Skip to main content

Hallo allemaal,

 

De laatste tijd ben ik bezig met auto rijles. Ik vind auto rijden niet spannend maar het idee dat ik maar een keer strak naar rechts hoef te sturen, en daarna is het afgelopen. Of als ik nu onder een auto kom, of als ik nu een lamp tegen mijn hoofd kapot sla, of als ik nu uit het raam spring, of als ik nu van de trap naar beden spring tegen de muur aan. Ook heb ik ooit gehoord dat je vinger net zo makkelijk af te bijten is als een wortel, wat nou als ik te hard bijt? Dit zijn gedachtes die ik dagelijks heb, maar de hebben het meeste invloed op mijn rijles. Ik begin heel erg te zweten en meer fouten te maken als ik in zo'n auto zit. Ook als mijn moeder rijdt krijg ik stress. 

Hoe houden jullie controle over dit soort extreme gedachtes? 

Misschien ook niet onbelangrijk; hoe zorg ik dat mijn rijles weer soepel verloopt. Ik ben bang dat ik mezelf dadelijk iets aan doe, ondanks dat ik het niet wil. 

Heey fenki,

Wat naar dat je last hebt van deze extreme gedachtes, ik kan me voorstellen dat deze gedachten veel invloed op je hebben.

Weet je rij-instructeur hier ook van? Het is sowieso goed om te weten dat als het niet helemaal goed gaat, je rij-instructeur ook kan ingrijpen. Je rij-instructeur kan hier dan ook rekening mee houden.

Weet je ook hoe waar deze angst, deze gedachten vandaan komen?  Controle houden over zulk soort gedachtes is vaak moeilijk, omdat die gedachten en het daarbij behorende gevoel de overhand nemen. Wat vaak helpt is om te weten waar deze gedachten vandaan komen, hoe onstaan ze, wat doe je, wat voel je. Je hebt bijvoorbeeld stress en gaat zweten. Probeer een rustige ademhaling te houden en er andere gedachten voor in de plaats te zetten. 

Het lijkt me verstandig en prettig voor jou als je iemand zoekt die jou hierbij kan helpen en jouw kan leren om te gaan met deze gedachten. Heb je weleens nagedacht over hulpverlening? Een behandelaar kan samen met jouw kijken waar deze gedachten vandaan komen, wat voor invloed het heeft en hoe je deze gedachten weer onder controle kunt krijgen. Dat je weer de baas word over jouw en je gedachten.

Groetjes,

Simply Me


Reageer