Vraag

faalangst, HSPof allebei?

  • 30 May 2020
  • 3 reacties
  • 65 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hoi allemaal!

ik ben 13 jaar en ik zit op de middelbareschool. Op de basisschool was ik heel verlegen(dat ben ik nu nogsteeds). Er werd toen gezegd: je hebt faalangst. Ik ging daar ik mee. Want dat zij iedereen toen. Ik denk dat ik toen echt wel meer faalangst kreeg. En dat wat ze zijden mij juist faalangst gaf.
 

Nu ik op de middelbare school zit leer ik over hooggevoeligheid. En eigenlijk vind ik dat veel meer bij mij passen. Ik vind het ook zo’n stom woord faalangst. Online heb ik testen gedaan. Drie van de drie zijden dat ik hooggevoelig was. Toen heb ik testen over faalangst gedaan ook al deze testen zijden dat ik het had. Ik snap er helemaal niks van. Ben ik hooggevoelig of heb ik faalangst. Kan het zijn dat ze het altijd al fout hadden dat ik hooggevoelig ben en helemaal geen faalangst heb? Of heb ik het allebei?


3 reacties

Reputatie 5
Badge +4

om het echt zeker te weten zou je naar een huisarts moeten gaan ofz ik weet het niet ik heb er niet zo veel verstand van. maar het zou goed kunnen dat je hsp hebt en vaalangst

Reputatie 2
Badge

hoihoi,

Ik ken een beetje je probleem. Een vriendin van mij had precies hetzelfde verhaal. Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen, maar ik ben natuurlijk geen expert. Een belangrijk kenmerk van faalangst is dat als je (bv) een toets maakt, een je heel goed geleerd hebt, je zo erg gaat zitten stressen tijdens de toets (vb: dit gaat mij noot lukken, ik heb niet hard genoeg geleerd, de toets is veel te moeilijk ect.) dat je de toets slecht maakt, ondanks dat je de stof goed snapt, het kan toepassen, en ook nog eens heel goed hebt geleerd (dus dat je normaal minimaal wel een 8 zou halen). 

Hoog gevoelig zijn is dan weer net iets anders. Als je hoog gevoelig bent, komen prikkels vanuit je directe omgeving veel harder aan dan bij '’normale'’ mensen.  Als iemand bv een grapje maakt voel je je meteen al rot. Als iemand in de verte staat te huilen ben je het komende uur ook een beetje verdrietig. 

Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen, ik zou ook even op school kijken of er pepertraining wordt gegeven, dat helpt namelijk voor allebei, en het geeft je zelfvertrouwen ook nog eens een flinke boost. Stay strong! 

Groetjes

ps: als mensen rot opmerkingen maken of dingen over je zeggen, geef ze geen aandacht, anders ga je er zelf ook nog in geloven! veel succes!

Reputatie 3
Badge +2

 -onnodige quote verwijderd-

Ik heb het allebij. Dus ja nu weet ik het nogsteeds niet
 

Reageer