Hoi Elinevijz,
Wat stom om te horen dat je last hebt van faalangst! Dat lijkt me best wel lastig!
Je bent bang om fouten te maken. Als je een fout maakt, ben je namelijk bang dat mensen je daarom uit gaan lachen. Heb je een idee waar deze angst vandaan komt? Zijn er momenteel mensen die je uitlachen als je een fout maakt of hebben mensen dit vroeger gedaan?
Het is heel erg normaal om fouten te maken als mens. Daar leren we juist van. Als we nooit fouten zouden maken, zouden we nooit groeien en nooit sterker worden. Fouten zijn er om op onszelf te reflecteren en om beter te worden en ons beter te voelen. Iedereen maakt fouten, echt iedereen en dat is niks om je voor te schamen. Het is heel gezond.
Als mensen jou momenteel uitlachen als je een foutje maakt, komt dit waarschijnlijk meer door iets waar ze zelf mee zitten, dan dat het komt door iets wat jij hebt gedaan. Heel veel mensen zijn net als jij bang om fouten te maken of bang dat mensen ze raar vinden. Daarom reageren ze dit soms op anderen af door rot tegen ze te doen. Iemand die je uitlacht wanneer jij slechts een foutje maakt, is waarschijnlijk zelf ook heel onzeker. Dat praat natuurlijk niet goed wat ze doen, maar het laat wel zien dat niemand perfect is. Zelfs niet die mensen die alles zo goed lijken te doen. Ook zij maken fouten en dat is oké.
Hoe ik met fouten omga? Tja, ik denk dat iedereen het wel herkent. Je hebt iets stoms gedaan en vervolgens blijft dit maar door je hoofd malen. Hoe harder je probeert om het te laten verdwijnen, hoe meer het juist aanwezig blijft in je hoofd. Dat wat je aandacht geeft, dat groeit. Ik probeer op zo'n moment om de gedachte er te laten zijn. Ik probeer de gedachte niet weg te jagen. Ik denk aan de gedachte, ik zeg 'm gedag en ik verleg mijn aandacht naar iets anders, naar iets leuks. Als ik dan weer afdwaal naar die vervelende gedachte, doe ik precies hetzelfde. Ik probeer niet boos of gefrustreerd te geraken. Ik zeg de gedachte weer gedag en ga terug naar die prettige gedachte.
Dingen die zijn gebeurd, zijn nu eenmaal gebeurt. Je hebt geen invloed hierop. Probeer je focus te verleggen op dingen die je wel kan doen. Probeer je energie te steken in dingen die je wel kan veranderen. Hoe kun je leren van wat je fout hebt gedaan? Hoe kun je leren van hoe je met je fouten om bent gegaan?
En natuurlijk ben je geen waardeloos mens! Je bent een prachtmens met alles erop en eraan. Als je dat maar onthoudt!
Gr. Pin
Hey,
Ik heb ook faalangst, maar ik heb er niet zo heel veel last van aangezien ik heel lang en geconcentreerd kan werken tot iets af is. Dat heeft er alleen waarschijnlijk wel voor gezorgd dat ik nu een breakdown heb. Ik weet dat het heel moeilijk is om er mee om te gaan, en ik ga niet zeggen dat ik het zelf kan want dat zou een leugen zijn. Waarschijnlijk zegt iedereen dit maar het is echt niet erg om fouten te maken, lach zelf met je fouten en leer eruit. Mensen die je uitlachen zijn het niet waard om aandacht aan te geven, zij maken waarschijnlijk dubbel zoveel fouten als jij.
Laat deze faalangst je alsjeblieft niet kapot maken. Probeer iemand te vinden om erover te praten, dat mag ook hier op het forum zijn, of een leerkracht, of een vriend, iemand van je familie,… Het is echt waar niets om je voor te schamen en je mag er ook hulp voor zoeken. Je kunt ook eens kijken of er online geen cursussen zijn om hiermee om te gaan.
Succes
Acton
Hey
ik heb daar zo ongeveer een jaar geleden ook last van gehad . Uiteindelijk ging mij de knop om meer als je best kan je gewoon niet en als mensen daar niet tevreden mee zijn is dat hun probleem en niet de jouwe . Je moet gewoon wat meer schijt hebben aan die mensen. Zijn er mensen die vinden dat je wel dingen goed doet?
groetjes