kwestie slecht voelen over zichzelf. Foute dinges dus.

Nu, wat is erger? Ik denk dat het vaak gewoon anders is. Je krijgt opmerkingen naar je hoofd gegooid en mensen veronderstellen dingen over je. Bij dikkere mensen denken anderen dat zij zich gewild volproppen, bij dunnere mensen denken anderen dat ze anorexia hebben. Beiden absoluut onrealistisch, en vaak ook nog eens gezegd door zowel vreemden, mensen uit de eigen kring, alsook zelfs medische ‘professionals’.

Ik kan me wel inbeelden dat fatshaming soms intenser is, omdat deze mensen naast opmerkingen vaker dan erg dunne mensen ook te maken krijgen met fysieke discriminatie. Het is aangetoond dat obese mensen vaker geweigerd worden voor een job, en dat gezondheidsproblemen vaak afgedaan worden als iets komende door het gewicht, wat dus erg gevaarlijk is indien dit niet het geval is. Fatshaming is ook een stukje meer ingeburgerd, heel wat televisieseries bevatten hier grappen over, alsof dat maar normaal is.

Dan bedoel ik dus zeker niet dat de gevolgen van skinnyshaming minder intens zijn, beiden kunnen een grote psychologische weerslag op iemand hebben, en in welke mate het iemand precies beïnvloedt verschilt ook nog eens heel erg per persoon.

Dus ja, ik denk dat fatshaming vaak wel nog intenser gebruikt wordt dan skinnyshaming, maar dat ook dat laatste zeker iets is waar aan gewerkt moet worden, omdat ook dat fout is en nare gevolgen kan meedragen, en dat één dus niet per se erger is dan de andere.

Het klopt overigens niet dat dit een ‘modeterm is waarbij geen artikelen te vinden zijn’, er worden gewoon verschillende benamingen voor gebruikt. Dit artikel vind ik bv. een erg goede omschrijving:

https://www.waldeneatingdisorders.com/blog/thin-shaming-why-its-just-as-bad-as-fat-shaming/

Groetjes

Lot

 


Haiii, 

Ik denk dat je geen gelijk hebt. Misschien dat fat-shaming vaker voorkomt, maar dat maakt het niet meteen intenser. Het gaat, naar mijn mening, om het gevoel wat de persoon ervaart die “geshamed” wordt. 

Ik denk dat beide een even groot effect op het individu hebben. Het maakt mensen, vaak,  onzeker en vinden zichzelf niet mooi/knap genoeg, terwijl iedereen mooi is op zijn/haar eigen manier!! 

Het zou alleen wel per persoon kunnen verschillen, de één trekt zich er natuurlijk minder van aan dan de ander, maar dat heeft weer te maken met de mate van zelfverzekerdheid die de persoon heeft. 

Groetjess van mij!


 

Dus ja, ik denk dat fatshaming vaak wel nog intenser is dan skinnyshaming, maar dat ook dat laatste zeker iets is waar aan gewerkt moet worden, omdat ook dat fout is en nare gevolgen kan meedragen.

hmmm ik denk dat je niet echt gelijk hebt want wat menspersoon net zei is echt waar. en vgm gaat skinnyshaming meer om uitschelden en opmerkingen maar fatshaming echt over het meedraaien in de maatschapij. want als iemand extreemovergewicht heeft, heeft diegene een kans dat geen zorgverzekeraar die wil hebben. of dat kleding duurder is enzo. but zeg het als ik het verkeerd zie! ik ben aant leren.

 

 

Het is allebij even erg. skinny dun zijn is net zo (als niet ongezonder) dan dik zijn

er zijn veel meer "extreem" dunne mensen dan "extreem dikke mensen" 

(er zijn meer mensen die 50 kilo wegen dan dat er mensen zijn die 300+ kilo wegen)

fat shaming is ook heel dubbel. ik ken mensen van 1,80 die 85 kilo wegen die gefatshamed zijn of worden. terwijl dat helemaal niet extreem dik oftwel extreem gevaarlijk is. meeste mensen die gefatshamed worden zijn helemaal niet zo super dik oftwel niet SUPER ongezond. terwijl ik met mijn 4 jaar annorexia ervaring wel degelijk SUPER ongezond ben/was.  Daar komt ook nog eens bij dat er de afgelopen jaren enorm hard gestreden is (en nog steeds wordt) tegen fat shaming. terwijl ik JUIST vaak wordt geskinny shamed door "dikke" mensen. dus dat is weer heel dubbel. tegenwoordig wordt "dik" zijn meer en meer geaccepteerd. Waar dun zijn wordt gezien als een schoonheidsideaal en gezondere manier van leven als dik zijn. 

Kortom: het is even gevaarlijk maar het een wordt daadwerkelijk gezien als een probleem en het andere wordt gezien als iets wat juist goed is waardoor extreem dunne mensen NOG minder worden begrepen.

dit laat maar weer zien dat er nog een lange weg te gaan is naar het stoppen van ziekten als Annorexia en Boulimia


Reageer